ל"ג בעומר

מה הקשר בין המדורות לל"ג בעומר? שו"ת ל"ג בעומר

מדוע מבעירים מדורות בל"ג בעומר? מי כתב באמת את ספר הזוהר? והאם הציור המפורסם של הרשב"י אכן אמיתי?

  • י"ג חשון התשע"ד
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

שלום כבוד הרב, רציתי לדעת למה בל"ג בעומר צריך להבעיר מדורה. מה העניין בזה?

שלום וברכה. מדובר למעשה בנר נשמה גדול לעילוי נשמתו של הרשב"י, שיום פטירתו חל בל"ג בעומר.

* * *

שלום רב, בני עוד מעט כבן שלוש, ואשתי רוצה לקיים את טקס החלקה בהר מירון. האם עלינו לתאם מראש עם רב כדי שיברך, או פשוט להגיע? האם ניתן לבצע את הטקס באיחור של יום?

שלום וברכה. אין צורך ברב לצורך כך, אפשר להגיע ולהסתפר. אם הילד יהיה בן שלוש בקרוב, כדאי לספר את בנכם בל"ג בעומר.

* * *

ככל הידוע לי, הזוהר הקדוש נכתב על ידי רבי שמעון בר יוחאי ואלעזר בנו. אולם קראתי מחקר שאומר כי הספר הקדוש נתגלה בספרד במאה ה-13, ויש בו ביטויים המיוחסים לספרד בלבד. לדעתם של עורכי המחקר, הגיאוגרפיה של הגליל הספר אינה תואמת את המציאות. האם יש אמת במאמר זה?

שלום ינון. בנושא זה יש לחלק את התשובה לשתיים - אחת המיועדת לציבור מאמין, ואחת לציבור שעדיין אינו מאמין, וכן הרוצים סתם להעשיר ידיעותיהם. לאדם המאמין אין כל בעיה בנידון, כיוון שיודעים אנו בקדושת רבותינו ובמעלת השגותיהם, ובייחוד בזמן האר"י וגוריו, הרמח"ל והגאון מווילנא, שרוח הקודש שרתה עליהם בלא שום פקפוק, ובדרך קבע היו שרויים בעולמות עליונים. ואם קיבלו את כל דברי הזוהר בלא שום חשש - בוודאי שהדבר בדוק וברור, שנכתב על ידי תלמידי ר´ שמעון בר יוחאי על פי גילויו.

וכעת נרחיב למסופקים: המקור בדברי ראשונים ממחצית המאה של האלף השישי (לפני כשבע מאות שנה) לספר הזוהר קיים, אומנם בכינוים לספר קצת שונים, כמו מדרש ירושלמי או מדרש רשב"י המפורש בזוהר וכדומה. המקור לספר הזוהר בשם "זוהר" מיוחס לגילוי על ידי ר´ משה די ליאון שחי בסביבות התאריך שהזכרת בספרד. חוקרי הזוהר הבכירים, ג.שלום ותלמידו י.תשבי, כתבו בכל חיבוריהם (חוץ מהאחרון שבהם) שספר הזוהר ודאי נכתב על ידי ר שמעון בר יוחאי (בכל אופן בזמנו), וחזרו בהם בכתביהם המאוחרים בלא לתת טעם מספיק והפרכות לכל ההוכחות שהביאו בשאר ספריהם לקדמות הזוהר, ובספרו התבסס על מספר הוכחות מצומצמות (את המקור לעיון הביא בסוף).

ויכוחים אודות מקור הזוהר התקיימו בין כל חכמי ישראל שבתקופת התגלותו, וזהו דבר טוב שהיה ויכוח, כיוון שהיהדות היא ביקורתית ואינה מקבלת כל קביעה או תוספת בלא שיתברר אמיתות המקור, ובייחוד בעניינים גבוהים כאלה. הוויכוח שהתקיים בזמנו אינו יכול לשמש לטענה שחכמים בזמן ההוא הסתפקו בנוגע לבירור האמת, כיוון שבסופו של דבר התקבל הספר במסורת ישראל.

על כל ספר שיצא לטעון על הזוהר במהות מקורו, ושלא מייחסו לרשב"י, התחברו חיבורים המפריכים את הראיות. לדוגמה, על ספר "בחינת הדת" נכתב הספר "מצרף חוכמה" הסותר את טענותיו; על הספר ,"ארי נוהם" נכתב הספר "מגן וצינה" להפריך וליישב כל טענותיו, וכן הלאה.

הניסיון של ג.שלום לייחס את הזוהר לר´ משה די ליאון הוא תמוה ביותר, כיוון שלטענתו כתב את הזוהר בשש שנים בלבד, כאשר הזוהר מכיל למעלה מאלף שבע מאות עמודים. בכך הופכים אותו לבעל כישרון רב כאשר מצד שני טוענים לחוסר בקיאותו בלשון ובתרגום, כאשר בשאר ימי חייו הספיק לכתוב רק עוד כמה ספרים קטנים בחומר. זהו דבר תמוה ביותר (טענות על אזור הגליל לא שמעתי. עיקר הטענות הן על הלשון וכדומה). ישנו מאמר מורחב של הרב מ. כשר באתר "דעת" (מרכז לימודי יהדות ורוח) המפריך אחת לאחת את טענות שלום, מוכיח להפך ומביא מקורות להיות הזוהר קדום ביותר.

* * * 

שלום. יש משהו שמעניין אותי: התמונה המפורסמת של רבי שמעון בר יוחאי היא תמונה אמיתית? מאיפה היא הגיעה?

מדובר בפרי דמיון של צייר, אין בכך שמץ של אמת.

 

האם יש צורך לשמור שיער של ילד שנגזר בטכס החלאקה, או שאפשר לזרוק?

שלום וברכה. אפשר לזרוק.

* * *

הארכתי לבני את השערות עד גיל שלוש, ואז ביצעתי את טקס החלאקה ברשב"י. את השערות שגזרו לו שם ואצל הספר שרפתי. מאוחר יותר אמרו לי שזה אסור. האם פגעתי בילד שלי?

שלום וברכה. אדרבה, ככה נוהגים רבים ושלמים, וכך נהוג גם אצלנו. בהלכה מבואר שחסידים היו נוהגים לשרוף ציפורניים ושערות. בטחי בה´ ולא יקרה שום רע לילדך.

 

שלום כבוד הרב. האם תוכל להסביר את הקשר בין המדורות לתאריך ל"ג בעומר? מתי התחיל המנהג להדליק מדורות?

כך כותב בספר הקדוש בני יששכר (מאמרי חדש אייר - מאמר ג): "רבי שמעון בן יוחאי קראוהו בוצינא קדישא (נר קדוש), כי על ידו נתגלו באיתגליא סודות התורה הוא סוד האור כי טו"ב הגנוז בתורה, על כן נקרא ספרו הקדוש ´זוהר´ אור המבהיק מסוף העולם ועד סופו, אור הטוב הגנוז בתורה, על כן יומא הדין טו"ב ימים למתן תורה אשר מתחיל להתנוצץ האור כי טוב בתורה, הנה יום הזה ל"ג בעומר יומא דהילולא דרבי שמעון בן יוחאי, בו ביום עלה לשמי מרומים. ומסתמא ביום זה נולד גם כן, כי הקב"ה יושב וממלא שנותיהם של צדיקים מיום אל יום (ר"ה יא.), הנה בו ביום שמתחיל האור כי טוב להאיר מן התורה היינו טו"ב ימים קודם מתן תורה, בו ביום נתגלית הנשמה הקדושה בעולם אשר תגלה דרך אור כי טוב בתורה, על כן נקרא הקדוש ההוא בוצינא קדישא (היינו נר הקדוש), בו ביום עלה לשמי מרומים וצווה לר´ אבא לכתוב כל הגנזי נסתרות אשר נתגלו להשאיר ברכה מהארת האור הגנוז שמור לנו ולבנינו עד יתגלה במהרה אור משיח צדקינו. כמו שאמרו רז"ל, ´ויאמר אלקים יהי אור´ (בראשית א´, ג´). זה אורו של מלך המשיח, בזכות התעסקות בהאור כי טוב אשר השאיר בוצינא קדישא לברכה ולחיים ולאור לכל ישראל".

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.

תגיות:ל''ג בעומרספר הזוהרהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה