שאל את הרב - כללי

תיבת נוח - ביאור לכמה דברים תמוהים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לרב, רציתי לשאול גבי תיבת נוח. אני וחבריי הסתבכנו בביאור למה שהתרחש שם. השאלות הם כך: א. מהיכן היה אוויר בתיבה? הרי כתוב בהמשך הפסוקים שהחלון של נוח שימש לשליחת העורב מן התיבה - "ויפתח נח את החלון וכו`", ממילא לפני כן החלון היה סגור, ואם הוא לאוויר כיצד היה סגור? אלא שהחלון כנראה לא היה לאוויר. אם כן מהיכן הגיע האוויר לתיבה? אם היה פתח בגג, הרי יכל היה לרדת גשם. ובכל הסיפור הזה, היכן הכניס הראם את האף שלו? הרי חלון אחד היה סגור, ושימש רק לשליחת העורב והיונה. ב. שמעתי שאחד מהמפרשים כמדומני: רד"ל, שאמר שהמינים התפתחו בתיבה, דהיינו אבולוציה אך לא אקראית. וזה מתרץ כיצד נכנסו כ"כ הרבה חיות לתיבה. אבל במחשבה שניה זה לא מתרץ - בסופו של דבר אם החיות התפתחו בתיבה עדיין יש לשאול - כיצד נותר להם מקום בתיבה? (אני מכיר את הדעה של הרמב,ן שהיה נס... רציתי לדעת לגבי הדעה הזאת אם אפשר של רד"ל דווקא) תודה רבה! זה ממש חשוב אם אפשר לענות במהירות האפשרית אשמח!

תשובה

שלום אהרון,

א. תיבת נח היתה בגודל של חצי מהטיטניק + שלוש קומות (שזה כמו טיטניק וחצי רק מבחינת אורך!). ובכל התיבה הענקית הזו הוכנסו רק שתי חיות מכל סוג (אפילו גן-חיות זעיר מחזיק בעלי-חיים רבים מאותו סוג, כמו עדר פילים, קופים או ג´ירפות). כך שהיה מקום רב בתיבה, ויש לשער שהאויר הספיק לשנה ואפילו יותר. לגבי חלונות, יתכן שהיו בתיבה פיתחי איוורור עליונים (חריצים), המכוסים בגג עליון נוסף, או פשוט חריצים מאוד זעירים. אמנם לא היה ניתן להגיע לשם או להביט דרכם אל החוץ, אך אויר היה יכול להכנס אל התיבה. אני מקווה שזה עונה לשאלה שלך.
כמו כן מוזכר החלון דרכו נשלחה היונה והעורב, ויתכן שנח היה פותח חלון זה מידי פעם לאיוורור התיבה (אל תשכח שהמבול רגע לבסוף, ולכן היה זה בטוח לפתוח חלון זה לאחר שנשטף העולם במבול).

ב. לא מדובר באבולוציה, וזו טעות להזכיר אבולוציה במקרה זה. מה שקיים בטבע הם וריאציות שבין המינים. כך לדוגמה יכולים לברור מכלבים זנים רבים, כמו כלב רטווילר, דני ענק, ולעומתו פודל ננסי. אך כל המינים והזנים הללו הם בסופו של דבר פשוט כלבים (עם אותו די-אנ-אי), ולכן כולם גם יכולים להתרבות אלו עם אלו (אלו נקראים בשם "כלבים מעורבים" או "בלתי גזעיים"). יתכן שזה היה המצב בתיבת נח. יתכן שהוכנסו רק שתי חיות מכל מין לתיבה, אך לא מכל הזנים, המינים ותתי-המינים של החיות. כך לדוגמה, הוכנסו רק שני כלבים או שני זאבים, הוכנסו רק שני פרפרים, וכו´, ולאחר שיצאו החיות מן התיבה הן התרבו שוב לזנים ותתי-מינים רבים בשלל צבעים ומראות (כך התרבו משני הזאבים כל מיני הכלבים הקיימים כיום, והתרבו מהפרפרים כל מיני הפרפרים החיים כיום). מומלץ גם לצפות בהרצאות העוסקות בנושאים אלו. >בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה