הצופן

הצופן התנ"כי: ראיון עם פרופ' אליה ריפס

שיחה עם הפרופסור למתמטיקה אליהו ריפס באוניברסיטה העברית בירושלים

אא

הנה לפניכם שיחה עם פרופסור אליהו ריפס, פרופסור למתמטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, אודות החידושים העדכניים בממצאי הדילוגים בתורה ובראשם תגליתו המדהימה של פרופסור הראליק מסיטי אוניברסיטי אוף ניו יורק, ומי שהיה נשיא האיגוד העולמי לזיהוי צורות על מימד העומק המופלא המתגלה אך ורק בדילוגי התורה ואיננו מופיע בשום ספר אחר, דבר המאפשר הבחנה בין דילוג אמיתי ובין דילוג מניפולטיבי שאיננו אלא זיוף.

נושא הדילוגים בתורה איננו נושא חדש, כבר שנים רבות שהוא תופס כותרות אוהדות יותר ואוהדות פחות, אך מה שהביא אותנו לביתו של פרופסור ריפס היו שני דברים, ראשית, לראות מה התעדכן בנושא מרתק זה בתקופה האחרונה, ושנית, לשמוע על המחקרים החדשים שנערכו בשנים האחרונות בעקבות ההתקפות החוזרות ונשנות של מתנגדי שיטת ההצפנה שלא בוחלים בדרכים דמגוגיות ולא עניניות וללא שמירה על כללי המחקר הקפדני בו משתמשים פרופסור ריפס וידידיו.

נושא טעון זה עשה כותרות בעולם האקדמאי, כשפורסם לראשונה מאמרם של פרופסור ריפס שהוא כאמור מתמטיקאי בעל שם עולמי, הפיזיקאי דורון ויצטום ואיש המחשבים יואב רוזנברג, שניהם מבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים, המאמר פורסם בכתב עת יוקרתי לסטטיסטיקה, ה"סטטיסטיקל סינס" (Equidistant Letter Sequences in the Book of Genesis Statistical Seience. 1994.Vol. 9 No.438-3,429). כמה מדענים, שהמסקנות העולות מן המחקר הטרידו אותם מאוד פרסמו מאמר נגדי באותו כתב העת, המראה שתופעה זו של הצפנה חוזרת לכאורה גם בספרים אחרים. את תגובת הנגד של ריפס, ויצטום ורוזנברג, לא טרח כתב העת לפרסם עד היום הזה.

אך קודם כל ניגש לעבודתם המדהימה- אותו מחקר שעורר גלים כה רבים לאחר פירסומו, המחברים ערכו על פי האנציקלופדיה ליהדות, טור של גדולי ישראל, בו נרשמו שמותיהם או כינוייהם המקובלים, בכדי למנוע מניפולציה בררו אצל פרופסור רבין שהוא נחשב לאחד מגדולי המומחים לביוגרפיה, ששמות אלו הם אכן השמות המקובלים, במקביל הם ערכו טור בו נרשמו תאריכי לידתם או פטירתם, לרשימת השמות האמיתיים הם הוסיפו עוד כמיליון צירופי שמות ותאריכים חסרי משמעות ולאחר מכן נתנו הוראה למחשב לחפש את השמות ואת התאריכים בדילוגי אותיות בספר בראשית.

את אותה הבדיקה הם ערכו גם על רשימת ספרים אחרים שהיו כקבוצת ביקורת כגון טקסט של ספר בראשית שאותיותיו עורבבו באקראי, ספר ישעיהו ולהבדיל הספר "מלחמה ושלום" מתורגם לעברית, התוצאות נבדקו ע"פ מדדים סטטיסטיים שנקבעו מראש וננקטו לגביהם כל הביקורות הראויות, מדדים אלו נקראו בשם p1 ו- p2, התוצאות היו מדהימות, רמת ההתכנסויות בספר בראשית הייתה מעל ומעבר לכל פרופורציות, בעוד בשאר הספרים ההתכנסויות היו קלושות ביותר. ככל שהמספר בטבלה קטן יותר פרוש הדבר שהוא ניצב במקום גבוה מבחינת ההתכנסות של כל השמות והתאריכים הנכונים, וככל שהמספר גדול סימן הוא שהתוצאות אקראיות. התוצאות הן חד משמעיות, הצירופים המתאימים נמצאו רק בספר בראשית.

מה היה למתנגדים לומר על התוצאות הכל כך ברורות שהובאו במחקרים? שאלנו את פרופסור ריפס.

היו מספר חוקרים שעצם הרעיון של מסר מוצפן בתוך פסוקי התורה כל כך זיעזע אותם, עד שהם החליטו להיאבק בכל כוחם בכדי להראות שכל הרעיון של הדילוגים אינו כי אם תופעה שאפשר למצוא אותה בכל טקסט אחר, במקרה זה הם לקחו את הספר "מלחמה ושלום" וניסו למצוא בו מימצאים מקבילים לשלנו, מכיוון שהדבר לא עלה בידם, היה עליהם לשנות את השמות שהוזנו למחשב כך שיתאימו לתוצאה הרצויה, למרות שאין זה השם המדויק של אותה אישיות, לאחר שעשו כך, הם החלו לטעון שגם אנו עבדנו בשיטה מניפולטיבית שכזו והתאמנו את שמות הרבנים וכינוייהם על מנת שתצא התוצאה הרצויה, שהרי אפשר לכתוב הורביץ או הרביץ או הורוביץ וכדומה.

ואיך באמת הייתה השיטה שלכם? דבר ראשון שמות הרבנים שהוזנו למחשב היו מתוך אנציקלופדיה ליהדות וכפי איך שאויתו שם, דבר שני, פנינו לפרופסור רבין שהוא נחשב לאחד המומחים הגדולים ביותר לביוגרפיה והתייעצנו איתו בנוגע לכל שם ושם ולפי שני הפרמטרים הללו עבדנו. לעומת זאת מק- קי שכתב את המאמר הנגדי שינה את השמות כפי איך שהדבר דרש כך שיתאים לתוצאה הראויה.

לאחר מכן שלחנו מאמר בו מוכיח דורון ויצטום שעיקר עבודתם של מק- קי וחבריו נעשתה תוך חוסר הבנה מוחלט, אנשים אלו לא היו בקיאים כלל וכלל בביוגרפיה, ולכן אין שום תוקף לממצאים שלהם, את מאמרינו לא הואילו עורכי העיתון לפרסם, כך שנשללה מאיתנו הזכות האלמנטארית לתגובה הולמת. אך בזה לא נגמר עדיין המאבק מכוון שאכן בשמות רבנים יכול לבוא שינוי וגם אחרי מחקר מקיף עדיין ייתכן שנאיית את השם לא כמו שצריך, לכן החלטנו לערוך מחקר זהה על שמות שהם מוסכמים על כולם כגון שמותם של שנים עשר השבטים ותאריך הולדתם כגון בנימין נולד בי"א חשוון (בזמן פטירת אמו רחל), וכדומה והזנו את החומר למחשב, התוצאה הייתה מדהימה, כמעט את כל השבטים מצאנו עם תאריך הולדתם, הסיכוי הסטטיסטי לכך עומד על עשרים ושבע לחמש מליון (!) והפעם אין אפשרות לומר ששינינו שמות וכדומה.

ומה הייתה תגובתם?

אין תגובה! ואוסיף ואומר שהדברים נאמרו בנוכחותם, אך גם זה לא הסוף, לאחר מכן החליט דורון ויצטום שאם אומנם ישנו ויכוח כיצד מאיתיים שם משפחה זה או אחר, אפשר אולי לנסות במקום שם משפחה לבדוק את שם האב דהיינו במקום רבי ישעיה הורביץ (השל"ה) נכתוב רבי ישעיה בן אברהם (שם אביו), גם ניסוי זה הוביל לתוצאות מדהימות, וגם מחקר זה נאמר בנוכחות אותם מתנגדים, אך גם במקרה זה לא היה להם מה לענות. האמת היא שאם היה זה ויכוח הוגן עבודתנו הייתה כבר זוכה להצדקה גם מצידם, אך צר לי לומר שהויכוח המתנהל פה הוא לא ויכוח הוגן.

והנה החודש התפרסם מחקרו של דיסטינגוויסט פרופסור הראליק (דרגה יותר מפרופסור) מי שהיה נשיא האיגוד העולמי לזיהוי צורות, ובו תוצאות עבודתו אודות הדילוגים בתורה ומאידך הדילוגים של מק- קי, לדעתי על מחקר כמו זה, אילו היה בתחום אחר היה פרופסור הראליק זוכה בפרס נובל, אבל לפי צורת היחס הנוכחי נושא זה מצד הממסד האקדמאי, לא נראה שיש הרבה סיכוי.

מה שעשה פרופסור הראליק זה כמו הדרך לבדוק את ההבדל בן שטר אמיתי לשר מזויף, מרימים את השטר מול האור ורואים אם הדמות שעל השטר מופיעה שנית בצורת סימן מים, אם כן השטר אמיתי, ואם לא סימן הוא שהשטר מזויף. גם כאן גילה פרופסור הראליק שישנו עומק נוסף בממצא שהוא אמיתי לעומת ממצא מזויף המופיע רק על פני השטח.

לשם כך הוא לקח שתי רשימות של רבנים ותאריכים שערכנו אנו והיו מפגשים ביניהם, וכן רשימה של מק- קי ורשימת ביקורת נוספת שהייתה שילוב של הרשימות הנ"ל יחד ואז הוא נתן הוראה למחשב לחפש בדילוגי אותיות בפסוקי התורה התכנסויות של השמות ושל התאריכים במקום אחד, ובמקביל אותו חיפוש נעשה בספר "מלחמה ושלום", ואכן הרשימות שלנו הצליחו מאוד בפסוקי התורה ורשימתו של מק- קי הצליחה בספר "מלחמה ושלום" כפי התוצאות שהיו ידועות קודם לכן, וכאן הגיעה נקודת המבחן, בשלב זה ניתנה ההוראה למחשב לחפש האם ישנו מקום נוסף בו מוצאים התכנסות בין השמות לבין התאריכים והפעם בסדר דילוגים שונה, התוצאות היו מדהימות, הרשימות שלנו הוכיחו את עצמן שוב, הדילוגים נמצאו בשנית כל רב ליד התאריך המתאים לו.

הדבר חזר גם בפעם השלישית והרביעית ולמעשה עד הניסיון ה- 20 עדיין היו תוצאות מרשימות, לעומת זאת, רשימתו של מק- קי לא הוכיחה את עצמה במבדקים הנוספים, אחרי הניסיון השלישי כמעט ולא הייתה לתוצאות משמעות מן הבחינה הסטטיסטית. בדיקת העומק גילתה את סימן המים האלוקי הטבוע על הממצא האמיתי ומבדיל אותו ממצא אקראי כל שהוא המתגלה במקרה בספר אחר.

לפי תיאור זה נשמע שחפרתם באקראי ומצאתם אוצר של שטרות ובבדיקה מול האור גיליתם שהשטרות אמיתיים ולעומת זאת הם מצאו שהשטרות שנתגלו כמזויפים.

הם לא גילו אותם, הם הדפיסו את השטרות בעצמם ולכן סימן המים נעדר מהם לחלוטין. נושא נוסף שעליו נאסף חומר מעניין מאוד היא עבודתו של ד"ר אלכס רוטנברג,הרעיון הוא שישנם דברים רעים שנכתבו בתורה ולא פורשו לעומק ובאה התורה שבעל פה ומבארת אותם כגון: בתפילין של ראש נאמר שהם צריכים להיות "טטפות", אך מהו טטפות? חז"ל באו והוכיחו בכמה דרכים שהכוונה שתפילין של ראש צריכות להיות עשויות מארבע בתים, וכאן ניתנה הוראה למחשב לחפש את המשפט ד' בתים או ארבעה בתים, ולמרבה הפלא נמצא הדילוג ד' בתים בשני מקומות, הראשון- בפסוק "וקשרתם לאות על ידיך והיו לטטפות בין עיניך" (דברים ו, ז) והשני- נמצא בפסוק "וקשרתם אותם לאות על ידכם, והיו לטטפות בין עיניכם" (שם י"א, י"ח), שני פסוקים אלו מדברים על תפילין של ראש! 

דוגמא נוספת: בתורה מתואר שעם ישראל הלך 40 שנה במדבר מוקף בענני הכבוד, רש"י מבאר שהיו שבעה עננים, 6 משישה צדדים ועמוד הענן לפני המחנה, והנה אנו מוצאים את הדילוג ז' עננים בשני מקומות, הראשון בפסוק "לא ימיש עמוד הענן" (שמות י"ג, כ"א), והשני בפסוק "וענן ה' עליכם" (במדבר י', ל"ג), תופעה זו של דילוגים החוזרים על עצמם פעמים באותו הקשר מראה על כך שאין זה מקרה כמו דברי יוסף לפרעה ועל הישנות החלום...

פעמים כי נכון הדבר מעם האלוקים! במצוות ציצית אנו מצווים לצבוע את אחד הפתילים בצבע תכלת, ומנין מופק צבע זה? בתלמוד מובא שהוא נעשה מהחלזון, ואכן בממצאים ארכיאולוגים נמצאו ערימות של אלפי חלזונות מסוג זה המשמש להפקת הצבע התכול, ואכן גם כאן נמצא שאת הפסוק בבמדבר (ט"ו, ל"ח) "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת", חוצה המילה "החלזון" בדילוג של 30.

 במדרש מבואר שאדן וחוה חטאו ביום בריאתם בשעה העשירית וגם כאן אנו מוצאים בבראשית פרק ג' פסוק ו' בפסוקים המתארים את חטאם של אדם וחוה, אנו מוצאים את הדילוג- שעה י', וכן את המילה (שעה) עשירית. על פי המסורת נפטרה רחל בי"א חשון, וכך אנו מוצאים בין הפסוקים "ותלד רחל ותקש בלדתה" לבין "ותמת רחל" את הדילוג- בי"א חשון. אם נרצה להראות את כל הממצאים של גילוי דברי חז"ל הרמוזים במקרא, לא יספיק המקום מעל גבי עלון זה, אך חובה לציין שהדברים הם מרתקים ומפתיעים מאוד, ופותחים לנו מימד חדש בהכרת נכונות פרשנות.

לרכישת תוכנת "הצופן התנכי" בהידברות שופס לחצו כאן.

תגיות:הצופןאליה ריפס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה