שאל את הרב - כללי

לגבי . תחילת הבריאה . סתירות. והתיחסות למפץ הגדול . 2

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אם אפשר הסבר לכל הפסוקים שהבאתי ציטוט ג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר. ד וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב; וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. ה וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד. צריך משהו שיסתיר את השמש כדי שיהיה לילה. אממ, רגע, השמש עוד לא נבראה בכלל. סתירה. ציטוט יד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהַבְדִּיל, בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה; וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים. טו וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהָאִיר עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן. טז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים: אֶת-הַמָּאוֹר הַגָּדֹל, לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת-הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים. יז וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים, בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם, לְהָאִיר, עַל-הָאָרֶץ. יח וְלִמְשֹׁל, בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, וּלְהַבְדִּיל, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב. יט וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם רְבִיעִי. מזל טוב! הנה השמש נבראה. שים לב לכך שהשמש היא לא זו שגורמת לכך שהיום יהיה מואר והלילה חשוך: היום והלילה נבראו כבר ביום הראשון... השמש והירח רק מסמנים מתי יום ומתי לילה. גם הכוכבים נוצרו רק עכשיו, אחרי שכדור הארץ כבר מכוסה בצמחייה. צמחים לא יכולים להתקיים בלי שמש.

תשובה

שלום וברכה

א. לזמן אין קשר עם השמש או הירח, הזמן קשור לתנועה, אף אם השמש והירח לא יהיו וישאר כאן שעון מתקתק יהיה כאן מציאות של זמן, וכך גם יש מציאות זמן בנהר הזורם ובכל דבר שיש בו תנועה. מן היום הראשון שאז נברא האור הראשון ככתוב בתורה -שנגנז אחרי כך- כבר היה שייך עניין של זמן שנמדד במהירות האור, וכך ביום שלישי כבר היו תנועות בשפע של נהרות ועוד שהיה אפשר למדוד זמן ביחס אליהם.

ועכשיו בנוגע לערב ובוקר, היתה בריאה של אור ביום הראשון ואור זה שימש רק בקבוצה השניה של שנים עשרה השעות של אותו יום, בשנים עשר השעות הראשונות של היום היה חושך ולא זרחה אותו אור ראשון.

כל זה כתוב במפורש בתורה בבריאת היום הראשון. מאוחר יותר גנז הקב"ה את האור הראשון לצדיקים שיהנו לאורו לעולם הבא, וברא ביום הרביעי את השמש שתשמש כתחליף לאור הראשון. ב. בספר בראשית פרק ב פסוק ה כתוב בתיאור הבריאה של יום השישי: וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ, וְכָל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר ה` אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ, וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה: ופי` רש"י על אתר: וכל עשב השדה טרם יצמח - עדיין לא צמח.

ובשלישי שכתוב ותוצא הארץ, על פתח הקרקע עמדו עד יום ששי: כי לא המטיר - ומה טעם לא המטיר, לפי שאדם אין לעבוד את האדמה ואין מכיר בטובתם של גשמים, וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו, וצמחו האילנות והדשאים: יש עוד `סתירות` , בבקשה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה