שאל את הרב - כללי

בשר וחלב<>:

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ציטוט ויש גם טעמים לפי הפשט ואני מעתיק אחת מהן מספר כלי יקר (שמות פרק כג פסוק יט): "לא תבשל גדי בחלב אמו. וקרוב לשמוע שמצוה זו היא מענין איסור כלאיים ועירבוב הכוחות, כי ידוע שבשר העובר נולד מן הדם של הנקיבה האדום המוליד כל אודם כי משם מקורו, וכן חלב הבהמה גם כן מן הדם מקורו כי הדם נעכר ונעשה חלב, ולפי זה מן דם . הדם הופך לחלב איך זה יתכן

תשובה

שלום וברכה

מצינו מחלוקת בחז"ל איך נוצר חלב-האשה לאחר הלידה, ומדוע אין דם וסת בתקופת ההנקה: ר` מאיר סבר דם נעכר ונעשה חלב; ר` יוסי, ר` יהודה ור` שמעון סברו שאיבריה מתפרקים מחמת צער הלידה, ואין נפשה חוזרת עד כ"ד חודש, היינו שסילוק הדם מהמינקת בא כתוצאה מצער הלידה [בכורות ו ב; נידה ט א; ירושלמי נידה, א ד.

וראה תנחומא תזריע, ג; ויקרא רבה, יד ג. וראה בהסבר המחלוקת בין ר"מ וחכמים בתוספות חדשים, נידה, א ד, ובשו"ת חת"ס חיו"ד, סי` ע;]. דעתו של ר` מאיר היתה מקובלת ע"י אריסטו, גלינוס, ורופאים ערביים בימי הביניים.

יש מרופאי ימי הביניים שחשבו אפילו שקיים קשר עורקי ישיר בין הרחם והשדיים. אכן, לפי הידוע לנו כיום מבחינה רפואית, תהליכי יצירת דם וסת וחלב-אם תלויים בהפרשות הורמונליות מיוחדות, המתואמות על ידי תת-הרמה שבמוח, בלוטת תת-המוח, והשחלות, ואין קשר ישיר בין דם הווסת לבין חלב-האם. גם לדעת המדע, מכיון שמערכות החלב והדם תלויות זה בזה, והחלב באה כתחליף לדם, ניתן לראות את החלב כהשתנות של הדם.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה