הלכות ומנהגים

וילך עשיו אל ישמעאל

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לאימי יש אזכרה שיוצא ביום שבת. האם אפשר לעלות לבית העלמין ביום שישי? או ביום ראשון ? טרם קיבלתי תשובה על שעטנז, מדוע אסור ללבוש או להשתמש בשעטנז מה הבעיה עם זה? אשמח לקבל תשובה גם במייל תודה שרה

תשובה

שלום וברכה

א. אפשר לעלות בתוך 3 ימים מיום האזכרה, ואין הבדל בין יום שישי ליום ראשון, תעשי כפי מה שנוח לך.

ב. איסורי הכלאיים שאסרה תורה שלא ללבוש צמר ופשתן יחדיו, ולא לזרוע פירות וירקות יחד, ולא לאכול בשר וחלב יחד, הטעם לכל אלו מכיון שהבריאה הנראית לנגד עינינו הינו רק השתלשלות מכוחות עליונים רוחניים, ולכל דבר למטה יש שורש עליון למעלה, ובורא הכל אסר על עירוב הכוחות האלו, מהכרתו שעירוב כוחות אלו מביאים להרס. ופעולת אדם למטה בעירוב בשר עם חלב פועלת גם בכוחות העליונים, להיות האדם מצורף מהעליונים והתחתונים בנשמה אשר בקרבו, לכן כל פעולה שהאדם עושה [ובעיקר האדם היהודי בעל הנשמה האלוקית] פועלת גם בכל הכוחות העליונים, ועירוב שם גורמת לקלקולים בהשפעה הרוחנית לעולם.

והדברים ארוכים, ועוד יש בזה דברים נסתרים, כי ידוע שכל הכוחות בבריאה מתחלקים בין צד הרע לצד הטוב, ושני בני אדם הראשון קין והבל נפרדו כשהבל היה יותר בצד הקדושה, וקין יותר בצד הרע. וקין שהיה עובד אדמה הקריב זרעי פשתן לקרבן, ככתוב בדברי חז"ל, ואילו הבל שהיה רועה צאן הביא מבכורות צאנו בעלי הצמר, ולכן אסור מן התורה לערב בין צמר לפשתן בכדי לא לערב אורות טובים בהשפעות רעות. [כיום, קוראים לזה `אנרגיות`, וידוע במדע כי בחלל החיצון עירוב צמר ופשתן מביא להתפוצצות אנרגטית].

ובביאור הגר"א לתיקוני זוהר מבואר כי שבעים אומות יש בעולם, ואלו נחלקים לשני חלקים 35 אומות בחלקו של עשיו הוא אדום, ו-35 אומות בחלקו של ישמעאל, אכן במלבי"ם (ספר דניאל) מברר כי ממשמעות הכתובים מורים שבאחרית הימים לא ישארו אלא עשרה מלכויות גדולות בעולם שמהן יהיו מאדום ומהן מישמעאל,וידוע כי שור וחמור הוא כינוי לשני כוחות אלו שור הוא אדום ככתוב (בישעיה לד) בנבואתו על מלחמת גוג ומגוג, וירדו פרים עם אבירים, והכוונה שם על אדום, ואילו ישמעאל הוא מרומז בחמור, שבו לכם פה עם החמור עם הדומה לחמור (בבא קמא מט א) ואמו של ישמעאל מוצאה מארץ מצרים, אשר בשר חמורים בשרם (יחזקאל כג) וכשהם מתחברים יחד סכנתם גדולה לעם ישראל [וידוע מדברי האברבנאל והמלבי"ם שהנוצרים בעולם מסמלים מלכות אדום] ולכן כדי להחליש כוחם ולעשות ביניהם פירוד ציוותה עלינו התורה לשמור על איסורי הכלאיים ולהפריד בין השור והחמור, בכדי שלא יתאחדו הנוצרים והישמעאלים נגד כלל ישראל. כמו כן כלאים של צמר ופשתים, מכוון ג"כ לזה, שעשיו הוא נגד פשתים וישמעאל הוא נגד צמר, וכשנזהרים באיסור זה אנו עושים פירוד בין הנוצרים לבין הישמעאלים כמו שכתבו המקובלים. ובהקשר לפרשת השבוע בו מבואר בסוף הפרשה שעשיו רצה להזדווג עם ישמעאל וכך יוכלו לעמוד יחד מול קדושתו של יעקב, ולכן כתוב וישטום עשו את יעקב ומיד וילך אל ישמעאל ויקח את מחלת בת ישמעאל, והקב"ה ברחמיו המית בו בפרק את ישמעאל כדי שלא יתחברו יחד שני רשעים אלו.

ובאחרית הימים, ישלח הקב"ה שני משיחים, משיח בן יוסף ומשיח בן דוד, ותפקידו של משיח בן יוסף הוא ביטול כוחות הנוצרים הוא עשיו הוא ישוע הוא אדום. ואילו תפקידו של משיח בן דוד תהיה ביטול כוחות הישמעאלים בעולם, ושניהם יבטלו כל האמונות הטפילות ויבררו כי ה` אלוקי ישראל מלך על כל העולם כולו. ולכן שלח יעקב אבינו לעשיו כשחזר לארץ ישראל, שאכן אנוכי ברחתי מפניך ומפני התחברותך לישמעאל אל ארץ חרן הרחוקה, [כשמעשי אבות סימן לבנים, שעתידים בני ישראל לגלות בגלויות מפוזרים בין האומות בכדי להינצל מהתחברותם של הכוחות הרעים הניצבים לעומתם] אבל כעת אני חוזר לארץ ישראל, [כסימן לגאולה השלימה שתהיה במהרה] ואני לא מפחד ממך כלל כי "ויהי לי שור וחמור, שור זה משיח בן יוסף שכתוב בו בכור שורו הדר לו וגו` שהוא ינצח במלחמת גוג ומגוג את האומות השייכים לבני אדום השייכים לעשיו הוא אדום, ובו בפרק זמן יתגלה החמור של הקדושה זה משיח בן דוד שנאמר עליו `עני ורוכב על חמור` שיכניע את העמים בני ישמעאל הרמוזים בשבו לכם פה עם החמור, שישארו אחרי הנוצרים, ובאמצעות אלו שני המשיחים שלח יעקב לומר שאינו ירא ממנו ומהתחברותו עם חותנו ישמעאל כי סוף סוף יתגדל ויתקדש שמיה רבה ויכלה שעיר וחותנו ויעלו לציון מושיעים, וכל הרשעה כולה כעשן בעשן תכלה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה