שאל את הרב - כללי

האלוקים יכתיב לי??

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני עד לא מזמן, השתדלתי לא לאכול בשר וחלב, ואנערף רק אוכל כשר (וכו`), מה שנקרא בסיסי. "משפחה מסורתית". ואז קלטתי שיש עוד מיליון ואחד חוקים שאני לא שומרת, ואין מצב בעולם שאני יכולה לשמור. מפאת הקידמה. אז זה משאיר אותי עם 2 אופציות, או לעשות הכל - או לא לעשות כלום. והרי, הכל אין מצב שאני עושה! אז הנה, אני לא שומר על שום "חוק" ושום דבר. ואני יהודיה ככל היהודים. לא אני מאמינה באלוהים בלב שלם, אך, מאמינה שהוא לא אמור להגביל אותי. אם אני ארצה להתקעקע, אני אתקעקע. ואם אני ארצה לאכול אוכל "טמא", זה מה שאני יעשה. ממליצה לחשוב על זה

תשובה

שלום וברכה

שלוש שגיאות עשית בהחלטתך הנמהרה. ואפרטם א. אין הקדמה מפריעה לשמור מצוות כלל, להיפך הקדמה מסייעת לנו בשמירת המצוות, וכי מפני שיש לי מחשב או רכב או כל דבר אחר, קשה לי לשמור מצוות, וכי יש מצווה שאי אפשר לשמור אותה היום, אשמח מאוד להבין איפה הקדמה מפריעה לך בשמירת המצוות.

ב. הטענה של או הכול או כלום היא איננה נכונה, וכי מי שלא יכול להגיע ליעד המקסימאלי של שאיפותיו לא ירוויח לפחות חלק ממנו, וכי מי שמעוניין להרוויח מליון ₪ והדבר לא מתאפשר לו יוותר על הכול, ולא יסתפק לפחות בחלק ממנו. וכי מי שעינו נסמאה ואפשר להציל לו 30אחוז מראייתו יוותר על כך, כי הכול או כלום? כן גם בשמירת המצוות מי שלא יכול או חושב שהוא לא יכול לקים את כל המצות לפחות יקיים חלק מהם כדי שיהא לו במה לזכות לעולם הבא לפחות מעט מהטוב בצפון לצדיקים לעתיד לבוא.

ג. הקביעה שהאלוקים לא אמור להגביל אותך, היא קביעה שגויה. הבורא אשר ברא אותך ואת כל היקום, ומחייה אותך בכל רגע ורגע ומספק לך את כל צרכייך, יכול להגביל אותך ולתת לך את חוקיו אשר רצה לחייבך בהם, ואכן כך עשה הבורא, התגלה בהר סיני והגביל אותנו בתרי"ג מצוות שמהם 248 מצות עשה ו365 מצוות לא תעשה, וקבע את שכרם ועונשם של כל אחד מהמצוות, ומאחר שהוא השליט בעולם הזה ובעולם הבא, ואף אחד לא יכול להימלט ממנו, אין לך כל ברירה אמיתית אלא להיכנע איליו.

אכן הוא נתן לנו חופש בחירה, אבל אין הכוונה שאכן את "רשאית" לבחור ברע, אלא שאת "יכולה" לבחור ברע, אבל את התוצאות תשאי את לפי מעשייך וכדברי שלמה המלך בקהלת פרק יא פסוק ט שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ וִיטִיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶךָ וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ וְדָע כִּי עַל כָּל אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱלֹהִים בַּמִּשְׁפָּט: ויש לך לדעת שאין המצות להרע לנו או להקשות עלינו, אלא כל המצות ניתנו לנו להטיב לנו, ולחיותינו בעולם הזה ובעולם הבא וכדברי ה` בפרשת ואתחנן פרק ו` פסוק כד) וַיְצַוֵּנוּ יְקֹוָק לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּה: וגם אם איננו מבינים תמיד מדוע עלינו לשמור מצווה פלונית הרי נסמוך על בוראינו אשר יצרנו שבוודאי יודע את הטוב לנו, ואם את סומכת על רופא שחקר קצת את מעשי ה` ואת הבריאה והחליט שמוצר פלוני טוב לך, על אחת כמה וכמה שמי שברא אותך יודע בדיוק מה טוב לך ומה רע לך, ומי פתי לא ישמע לדברי ה`.

ואם תרצי קצת ללמוד על מעלת המצות על כן מה טוב ותיקחי את הדברים לתשומת ליבך ותשקלי שוב את החלטתך ותקבלי עלייך מחדש לאת המצות שנהגת בהם עד היום, ומאחר ותקבלי את הדברים בידיעה אמתית כי זאת היא הדרך הנכונה ללכת בה, תוכלי להמשיך ולקבל עליך עוד מצות עד אשר תזכי לשמור את כל המצות כולם, ותנהגי כבת המלך ותזכי לרוב טוב ולקרבת ה`. המצפה לשמוע את תגובתך – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה