שאל את הרב - כללי

פסוק לשם ועוד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד קראתי שישנם פסוקים המתאימים לשם: מהו הפסוק המתאים לשמי: נילי נצח ישראל לא ישקר ואם תוכלו להסביר לי מה פירוש נצח ישראל כיצד ומתי אני אמורה לומר את הפסוק המתאים לשמי. שאלה נוספת: קראתי בהלכות של הרב עובדיה יוסף (כי אני שייכת לעדות המזרח) שרווקה צרכה לכסות ראשה בתפילת 18 ובברכת המזון ואיני מבינה מדוע בנוסף אני די מתביישת לכסות את הראש בבית הכנסת כי אינני נשואה ולא כולם מבינים בהלכה זו אז בביתי אני משתדלת לכסות אך איני מבינה מדוע כי אני לבד בחדר הרי הכיסוי נועד מטעמי צניעות כאשר אישה היא נשואה. שבוע טוב ומבורך

תשובה

שלום

הפסוק של נילי אינו הפסוק שכתבת פסוק שם, הוא פסוק מהתנ"ך שמתחיל ונגמר עם אותן אותיות שהשם מתחיל ונגמר, לדוגמא הפסוק לשם "נילי" יכול להיות הפסוק הזה: תהלים פרק פד ג) נִכְסְפָה וְגַם כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת יְקֹוָק לִבִּי וּבְשָׂרִי יְרַנְּנוּ אֶל אֵל חָי: תהלים פרק קיט קה) נֵר לְרַגְלִי דְבָרֶךָ וְאוֹר לִנְתִיבָתִי: הפסוק הזה נאמר בסוף תפילת שמונה עשרה לפני הפסוק יהיו לרצון אמרי פי.

סגולת הפסוק, ביארו בספרים כי כשהנשמה עולה למעלה היא נשאלת בהתחלה על שמה, ואם הנשמה איננה זוכרת את שמה [כתוצאה מעוונות וכדומה], זה מאוד לא נעים לה, והיא מתייסרת עד שהיא נזכרת בשם שלה, וכל המרגיל עצמו בפסוק המקביל לשם הרי זה סגולה שלא תשכח הנשמה את שמה ליום הדין. הפסוק נצח ישראל הכוונה על הקב"ה שהוא נצחונם של ישראל.

בענין הכיסוי ראש בשעת התפילה לדעת הרב עובדיה אין זה מדין צניעות אלא מדין כבוד השכינה וכדרך שהגברים נוהגים לכסות את ראשם לכבוד השכינה, אך רוב הפוסקים חולקים על כך, ואכן בבית הכנסת אין להחמיר בדבר, וכך נהגו רוב ככל בית ישראל שבנות רווקות אינם מכסות את ראשם.

עלי והצליחי – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה