שאל את הרב - כללי

תמיד מדברים על אחרית הימים ועל כך שבבוא העת תהיה תחיית המתים.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, ראשית עליי לציין כי זהו ביקורי הראשון באתר זה. אני כבר כמה שנים מאזין לרב זמיר כהן ולומד ממנו הרבה. רציתי כמה שאלות. 1.תמיד מדברים על אחרית הימים ועל כך שבבוא העת תהיה תחיית המתים. שאלה שמעניינת עולה מהדברים היא,בתחיית המתים,נשמה מסויימת שכבר התגלגלה כמה פעמים,ובכל פעם השאירה גוף אחריה,איך זה מסתדר ? זאת אומרת, אם לדוגמא הנשמה היתה 5 פעמים בארץ בתור בנאדם,בכל פעם השאירה גוף,אבל נשמה יש רק אחת,אז מה יקרה איתה בתחיית המתים,כל החמש גופים שלה יתעוררו ? 2.באחת מהרצאותיו של הרב בו הוא מדבר על שינה שבזמן השינה הרוח "נטענת" מאור האינסוף. ומתחברת לעולם הרוחני,האם יתכן כי אדם שקשה לו לקום בבוקר הוא אדם שנשמתו מאוד רוחנית וקשה לו לקום בבוקר כי לרוח שבו קשה להיפרד מהאור שממנו היטענה בלילה ? האם ניתן להסיק מכך שאדם כזה נשמתו מאוד רוחנית ? 3.כיצד ניתן להסביר את המונח דה ז`ה וו, סיטואציה בחיים שאנו עוברים וברגע החוויה אנו מרגישים שעברנו את אותו הדבר איפה שהוא פעם. ? שאלה אחרונה: 4. האם קיים זמן בעולם הרוחני ? תודה רבה ומצטער אם הקשתי. הכל נובע ממקום טוב

תשובה

שלום וברכה

א. בשאלה זאת נחלקו חכמינו התנאים ז"ל בספר הזוהר הקדוש (פרשת חיי שרה דף קלא עמוד א) וז"ל [בתרגום ללשון הקודש]:

אמר רבי חזקיה איך אפשר שכל הגופות בעולם יקומו ויתנערו מעפרם והלא ישנן כמה גופות שנשמה אחת התגלגלה בהן, ומה יהא בכל אלו ?, אמר רבי יוסי, אותם גופות שלא זכו ולא הצליחו הרי הן כאילו לא היו, וכן בעת התחיה רק הגוף האחרון שהצליחה ועשה שורש בעולם כראוי היא אשר תקום לתחיה, ועל זה הגוף נאמר (ירמיה יז) והיה כעץ שתול על מים וגו` והיה עלהו רענן וגו`, ועל הגוף הראשון שלא זכה ולא הצליח במעשים טובים נאמר (שם) והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבא טוב וגו`, כי יבא טוב זהו תחיית המתים..., אמר רבי יצחק עתיד הקב"ה להשפיע נשמות חדשות באותן גופות שלא הצליחו כדי שאף הן יקומו לתחיית המתים, וכשיקומו ויזכו בתורה ומצוות תהיה להן תחיה קיימת כראוי !.


ולפי המבואר דעת רבי יוסי שבאמת רק הגוף שבה היתה הנשמה בגלגול האחרון, שהוא הצליח בעשיית רצון ה`, הוא אשר יקום לתחיית המתים, וכל אותן גופות ראשונות שלא עשו רצון ה` לא יקומו לתחיית המתים, אולם דעת רבי יצחק שמלבד הגוף האחרון שבה תחזור הנשמה לעת התחיה, גם אותן הגופות שקדמו לה יקומו לתחיית המתים על ידי שיערה הקב"ה בהן רוח חיים להחיותן.

ויצויין, כי בענינים אלו כמו שהצעת אין החלטיות, ויתכן שהדברים יתקיימו ביותר מאופן אחד, כשבקבוצה אחת ודור מסויים תהיה התחיה על דרך זה ובקבוצה אחרת ודור אחר תהיה התחיה כשיטה האחרת, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.

וטוב לדעת כי ישנן שיטות נוספות לשאלה זאת, אך לעת עתה נסתפק בכך, אולם ראוי לציון דעתו של רבי צבי אלימלך מדינוב זצוק"ל בספרו בני יששכר (מאמרי חנוכה מאמר ב אות כא) שבאמצעות קיום מצות הדלקת נר חנוכה יחיו גם הגופות שלא זכו ונצרכו אחר כך לגלגול נוסף, שאף שהנשמה תחיה את הגוף האחרון בלבד, מ"מ כח מצות נר החנוכה תאיר ותחיה את הגופות הראשונות גם כן.

וזה לשונו:

מדברי הזוהר מבואר כי אפילו אותם שלא השתלמו, הנה מזומן הקב"ה להוריק עליהן רוחות חדשים, מן האור הגנוז להחיותן בזמן התחיה, ולא ביארו בזוהר מהיכן יזכו לאור הגנוז הזה כיון שלא השלימו את הטוב השייך להם, ולכן נראה שאם קיימו מצות נר חנוכה שהוא הארת אור הננוז כמו שכתבתי לעיל, הנה יושפע עליהן רוח חיים מן האור הגנוז האור כי טוב, ובטובו חיינו, וזהו שנקרא הדלקת הנרות בלשון הטבה בהטיבו את הנרות [שמות ל ז], הבן הדבר.

ב. יתכן, אבל זה לא מתאים לגבי רוב האנשים שלא זוכים להתעלות ממש לשורשים הרוחניים שלהם. כפי שביאר הרמח"ל בספר דרך ה`.

ג. לא ידעתי שזה עניין נחקר, ויש לו אפי` שם מדעי. הרגשתי את זה כבר הרבה פעמים, מבלי לדעת שיש לי שותפים להרגשות הללו. תודה.

ד. הזמן נברא בששת ימי בראשית. ומשכך בעולמות רוחניים אין מושג של זמן. ומובן הדבר על פי תורת היחסות של איינשטיין שהתנועה והזמן תלויים זה בזה, ובמקום שאין תנועה לא שייך עניין של זמן.

חנוכה שמח - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה