שאל את הרב - כללי

רבי עקיבא והרבנית רחל

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, האם אפשר לדעת את הסיפור המלא על ההיכרות בין רחל ורבי עקיבא? הרי היא זיהתה בו מידות טובות והתעקשה להיות עימו. האם זהו המידע הנכון? אבקש מידע לגבי נושא זה. תודה רבה רבה חודש כסלו שמח ומלא בניסים! יהי רצון שבורא עולם ישמע את תפילתי בנושא שלי.

תשובה

שלום וברכה

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן הוספה ב לנוסחא א פרק ח

אמרו בן מ´ שנה היה ורועה של בן כלבא שבוע היה. ראתהו בתו שהיה צנוע מכל רועי של בית אביה אמרה ראוי זה שיהא מורה הוראה בישר´. ותיקרא תורה על שמו הלכה ונתקדשה לו בצניעה. כיון שגדלה באו עליה כל גדולים ועשירים ולא היתה מתקדשת להם. אמר לה אביה מפני מה אי את מתקדשת. עמד אביה אימן כל גדולי הדור. אמ´ לה התנשאי לכל מי שתרצה. אמרה לו מתקדשת אני לעקיבא רועך כיון שאמרה כך הוציאה מביתו והורידה הנאה מנכסיו. הלכה וישבה אצל אמו של ר´ עקיבא והיתה שכרת לחברותיה.

חצי שכרה אוכלת ושותה וחצי שכרה משגרת לר´ עקיבא שהיה למד תורה מפי ר´ אליעזר ור´ יהושע והיה חגר אחד בשכוניתה שהיה מבזה ומביישה בדברים. אמ´ ראו שוטה זו שכפרה בכבוד בית אביה. הלכה ונתקדשה לאחד שאין פחות בעולם כמותו ולא עוד אלא שמשלכת שחוק על עצמה ואומרת תורה הוא למד.

לאחר כמה שנים בא ר´ עקיבא עד שהוא למד כל התורה כולה ובאין לפניו כ"ד אלפים זוגים תלמידים ובא בראשם כגבריאל בראש קדושים כיון שראה אותו חיגר באותו כבוד אמ´ תמיה אני אם נושא אותך ר´ עקיבא אמרה לו שוטה מי שהוא דומה למלאכי השרת כופר בעניה בת עשירים שהיא נשכרת לחברותיה ומשגרת לו לבית רבו כשיצאת לקראתו היתה לובשת סמרטוטין אמרו לה חברותיה שאלי לך כלים נאים ולבשי וצאי לקראתו.

אמרה להן יודע צדיק נפש בהמתו נפלה על רגליו והיתה מנשקתו והיו תלמידין מטפחין לה בנזיפה אמ´ להן הניחו לה שהתורה שלי ושלכם שלה היא. נכנס ר´ עקיבא לבני ברק והיה מלמד תורה ברבים מתוך הדחק שמע בן כלבא שבוע שנכנס אדם גדול לבני ברק אמ´ אלך לפניו ואתיר את נדרי. הלך ועמד לפניו ואמר ר´ בת היתה לי ונשאת לרועה אחד שאינו מכיר בדברי תורה כלום. והוצאתיה מתוך ביתי והדרתיה הנאה מנכסאי, ועכשיו צר לי עליה ורצוני שתתיר את נדרי.

א"ל אילו הייתה יודע שהוא למד פרק אחד כלום הדרתה מנכסיך. א"ל ר´ אילו למד ברכה אחת לא הידריתיה. א"ל אני הוא עקיבא חתנך נתן לו סימן מיוחד עמד ונפל על פניו וחבקו ונשקו. ואמ´ אשריך בתי שאהבת צדיק כזה ונחלת העה"ז והעה"ב וקרא עליה המקרא הזה שקר החן והבל היופי אשה יראת ה´ היא תתהלל. מיד נתן לו לר´ עקיבא כל נכסיו:

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה