שאל את הרב - כללי

דרגות צדיקים

  • ט"ו אדר התשע"ה
אא

שאלה

יש מקום לדאוג לדרגת הצדיקות גם לאח זכאות לעולם הבא? אם הרבנים מציגים כל הזמן את העיניין שיש היררכיה בעולם הבא אז איך אדם אמור ליישב דעתו שדיי בלקיים דרך השם בלי להכנס לתחרותיות רוחנית? או שכל הזכאים שבאי רצון משכרם?

תשובה

לכבוד השואלת,  

כפי שהבנתי, ענין העולם הבא היינו שכל אחד זוכה להרגיש קירוב להשם יתברך, דרך נשמתו שלו. 

לכל אחד ואחת בעולם יש לו נשמה מיוחדת שאין לחברו/חברה, ולכן אין מקום להתחרות; יש רק מקום להשתלמות - שכל אחד/אחת יעבוד לטהר ולנקות את נשמתו שלו, וע"י זה יזכה להרגיש הכי הרבה שאפשר את קרבת הבורא יתברך אליו באופן פרטי בעולם הבא. 

אין היארכיה במעמד של הנשמות בעולם האמת; להיפך, הגמרא אומרת שבעולם האמת, לפעמים אלו שלמעלה וחשובים כאן, נמצאים שם למטה, ואלו שלמטה כאן, נמצאים שם למעלה (בבא בתרא י:). והטעם לזה, משום שקבלת השכר מאת הקב"ה בעולם האמת, היא באופן של "מידה כנגד מידה": מי שהשקיע ועבד ויגע  לתקן את המידות שלו -  הוא זה שמקבל שכר יותר ממי שלא עבד ולא השקיע [וכמו שאמרו חז"ל בפרקי אבות: "לפום צערא אגרא" (= "לפי הצער, כך השכר", פרקי אבות, פרק ה' משנה כג)].

ולכן, באופן "אוטומטי" כל אחד שבע רצון משכרו - כי הרי בדיוק כפי מה שהשקיע בעולם הזה, בטרחות ויגיעות, בכדי להתעלות ולעבוד על מידות שלו שיהיו יותר טובים, שיהיו בבחינת נותן לאחרים, שיהיו מקבלות כל אחד בשמחה, וכו' - כך הוא מקבל את שכרו. אין מקום להתחרות בענין זה, כי השכר איננה סוביקטבי, אלא אבסולוטי (לפי מציאות העבודה שהשקיעה אותה נשמה).

בברכה,

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה