פרשת כי תבוא

מפתיע: זה מה שכתב האור החיים על פרשת השבוע הנוכחית, פרשת כי תבוא

מדוע חשוב כל כך לשמוח, כיצד בזכות השמחה נזכה בדין, ומה בכלל כתוב בפרשת כי תבוא? כל מה שרציתם לדעת על פרשת השבוע הנוכחית, פרשת כי תבוא

אא

פרשת כי תבוא תמיד נקראת שתי שבתות לפני ראש השנה, כיוון שמופיעה בה פרשת הברכות והקללות ואין רוצים לסיים את השנה בדבר רע.

 

מצוות ביכורים

הפרשה מתחילה במצוות הבאת הביכורים: יש להביא את פירות האילן ותבואת השדה הראשונים - אל בית המקדש. המצוה מתחילה בתוך השדה: החקלאי שמח לגלות את הפירות הראשונים שצמחו השנה, והוא מקדיש אותם כ'ביכורים'; בהמשך הוא מביא את הפירות המובחרים הללו, בשמחה וברגש, אל בית המקדש, ושם הוא אומר דברי תשבחות לפני בורא העולם, שהביא אותו עד הלום.

מצווה זו מלמדת עד כמה חשובה הראשית: להעניק לבורא עולם את ראשית הפרות, ראשית היום ולהקדיש אותו לתורה ולמצוות.

הפסוק האחרון בנושא הביכורים הוא: "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלקיך ולביתך". חז"ל למדים מכאן שעיקר המצווה היא זו שנעשית "בזמן שמחה", כאשר האדם שמח בפרי עמלו.

המלים "ושמחת בכל הטוב" רומזים לנו גם לכך שאנו צריכים לשמוח בתורה, וכדברי חז"ל : "אין טוב אלא תורה". כך מפרש ה'אור החיים' בפירושו לפסוק: "ירמוז במאמר 'בכל הטוב' אל התורה, שאם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם".

הרב זמיר כהן בשיחה קצרה נפלאה מתוך פרשת השבוע:

 

מצוות תרומות ומעשרות

בני ישראל מצווים לתת תרומות ומעשרות. בשנים השלישית והשישית צריך לתת מעשר ללוי, לגר, ליתום ולאלמנה.

 

סיכום המצוות ומעמד כריתת הברית

משה רבנו פונה לישראל וכורת ברית ביניהם לבין הקב"ה. כה דבריו המרגשים: "הַיּוֹם הַזֶּה, ה' אלוקיך מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים; וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ אוֹתָם, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ. אֶת-ה' הֶאֱמַרְתָּ, הַיּוֹם: לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹקים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ. וַה הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר-לָךְ; וְלִשְׁמֹר, כָּל-מִצְו‍ֹתָיו. וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן, עַל כָּל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה, לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת; וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אלוקיך כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר".

לאחר מכן כורת משה את הברית, כותב את התורה בהר עיבל, בונה מזבח מאבנים שלמות, מקריב עליו עולות לאלוקים. אז נערך מעמד הברכה והקללה בהר גריזים והר עיבל, כאשר הנאמרות 98 קללות למי שלא יקיים את מצוות התורה בשמחה. הסיבה לקללות מצוינת במפורש: "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה".

בורא עולם מתחנן אלינו שנעבוד אותו בשמחה. על כך אומר ה'פלא יועץ': "השמחה היא עיקר גדול העבודה, שיהיה ליבו של האדם עלז על שזכה לעבוד את ה' יתברך". כשאנחנו מבינים מי זה בורא עולם שזכינו לעובדו והוא כל כך אוהב אותנו – אי אפשר שלא לשמוח. להרחבה בנושא, לחצו כאן. מומלץ.  

מה צריך לכוון כשקוראים את פרשת הקללות, וכיצד נשיג את כל משאלות ליבנו בראש השנה? צפו:

למה יש כזה עונש נורא של 100 קללות על מי שלא עובד את הקב"ה בשמחה, ומה אמרה האישה לבניה הקטנים כשנודע לה שימיה ספורים? צפו:

 

הפטרת הפרשה

הפטרת פרשת כי תבוא היא "קומי אורי כי בא אורך..." (ישעיהו ס א). זוהי ההפטרה השישית מתוך שבע הפטרות הנחמה. להרחבה נוספת אודות הפטרת הנחמה הייחודית, לחצו כאן.

 

רוצים ללמוד עוד על פרשת כי תבוא? 

לקריאת הפרשה, לחצו כאן או כאן. 

לתקציר הפרשה וליקוטי רש"י, לחצו כאן. 

לפרשת כי תבוא לילדים, לחצו כאן. 

למבחר שיעורים נוספים ומרתקים על פרשת כי תבוא, לחצו כאן.

תגיות:פרשת כי תבואהאור החייםפרשת שבוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה