שאל את הרב - כללי

שאלה לרב מנשה ישראל - מופתים מגדולי ישראל, האם באמת ואיך?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1.יש אמרה לגבי סיפורי מופתים על גדולי ישראל והיא אומרת שמי שמאמין לכל סיפורי המופתים הרי הוא פתי ומי שלא מאמין בכולם הרי הוא כופר רציתי לדעת מה דעת הרב בענין זה 2.עוד לגבי מופתים ידוע לי מכל מיני מקומות וגם מהרב זמיר כהן שאסור להשתמש בקבלה מעשית, ידוע לי שאם זה ענין של הצלת כלל ישראל אז מותר. באיזה עוד מצבים מותר לצדיקים להשתמש בצירופים והשבעות אלו 3.עוד דבר, ידוע לי שבאופן כללי סיפורי המופתים של גדולי ישראל לא היו בקבלה מעשית אלא בכח האמונה הפשוטה האם אני מחזיק בהבנה נכונה מחילה על ההטרדה בשאלות שבלי נפקא מינה מעשית.

תשובה

שלום וברכה

א. ברור שהצדיקים במהלך כל הדורות פעלו אותות ומופתים עצומים למעלה מהשגה אנושית, וכל סיפורי הנפלאות הכתובים בתלמוד ובספרי המדרשים של חז"ל אמת ויציב, וכל מי שמטיל בכך ספק הרי הוא מין ואפיקורס שאין לו חלק לעולם הבא, כמו שכותב הרמב"ם. כך גם סיפורי הצדיקים שנכתבו בידי גדולי ישראל כדוגמת הסיפורים שרבינו חיים ויטאל מספר על רבו האריז"ל, והסיפורים שרבי חיים מוואלוז`ין מספר על רבו הגאון מוילנא, וסיפורי הבעש"ט המסופרים על ידי תלמידיו הקדושים, כולם אמת ויציב ואין בהם ח"ו עיקש או נפתול. עם זאת, אמת שבמהלך הדורות האחרונים התפתחה לה בעיקר במאה האחרונה, תעשיה של הדפסת סיפורים על צדיקים שלא כולם אמת, ויש אנשים שהשיגו על ידי כך את פרנסתם, ואכן הם הזיקו מאוד לאמינות הסיפורים הק`, אבל עלינו לברור את הבר מתוך התבן, ואלו שבקיאים קצת מבינים מיד מה אמת ומה לא.

ב. המופתים שפעלו הצדיקים לא היו על ידי השתמשות בקבלה מעשית, הם גינו את הדבר בכל דרך, והזהירו מאוד שלא לעשות את זה, ושיש בדבר סכנה גדולה. המופתים והנסים שהם פעלו היה בכוח קדושתם ואמונתם האיתנה בבורא עולם. וכלשונו של נכדו של הבעל שם טוב הרב הקדוש מסדילקאב בספרו דגל מחנה אפרים [פרשת וישלח]:

"עוד יש לפרש, כי במקלי עברתי את הירדן הזה. על דרך שסיפר אדוני אבי זקני נשמתו עדן זללה"ה שפעם אחת עבר את נהר הנעסטר בלי שום שם רק היה מניח חגורו ועבר עליו, ואמר שבאמונה גדולה הוא שעבר, וזה יש לומר שרימז יעקב אבינו ע"ה במקלי גימטריא יעקב היינו בשמו שהוא יעקב מידת אמת והיינו לגודל אמונה שלו בזה עברתי את הירדן והבן".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה