שאל את הרב - כללי

למה הציבור החרדי קונה פירות וירקות מהערבים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, למה הציבור החרדי קונה פירות וירקות מהערבים. אני מבין שהפוסקים האשכנזים לא סומכים על היתר המכירה כלל אבל מכל מקום יש אפשרות של אוצר בית דין או (אולי) אפשר להתאמץ קצת יותר ולקנות מחו"ל ממש ולא מהערבים. ואע"פ שבכל תחומי החיים אנו נעזרים בערבים כגון בנית בתים, שיפוצים, תקוני רכב וכו` מכל מקום הני מילי באנשים פרטיים שלכל אחד עומד הנסיון שלו: כמה כסף הוא יפסיד אם ילך ליהודי וכו` ולכן זה לא דבר שאפשר לתקנו בקלות אבל הבד"ץ העדה החרדית שהוא הכשרות האיכותית ביותר המספק מזון לציבור גדול ביותר של אנשים המקפידים והמדקדקים בהלכה צריך לבחור בדרך הטובה ביותר ולא לפרנס את הערבים דבר שיכול להרבות את הטרור ח"ו . בהערכה רבה.

תשובה

שלום וברכה

ברור שאיננויכולים לסמוך על היתר המכירה וכמו שכתבת. והאמת היא להיפך שבעוד כל אדם יכול לחסוך כמה גרוש מכיסו ולא לפרנס ערבים אלא את אחינו היהודים המתפרנסים מידגיע כפם וכך היא ההלכה. אבל לצורך הרבים איננו יכולים לייקר את המוצר לכל כלל ישראל ולהביא מחו"ל, ולהיפך בית הדין מופקד על רוחתו של הכלל, וזאת חוץ מהבעיות הטכניות של הבאה מחו"ל עקב סירוב משרד החקלאות לאשר יבוא מחו"ל.

אוצר בית דין הוא אכן פתרון טוב לחלק מהמוצרים וככל שירבו החקלאים שומרי השמיטה כך יהיה מספיק תוצרת כשרה מהדרין ונוכל לקנות מאוצר בית דין ובכך לאפשר להתפרנס לאחינו היהודים האמונים על שמירת השמיטה, אך כיום אין מספיק מוצרים ובודאי שלא כמות מספקת מהנצרך לציבור החרדי הגדול.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה