שאל את הרב - כללי

מס` שאלות- שבת, חלום וכו`

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, הצטברו אצלי מספר שאלות בנושאים שונים וקיויתי שתוכל לענו לי עליהן. 1. יש מכונה שהמציאו שמכינה סלט (אתה שם את הירק במקום מסויים, לוחץ חזק ועל ידי סכנים מיוחדים מתחת לירק זה נחתך) האם מותר להשתמש בה בשבת או שזו תולדת טוחן והאם זה קשור לגודל החתיכות שזה חותך (יש שתי אפשרויות לגדלים)... 2. יש לי שרשרת כסף בצורת דג שכתוב עליה ´ה´, נאמר לי שזו סגולה ממש טובה. השאלה שלי- האם מותר להכניס אותה לשירותים ומקלחת? עד עכשיו כן הכנסתי אותה, ואם זה היה אסור- אתה יכול בבקשה לומר לי כיצד לתקן זאת (אם תשובה לא מספיקה וזה חילול חמור?) 3. יש מקום אחד בו אני חוטאת בקביעות, וזה אפילו קורה בלי לשים לב כמעט וכשאני שמה לב- היצר הרע בדרך כלל מתגבר עלי. במקומות אחרים זה לא קורה לי כ´כ. איני יכולה לעזוב את המקום הזה כי הוא חדרי בביתי, ויש לי הרגשה שחזרה על החטא הזה כ-3 שנים באותו מקום פשוט תבעה בו את חותמה. המזוזה הוחלפה כבר לפני שנה. האם יש דבר שאני יכולה לעשות בחדר כך שההשפעה תפחת? 4. יום לפני יום כיפור (אם אני לא טועה) חלמתי חלום ובו אני, אחי ואמי (כל משפחתי המצומצמת בעצם, חוץ מאבי, אם זה אומר משהו) עומדים במקום מסויים ופתאום באה ציפור (לא נאה, כהה ולא ברורה כ´כ) ומתרסקת למרגלות אימי שנמלטת ברגע האחרון מהתרסקות הציפור עליה. מהציפור לא נותר כלום חוץ מכתם דם מאוד גדול, כהה ומצמרר. משום מה, נשארנו שם והמשכנו לדבר(אין ליש מץ של מושג על מה). כעבור כמה זמן התרסקה ציפור נוספת במהירות והפעם- לכיווני. לפי מה שאני זוכרת, הציפור נפלה והתרסקה ממש ממש למרגלותיי והתחושה שיצאתי ממנה היא שאני לא כ´כ נמלטתי כמו שצריך מהציפור. כמו מקודם, הציפור השאירה אחריה דם כהה מאוד ותו לא (לא גוויה, לא עצמות, כלום.) ברצוני לדעת מהי משמעות החלום הזה, מאחר והוא אינו החלום היחיד שאני חולמת שמשאיר בי הרגשות לא טובות, ולפי מיטב ידיעתי הבעיה אינה במזוזות... חג שמח, בתודה רבה מאוד מראש, שירלי

תשובה

שלום וברכה

א. אם עושים זאת לא הרבה זמן לפני האכילה, מותר, ויש מקום להחמיר לעשות זאת בחתיכות יותר גדולות.

ב. מותר.

ויש ללמוד כך מדברי הבן איש חי בספרו (פרשת שופטים אות ח) שכתב לגבי קידושי בטבעת: ´הטבעת היא מצוה מן המובחר. ומנהגינו לחקוק על הטבעת צורת ה, והוא מנהג יפה´. והגאון רבינו יוסף אירגאס זצ´ל בספרו דברי יוסף (סימן מא) כתב שהמנהג פשוט אצל הנשים להיכנס לבית הכסא בטבעת הקדושין שעל אצבעותיהן וחרותים על הטבעת אותיות בכתב אשורית, ולא נשמע ולא נראה מרבותינו שיזהירו על כך, ולא מחו בזה ואין פוצה פה ומצפצף.

חשבתי טעם המנהג על פי מה שהביא בספה´ק באר מים חיים (פר` בראשית יז טז) וזה לשונו: ´נודע המבואר בדברי מרן הרב האר´י ז´ל אשר אות ה` הוא המסוגל לבנים שעל כן כל האמהות היה להם, ה` בשמם, לבד מרחל שלא היה לה, ה` בשמה והזמין ה` שיתן לבן לרחל בתו את בלהה לשפחה שהיתה שייכת ללאה, בכדי שתקבל רחל אות ה` אחת מבלהה משתי ההי´ן שלה ותוליד על ידי זה. וזה שאמרה רחל (בראשית ל ג) ואבנה גם אנכי ממנה, לקבל ה` אחת מאתה שמסוגל לזרע, בסוד הכתוב (שם מז כג): `ה`א לכם זרע`´ וגו`.

ג. אם תוכלי לפרט לי החטא בכללות.

ד. תלכי בשבת הקרובה או בחג שמחת תורה לבית הכנסת ובעת שהכהנים מברכים את הקהל תגידי את את התפילה הזאת:

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲנִי שֶׁלָּךְ וַחֲלוֹמוֹתַי שֶׁלָּךְ, חֲלוֹם חָלַמְתִּי וְאֵינִי יוֹדֵעַ מַה הוּא.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה` אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁיִּהְיוּ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה, בֵּין שֶׁחָלַמְתִּי עַל עַצְמִי וּבֵין שֶׁחָלַמְתִּי עַל אֲחֵרִים, וּבֵין שֶׁחָלְמוּ אֲחֵרִים עָלַי, אִם טוֹבִים הֵם חַזְּקֵם וְאַמְּצֵם, וְיִתְקַיְּמוּ בִי וּבָהֶם כַּחֲלוֹמוֹתָיו שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק.

וְאִם צְרִיכִים רְפוּאָה רְפָאֵם כְּחִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה מֵחָלְיוֹ, וּכְמִרְיָם הַנְּבִיאָה מִצָּרַעְתָּהּ, וּכְנַעֲמָן מִצָּרַעְתּוֹ, וּכְמֵי מָרָה עַל יְדֵי משֶׁה רַבֵּנוּ, וּכְמֵי יְרִיחוֹ עַל יְדֵי אֱלִישָׁע.

וּכְשֵׁם שֶׁהָפַכְתָּ אֶת קִלְלַת בִּלְעָם הָרָשָׁע מִקְּלָלָה לִבְרָכָה כֵּן תַּהֲפוֹךְ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה וְתִשְׁמְרֵנִי וּתְחָנֵּנִי וְתִרְצֵנִי.

והעיקר שתסירי דאגה מליבך, חג שמח - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה