שאל את הרב - כללי

קביעת מזוזה בצד ימין אחרי שהיה קבוע בצד שמאל

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד לכבוד הרב שלום קבעתי מזוזה לפי חוברת הסברה של בית חב"ד שאומרת שבפתח החדר קובעים מזוזה לפי פתיחת הדלת (לא בכניסה ראשית)אם הדלת נפתחת כלפי חוץ אז קובעים את המזוזה מצד ימין של היציאה. נודע לי שזה מנהג אדמורי חב"די ברצוני לקבוע שוב את המזוזה בצד ימין של הכניסה שאלתי היא האם אני צריך לקנות מזוזה חדשה והאם אני צריך לברך שוב. הודע על תשובה מהירה נ.ב בחב"ד שלחו לי את המקורות לעניין קביעת המזוזה לפי מינהגם אך לצערי לא הבנתי אם תוכלו לתת לי הסבר מן הכתובים השמח בתודה מראש יוסף C

תשובה

אין צורך לקנות מזוזה אחרת, אלא פשוט להעביר את המזוזה לצד ימין של הכניסה לחדר. ולעניין ברכה, איני יודע מה להגיד, כי אם קבע מזוזה בשמאל פסול אפי` בדיעבד, ופשטות הפוסקים מחייבים לברך שנית כשקובעים את המזוזה בצד הנכון.

ואף שכתב בחיי אדם סי` ט"ו אות י"ז שיחזור ויקבע בימין ולא יברך עוד פעם, זה צע"ג, וכבר כתבו הפוסקים שדברי החיי אדם הם טעות סופר, וכן פסק בספר ערוך השולחן בפשיטות שיש לברך עוד פעם, וכן כתב בשו"ת שבט הלוי (חלק ב סימן קנח).

אבל במקרה שלך שאתה מספר לי כי יש מנהג חבד"י לקבוע בשמאל לפי היכר ציר גם בחדר רגיל, [דבר שכרגע אני מסופק מאוד באמיתות השמועה], אם נכונה השמועה, איני מייעץ לברך שנית, במקרה שלפי דעת חלק מהפוסקים הקביעה הקודמת כשירה. כך שאם `אתה` מקבל שיש מנהג חבד"י כזה, אל תברך שנית כשאתה קובע את המזוזה בצד ימין הנכנס.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה