שאלה בעניין יום הכיפורים

  • ז' תשרי התשע"ו
אא

שאלה

אמנם יש 4 סוגי עבירות. עבירות שתשובה מכפרת עבירות שתשובה וייסורים מכפרים עבירות שתשובה ייסורים ויום הכיפורים מכפר עבירות שתשובה ייסורים יום הכיפורים ויום המוות מכפר. עד כאן חזק וברוך. אבל למה ביום הכיפורים אנחנו מתפללים כל היום? למה לא ללמוד תורה כל היום? שהרי אם אדם עשה תשובה באמת - הוא לא צריך שום תפילה. תפילה יכולה להימנע על ידי חוצצים - אבל הרהור תשובה מגיע עד כסא הכבוד ללא עכבות. אם כן, די לנו לכאורה לעשות הרהור תשובה כל אחד כמה שהוא צריך לקחת לעצמו ולעשות חשבון נפש ולחזור בתשובה שלמה והיום עצמו מכפר. בשביל מה מתפללים כל כך ובוכים כל כך? ואם תאמר כדי לעורר רחמים-על צדיק גמור אין צורך ברחמים-הוא יכול לעמוד בדין כי אין ייסורים שאמורים לבוא עליו. שמא תאמר כדי לעורר רחמים על מי שאינו צדיק גמור ולא חזר בתשובה שלמה ?

תשובה

שלום וברכה

א. מאחר וכולנו יודעים את מרת נפשינו שהתשובה השלימה והאמיתית רחוקה לדאבון כל לב מאוד מאוד מאיתנו, החרטה אינה מושלמת והקבלה לעתיד היא לא באמת בכל הלב, אנו מתחננים למחילה גם כאשר השלימות אינה מנת חלקינו. אנו מבקשים מבורא עולם שיפתח לנו את הלב שנוכל לשוב איליו באמת ואנו מתחננים למחילה כמו שאנחנו ללא תשובה שמושלמת.

ב. בדרך עמוקה יותר, התפילה אינה רק כלי לקבלת בקשות ותביעות אלא היא יסוד היסודות של קרבת אלוקים וחיבור עם הבורא, על ידי התפילה והדיבור עם הבורא אנו מתחברים לאלוקים. אין לך יום גדול יותר לתפילות יותר מאשר יום כיפור שבו אנו טהורים יותר ויכולים להתחבר לבורא עולם, על כן אנו עומדים חמישה פעמים לפני בוראינו בתפילת עמידה לנצל את ההזדמנות לעמוד לפני בוראינו ללא מסך המבדיל.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה