אמונה

משכב בזמן נידה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני בתשובה ב´ה כבר שנה. בעבר היה לי חבר קבוע שקיימנו יחסים גם בזמן נידה. היום אני יודעת את חומרת הדבר והשאלה היא מה התיקון של חטא זה? עליי לציין שחזרתי בתשובה שלמה (כיום אני מתגוררת במדרשה בירושלים) תודה

תשובה

שלום וברכה

לגבי אלו שלא התחנכו על ברכי שמירת התורה והמצוות, ולא היו מודעים לגבי עניין שמירת נידה, נחשב הדבר כשוגג, שדי בתשובה גמורה לתקן את העבר, ולהשלים את התיקון אפשר להגיד פרשת חטאת, שיהיה במקום הקרבת קורבן חטאת שהיו מקריבים אם חטאו בשוגג בחטא שעונשו כרת.>גם אם החטא היה במודע, נכון להתרשם על הדרך הראוייה בדברי אחד מגדולי הדורות בספרו שו´ת נודע ביהודה (מהדורה קמא - או´ח סימן לה) שכתב דברים יסודיים מאוד בעניין תיקוני החטאים בנוסף לתשובה.

וזה לשונו:

´מה שביקש מעלתו ממני לסדר לבעל תשובה זה תשובה על עונו והזכיר שהוא אדם חלוש מאוד לא יסבול קושי התעניתים וסיגופים, ...הקשה לשאול ממני דבר קשה שאיני רגיל להשיב לשואל ממני שאלה בדבר שלא אוכל למצוא שורש בדברי הגמ` והפוסקים כי לא מצינו בכל התלמוד מספר התעניות ימים חרוצים וקצובים לכל חטא ואשמה כפי חומר העון.

אלא שאומר אני כל זה אם היה התענית דבר המעכב בתשובה, אבל באמת אין התענית רק דבר טפל לתשובה, ועיקר התשובה הוא, עזיבת חטא, וידוי דברים בלב נשבר, חרטה בלב שלם, התקרבות והתלהבות לאהוב את הבורא, והיינו תשובה שישוב אל ה` וירחמהו, וישוב אל ה` היינו שידבק בו אבל שאר דברים תענית וסיגופים אינם עיקרים.

ותדע הרי זה בלתי ספק שהתשובה מכפרת כפרה גמורה ודבר זה מפורסם בתורה ונביאים וכתובים ובשני התלמודים ובכל המדרשים והנביא אומר (יחזקאל יח) ובשוב רשע מרשעתו וגו` (שם לג) כל חטאתיו אשר חטא לא תזכרנה לו וגו`.

ואף שבארבעה חילוקי כפרה אמרו חז´ל שאם עבר על כריתות, תשובה ויוה´כ תולים ויסורים ממרקים הרי שהיסורים עיקר הכפרה, ואי אפשר לגמור הכפרה בלי יסורים. אומר אני הן אמת שצריך יסורים אבל כבר אמרו חז´ל עד היכן תכלית יסורים אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלש ועלו בידו שתים.

אבל החרטה ושבירת הלב והבכי זה נחוץ מאוד והמרבה בבכי במסתרים משובח´, עד כאן לשונו.

אבל כפי שכתבתי, אם המדובר בכך שגדלת על חינוך חילוני, די בעצם התשובה שלך לכפר ולתקן את הכל, ואף להפוך את הטאים בעבר לזכויות.

בהצלח וחג שמח - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה