לומדים תורה

הרב יצחק יוסף לפרשת תולדות - הלכות בורר בשבת

נושאי השיעור: ברירה בכלים, ולאלתר. ברירה בשני מינים כשצריך לשניהם לאחר זמן. ברירה בדבר שאינו גידולי קרקע. עבר וברר באיסור

אא

גדר בורר לאלתר במיני אוכלים

א. עיקר דין בורר שייך באוכל ופסולת מעורבים, או בשני מיני אוכלים מעורבים, ובורר זה מזה, מה שהוא רוצה לאכול הוא בגדר אוכל, ומה שאינו רוצה לאכול הוא בגדר פסולת. מדברי הרמב"ם (פ"ח מהלכות שבת הלכה יג) נראה שבורר שני מיני אוכלים דינו קל יותר, ואינו חייב אלא אם כן בורר משחרית לבין הערבים. ואילו הבורר אוכל מפסולת כל שאינו לאלתר חייב. וכך דייק מרן הבית יוסף (סימן שיט) בדעת הרמב"ם. וגם בשלחן ערוך (סעיף ג) העתיק לשון הרמב"ם. אבל להלכה נוקטים כדעת התוס' (שבת עד. ד"ה היו לפניו), שמה שאינו חפץ בו הוא בגדר פסולת, ולכן דינו כאוכל ופסולת מעורבים ממש.

 

מיון הסכו"ם

ב. הפוסקים דנים אם מותר למיין סכו"ם בשבת, לאחר שהאשה מדיחה כלים היא רוצה להכניס את הסכו"ם למגירה, בדרך כלל האשה מדיחה כלים, כי הבעל לומד תורה, האם מותר לה להניח את המזלגות בתא שלהם, ואת הכפות בתא שלהם וכן על זה הדרך, או שיש בזה איסור משום בורר. וכן כאשר שמש בית הכנסת מסדר את הספרים, יש ערימת ספרים והוא מחזיר את החומשים למדף שלהם, ואת הסידורים למדף שלהם וכן על זה הדרך. ראשית יש לדון אם יש איסור בורר דוקא באוכל או גם בשאר דברים, כי מרן בשלחן ערוך בהלכות בורר (סימן שיט) דיבר רק על אוכל ופסולת מעורבים, או על שני מיני אוכלים מעורבים, ולא דיבר כלל על בורר בדברים אחרים כמו כלים וספרים. אבל הט"ז (סס"ק יב) סובר שגם בדבר שאינו ראוי לאכילה יש בו איסור בורר, והוכיח כן ממה שאמרו בגמרא (שבת עד.) שמי שעושה חבית בשבת חייב משום שבע חטאות, ואחת מהן היא מלאכת בורר, ופירש רש"י שכאשר בורר הצרורות – אבנים וגושי עפר – הגדולות מהקטנות עובר משום בורר. ואמנם בשו"ת פרי השדה ח"ד (סימן ד) כתב שאין איסור בורר בכלים, שכן מוכח מדברי מרן השלחן ערוך שלא כתב איסור בורר אלא באוכלים. ובשו"ת מנחת אלעזר ממונקאטש ח"ג (סימן מב) משמע גם כן שסובר שאין בורר בכלים. אבל רוב האחרונים פסקו כהט"ז שיש דין בורר גם בכלים. כן דעת התוספת שבת (שם סוף סק"י), וכן פסקו הגר"ז (סעיף ח) והחיי אדם (כלל טז סי' ה) שיש איסור בורר גם בכלים. וכן פסקו הבן איש חי (שנה שניה בשלח אות יג), והכף החיים (ס"ק כה), והמשנה ברורה (ס"ק טו). וכך ההלכה למעשה שיש בורר גם בשאר דברים, בכלים, בבגדים, ובספרים. ולכן יקפיד לברור דוקא את מה שצריך עכשיו.

 

נעל הדלת בפנינו

ג. בספר כלכלת שבת[1] (מלאכת בורר אות ז), כותב שיש בורר בכלים, אבל החמיר מאוד וכתב שאין חילוק אם לוקח את מה שהוא צריך או את מה שהוא לא צריך, ובכל אופן הוא נחשב בורר באיסור. מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ה חאו"ח סימן לא אות ד) כתב שלפי דבריו יוצא לנו חומרא גדולה, כי נעל הדלת בפני הבורר כלי מתוך הכלים, שבכל אופן יחשב לבורר. אבל מדברי שאר הפוסקים מבואר שכל האיסור הוא כשלוקח דבר שאינו צריך, שהוא נחשב כבורר פסולת מתוך אוכל, אבל כשבורר מה שצריך לאלתר, הרי זה כבורר אוכל מתוך פסולת שמותר.

 

יש לחקור

ד. צריך להבין מה הסברא של בעל התפארת ישראל, שהחמיר כל כך בכלים שאין לקחת גם מה שצריך. יתכן לפרש סברתו, על פי החקירה בטעם ההיתר של בורר לאלתר, אם הוא מטעם ש"אינו דרך ברירה", כי דרך הבוררים לברור ולאחסן. או מטעם שהוא "דרך אכילה", שהתורה לא ציותה אותנו להכניס את האוכל לפה ואחר כך להוציא את הפסולת, אלא דרך אכילה היא שאדם בורר ואוכל. רש"י והתוס' (שבת עד.) כתבו שההיתר הוא משום שאינו דרך הבוררים, ולפי זה יש לומר שגם בכלים יש להתיר כשלוקח להשתמש לאלתר. אבל הרשב"א בתשובה (ח"ד סימן עה) כתב שההיתר הוא משום שהוא דרך אכילה, ולפי זה יש לומר שלא נאמר היתר דלאלתר אלא באוכלים ולא בכלים וכדומה. וכן הבין בעל התפארת ישראל.

 

ההלכה כרוב הפוסקים

ה. מכל מקום ההלכה כדעת רוב הפוסקים שיש ברירה גם בכלים, אבל כל שלוקח מה שצריך לאלתר מותר. המנחת חינוך (במוסך השבת מלאכת בורר אות ז) מביא ראיה ממה שאמרו בגמרא מסכת שבת (יב.) שאסור להבחין בין בגדיו לבגדי אשתו[2] לאור הנר, גזירה שמא יטה את הנר[3]. ומדוע לא אסרו להוציא את הבגדים שלו מדין בורר, שהרי הם מעורבים עם בגדי אשתו, אלא ודאי שאין בורר בבגדים כשלוקח מה שרוצה לאלתר. ולכן אם המזלגות והכפות מעורבים, מותר לו לקחת את המזלגות להשתמש בהם.

 

יש להקל בצירוף נוסף

ו. כאשר מפריד את הכפות והמזלגות זה מזה, כדי שיהיו מוכנים כל אחד במקומו, ואין בדעתו להשתמש בהם עתה, אלא רק בסעודה הבאה, יש לדון אם זה בגדר בורר. ואכן הפרי מגדים (סימן שיט א"א ס"ק ב בד"ה דע) הסתפק בכיוצא בזה בשני מיני אוכלין שמפריד אותם זה מזה, ואינו צריך את שניהם עתה, אלא לאחר זמן, אם יש בזה איסור בורר, כי לכאורה יש לומר שאין כאן אוכל ופסולת, שהרי את שניהם אינו צריך כעת, והי מינייהו אוכל והי מינייהו פסולת. והניח דין זה ב"צריך עיון". והביאור הלכה (סימן שיט סעיף ג ד"ה היו לפניו) מביא את הספק של הפרי מגדים, ומכריע שהוא בורר גמור, ורק כשצריך מין אחד לאלתר, אינו עובר על איסור בורר. וכן נראה דעת היעב"ץ בספר מור וקציעה (סימן תקמה). ולדבריהם גם במיון הסכו"ם יש לאסור, אף על פי שאינו צריך שום אחד מהכלים. בשו"ת יביע אומר (ח"ה חאו"ח סימן לא אות ה) מביא את הספק של הפרי מגדים, וכותב שיש להקל בזה בצירוף ספק נוסף.

 

פלא שמרן לא הביא

ז. לכאורה יש להביא ראיה לאסור כדברי המור וקציעה והביאור הלכה, שאם בורר ומניח את שניהם לאחר זמן, יש כאן איסור בורר, מדברי התוספתא (שבת פרק יז הלכה ו): נתערבו לו פירות בפירות, בורר ואוכל וכו', ביררם אלו בפני עצמם ואלו בפני עצמם, או שליקט מתוכן עפר וצרורות, הרי זה חייב. ולכאורה תוספתא זו נעלמה מעיני הפרי מגדים, והמור וקציעה והביאור הלכה שאסרו כיונו לדברי התוספתא. ומתחילה התפלאתי מאוד שמרן זצ"ל לא הביא תוספתא זו. אמנם בספר עין יצחק[4] (ח"א כללי התלמוד אות כג) הבאנו מה שכתב הרא"ש חולין (פרק ב סימן ו), שיש פעמים שאין לסמוך על התוספתא, כאשר התלמוד דיבר באותו ענין והשמיט את החידוש של התוספתא, משמע שאינו מסכים לדברי התוספתא. ועל כיוצא בזה אמרו (ע' שבת קכא: ועוד) "מאן לימא לן דלא משבשתא היא". וכן כתב הריטב"א פרק קמא דמכות (ה סע"א). אבל בנידוננו לכאורה אין שום משמעות בש"ס נגד התוספתא.

 

ותרד פלאים

ח. אולם מצאתי להרמב"ן (שבת קמג ע"ב) שפירש דברי התוספתא שהפירות היו מעורבים עם עפר, וכשהוא מוציא את הפירות על דעת לאכול לאחר זמן, הרי הוא בורר אוכל מתוך פסולת לאחר זמן שאסור מהתורה. ומאחר שכך מפרש הרמב"ן את דברי התוספתא, אין שום ראיה מדברי התוספתא לדינו של הפרי מגדים. יש סייעתא דשמיא לפוסק הדור שלא יטעה בהלכה. וכמו שהרב חתם סופר היה נשאל שאלות בהלכה מכל רחבי העולם, והיה חותך את פסק ההלכה: מותר/אסור. פעם שאל אותו בנו בעל הכתב סופר: איך אתה חותך את ההלכה בלי לפחד? השיב לו החתם סופר: הקדוש ברוך הוא שותל בכל דור את החכם שצריך להשיב על שאלות הדור, ומן השמים מסייעים אותו שלא יטעה בהלכה. בדור הזה אני "המשיב" של הדור, ויש לי סייעתא דשמיא מיוחדת לכך, ומעולם לא טעיתי בהוראה. וגם מרן היתה לו סייעתא דשמיא מיוחדת. חכם אחד תמה על היביע אומר מהתוספתא, כאילו מרן טעה ח"ו. אבל נעלם מעיניו דברי הרמב"ן. ועוד, מאן לימא לן דלא משבשתא היא, מאחר שהיא לא מובאת בש"ס שלנו, וכנ"ל.

 

נגד עין הרע

ט. מרן זצ"ל ביביע אומר (הנ"ל) לא הסתמך על הטעם של הפרי מגדים לבדו, אלא כתב חמשה צירופים, נגד עין הרע... כאשר פוסקים על פי טעם אחד, ההיתר לא חזק, כי אם ידחו את הטעם שלו, בנפול היסוד יפול הבנין. אבל כאשר יש כמה צירופים, ההיתר הוא חזק. בנידוננו מרן צירף גם מה שהביא מרן הבית יוסף (סימן שיט) בשם תרומת הדשן (סימן נז), היה לפני כ-600 שנה, בדין חתיכות דגים מעורבים, ורוצה לקחת חלק מהם, שהסתפק שם שמא אין בזה איסור משום בורר, כיון שהם חתיכות גדולות, וכל חתיכה עומדת בפני עצמה. והתרומת הדשן מדייק כן גם מדברי המרדכי[5] (פרק כלל גדול), שאין בורר אלא כשיש תערובת גמורה, אבל בחתיכות גדולות הניכרות כל אחת בפני עצמה אין איסור בורר. והוא הדין בכלים וספרים הניכרים בהפרדתם, יש לומר שלא שייך איסור בורר, וזהו ספק נוסף להתיר.

 

שיטת רבינו ירוחם

י. וכן יש לצרף מה שכתב מרן הבית יוסף (סימן שיט) בשם רבינו ירוחם (נתיב יב ח"ח דע"ו ע"ד), שאם בורר בתוך הסעודה, אסור לו לברור לצורך סעודה אחרת. אבל כשבורר לאחר הסעודה, כל שבורר לצורך סעודה הבאה באותו יום הרי זה כבורר לאלתר.

ופעמים שיש לצרף גם מה שהזכרנו למעלה, שבבית יוסף כתב כיוצא בזה בדעת הרמב"ם, שבבורר שני מיני אוכלים אם אינו בורר משחרית לבין הערבים, אלא רק בהפרש של שלש או ארבע שעות, הרי זה כבורר לאלתר. ואם כן בנידוננו שמסדרים את הסכו"ם לאחר הסעודה להכין לסעודה הבאה, הרי זה נחשב לאלתר לחלק מהפוסקים.

 

סכו"ם אינו גידולי קרקע

יא. וכן יש לצרף דעת הפוסקים שאין בורר אלא בגידולי קרקע. הרמ"א (ס"ס שיט) הביא מה שאמרו בירושלמי (פרק כלל גדול) שהרוקק ברוח והרוח מפזר הרוק, חייב משום זורה. יש גורסים משום "זורק", כלומר עבר על איסור הוצאה מרשות לרשות, אבל רוב הפוסקים גרסו משום זורה. ועל פי זה יש שדנו לאסור להתיז בספריי של בושם או מטהר אויר, משום זורה. ואף על פי שמרן השלחן ערוך לא כתב דין זה, אבל לכאורה יש לנו לחוש לדברי הרמ"א. אולם בשו"ת רבי עקיבא איגר (סימן כ) כתב שהוא חומרא בעלמא, כי משמע שהתלמוד שלנו לא סובר חומרא זו של הירושלמי, שהרי בגמרא שבת (עג:) שאלו, מדוע במשנה (עג.) מנו בחשבון של ט"ל מלאכות מלאכת בורר, מרקד, וזורה, והלא זה לאותה תכלית, לברור פסולת מאוכל, מתחילה מוציא את הצרורות מבין החיטים, ולאחר שהוא דש ומפריד את החיטים מהמוץ הוא זורה לרוח, והמוץ תדפנו רוח, והאוכל שהוא כבד נופל למטה, ואחר כך מרקד את הקמח בנפה כדי לברור אוכל מפסולת. ותירץ אביי, שכל מלאכה שהיתה במשכן היא חשובה למנותה בחשבון ט"ל מלאכות. ומבואר מדברי הבבלי שלא שייך איסור זורה, אלא באוכל ופסולת מעורבים. וגם לדברי הירושלמי זהו דוקא ברוק של אדם ובהמה, שהם חשובים כמו גידולי קרקע, כיון שאוכלים דברים שגדלו בקרקע. מה שאין כן בזורק מים והרוח מפזרת אותם, אין לחוש בזה לאיסור זורה. ולפי זה בסכו"ם לא שייך איסור בורר, שהוא עשוי ממתכת, ואינו גידולי קרקע, רק שהברזל נמצא עמוק בקרקע, אבל אינו גידולי קרקע.

 

מתכונן למבחן

יב. ולפי דברי רבי עקיבא איגר שאין בורר אלא בגידולי קרקע, אפילו אם מסדר את הסכו"ם בשבת, ואינו צריך להשתמש בו כלל בשבת אין בזה איסור משום בורר. וגם מצד איסור הכנה משבת לחול אין כאן, כיון שלא שייך איסור הכנה אלא כשניכר שעושה כן לצורך חול, כמו שעורך שלחן בשבת לצורך מוצאי שבת. וכן הזהירו הפוסקים כשחל תשעה באב במוצאי שבת, שלא יסדרו הספסלים בשבת, כיון שניכר שעושה כן למוצאי שבת. אבל אם לוקח ספר ללמוד בו, כי יש לו מבחן ברבנות[6] באמצע השבוע, והוא רוצה להתכונן למבחן, או בחור שרוצה להתכונן למבחן בישיבה, אין בכך שום איסור.

 

סיכום הסכו"ם

יג. מסקנת ההלכה: מותר למיין את הסכו"ם לאחר הדחתו, ולהניח כל אחד במקומו הראוי לו. מכמה צירופים: א. שמא אין בורר בכלים. ב. ושמא אין בורר אלא בגידולי קרקע. ג. ושמא לא נחשב בורר משום שניכרים בהפרדתם. ד. או שמא לא נחשב בורר כיון ששניהם שוים בעיניו. ה. ושמא זה נחשב לאלתר. מי שרוצה להחמיר בזה תבוא עליו ברכה, אבל לפי הדין מותר.

 

איסור שיכל לעשות בהיתר

יד. מי שעבר ובירר בטעות בשבת, שלא כפי הדין, ברר פסולת מתוך אוכל, האם בדיעבד מותר לו לאכול את האוכל שבצלחת, או שאסור לו כדין הנאה ממעשה שבת, שאסורה בכל המלאכות. בשו"ת רב פעלים (ח"א חאו"ח סימן יג) דן בזה, ושם רצה לאסור אפילו לאחר שחזר ועירב את הפסולת עם האוכל, כי כבר עבר על מלאכת בורר, והמאכל נאסר, ומה יועיל שיערב את הפסולת עם האוכל. כיוצא בזה דנו הפוסקים במי שזרע בשבת, ולאחר שבת מוציא את הזרע קודם שנקלט, אם מתקן את האיסור. נחלקו בדבר זה הרש"ש (שבת עג.) והמנחת חינוך (מוסך השבת מלאכת זורע, ובמצוה רחצ סי"ד). ובתשובת הרמב"ם (עמ' 148) משמע שמתקן את האיסור, שכתב כל שלא נזרע כמאן דמנח בכדא דמי. על כל פנים בבורר כבר עבר על איסור בורר. ומכל מקום יש לומר שמותר לאכול, כיון שאין כאן הנאה גדולה מהאיסור, שהרי יכל לברור גם בהיתר. ואינו דומה למבשל, שלא היה לו אפשרות לבשל בשבת בהיתר. כך מבואר בתוס' סוכה (כג:), שכתבו שאם היה מותר לעשר על תנאי בשבת, למה אסרו בדיעבד על מי שהפריש מעשר במזיד, והרי היה יכול לעשות על תנאי. ומבואר מדבריהם שכל שיש אפשרות לעשות בהיתר, אין לאסור בהנאה על מי שעשה באיסור. אלא שמהרמב"ם (פרק כג מהלכות שבת הלכה ח) לא משמע כך, שם מדובר לגבי טבילת כלים[7] בשבת, כתוב במשנה (שבת לד.) ספק חשיכה ספק אינה חשיכה, אין מטבילין את הכלים. וכתב הרמב"ם שאם עבר והטביל בשבת במזיד אסור להשתמש בכלים בשבת. והלא יש אפשרות של דרך היתר להטביל את הכלי בהערמה, כמו שכתב הרמ"א (סימן שכג סעיף ז) שימלא אותו מים מן המקוה ונראה כמו שהוא רוצה להשתמש במים, ואז לא נראה כמתקן. ומשמע שהרמב"ם לא סובר היתר זה.

 

לא השתנה על ידי האיסור

טו. יש לצרף עוד סניף להתיר ליהנות כאשר עבר ובירר, על פי דברי הרשב"א בשבת (קל:) שאיסור הנאה ממעשה שבת נאמר דוקא כאשר נעשה מעשה בגוף הדבר, כמו בבישול וכדומה, מה שאין כן המוציא מחוץ לתחום, שלא נעשתה מלאכה במאכל, ולא השתנה מכמות שהיה, לא נאסר. וכן דעת הריטב"א בעירובין (מא:). אולם התוס' בעירובין (מא:) חולקים וסוברים שגם כשלא נשתנה יש איסור הנאה ממעשה שבת. והרמב"ם בדין הוצאה מחוץ לתחום מחלק בין שוגג למזיד, שבשוגג יש להקל, אבל במזיד אסור. ומרן בהלכות עירובין (סימן תה סעיף ט) מעתיק את דברי הרמב"ם להלכה. והאחרונים נחלקו בזה בדעת מרן, הגאון רבי יצחק טייב (סימן שיט סק"ג) – מגדולי רבני תוניס – אוסר. והגאון רבי אליהו ישראל בספר כסא אליהו (ס"ס תנד) נראה שמתיר כל שלא נעשה עבירה בגוף הדבר.

 

חרשנו את הארץ

טז. לפני עשרים וחמש שנה הייתי בשבת בתל אביב, אז הייתי מתארח כל שבת בעיר אחרת, היינו עושים "שבת שכולה תורה", חרשנו את כל הארץ. וביום שבת אמר לי רב בית הכנסת: בין כל המתפללים הרבים שיש פה, בקושי יש מנין שומרי שבת! והנה בא הגבאי והודיע לרב שיש שבת חתן, ומשפחת החתן הביאו את כל הכיבוד ברכב ביום שבת, הרב לא[8] ידע כיצד לפסוק, אמרתי לו: אל תעשה מזה רעש, תאמר רק לאותם ששומרים שבת שלא יאכלו מהכיבוד, אבל מי שמיקל לאכול יש לו על מי לסמוך, מאחר שלא נעשתה עבירה בגוף האוכל, והוא לא נשתנה מכמות שהיה. בדברים אלה צריך לפסוק לפי שיקול דעתו של החכם, אם הוא נמצא בקהילה חרדית, ובא אחד ופרץ גדר והביא כיבוד בשבת, יעמוד ויודיע שאסור לאכול את הכיבוד. אבל כאשר חברי הקהילה הם אנשים רחוקים, ויש מקום להקל על פי ההלכה, יש להקל להם. אילו היה זה 'חזיר', או 'ספק חזיר', בודאי שצריך לצעוק, אבל כאן זה מחלוקת באיסור דרבנן, ולכן כשם שיש מצוה לומר דבר הנשמע, כך יש מצוה שלא לומר דבר שלא נשמע. זהו "שלחן ערוך החמישי".

 

חולק על ילקוט יוסף?

יז. והוא הדין במי שעבר ובירר פסולת מתוך אוכל, מעיקר הדין מותר לאכול את האוכל, מאחר שלא נעשה מעשה ממש בגוף המאכל, ובצירוף דברי התוס' שאין כאן הנאה גדולה, כיון שיכל לעשות בהיתר. כשמרן זצ"ל כתב את ספר הליכות עולם ח"ד, ראיתי את דפי ההגהה על השלחן, ושם (עמ' עח) היה כתוב, שמי שברר באיסור, יש לאסור לו לאכול את האוכל. שאלתי את מרן: אבא, אתה חולק על ילקוט יוסף (שבת ג' סימן שיח סעיף טו) שמתיר?... דברתי אתו, והסכים עמי שיש להתיר. וביקש לשנות ולכתוב שמותר בדיעבד. ואכן אחר כך הוסיפו "טוב להחמיר". כלומר שמעיקר הדין מותר. [וע"ע בשו"ת יביע אומר ח"י חאו"ח סימן נה בהערות על ח"א אות יד. ובשארית יוסף סי' שיח סעיף ג].

המאמר לקוח מתוך הספר "השיעור השבועי - הרב יצחק יוסף". לרכישה בהידברות שופס לחצו כאן

 


[1] הוא חיבור יפה מאוד על ט"ל מלאכות, של בעל התפארת ישראל על המשניות, היה לפני כ-200 שנה.

[2] אסור ללבוש בגד של אשה, זהו איסור תורה "לא ילבש גבר שמלת אשה". רק מעיל שמתאים גם לאיש וגם לאשה, מותר. וכן מטריה צבעונית אין בה איסור "לא ילבש", משום שמצוי היום שיש גברים רבים שהולכים עם מטריה צבעונית. כיוצא בזה דנו הפוסקים אם יש איסור לנשים ללבוש מכנסים מדין "לא יהיה כלי גבר על אשה", הגאון רבי עובדיה הדאיה זצ"ל ראש ישיבת המקובלים "בית אל" בירושלים, כותב בשו"ת ישכיל עבדי (ח"ה חיו"ד סימן כ), שאשה הלובשת מכנסים אינה עוברת על איסור זה, שהרי היום יש הרבה נשים שלובשות מכנסים, ואינו בגד המיוחד דוקא לאיש. וכל שכן במכנסים שנעשו במיוחד לאשה. מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ו חיו"ד סימן יד אות ז) הסכים לזה שאין איסור לא יהיה כלי גבר על אשה בלבישת מכנסים, אבל מכל מקום אסור לאשה ללבוש מכנסים מטעם אחר, משום פריצות, שהוא איסור חמור. יש נשים דתיות שלא מודעות לחומר האיסור, וצריך ללמד אותן שאסור באיסור חמור לאשה ללבוש מכנסים.

[3] זו גזירה של חכמינו. אבל אנחנו לא גוזרים גזירות מדעתנו. יש חכמים בדורנו שמתחכמים וגוזרים גזירות מעצמם. חכם אחד טען שאסור לענוד בשבת שעון עם מחשב, שמא ילחץ על כפתורי המחשב. חכם אחר כתב שלא להשתמש בשעון שבת, שמא יגיעו על ידי זה לאיסורים אחרים. וכי אנחנו תנאים שנגזור גזירות מדעתנו?! ומעשים בכל יום שבכל העולם משתמשים בשעון שבת. וגם אין בזה משום מראית העין, שהרי כולם יודעים שיש שעון שבת. וכן חכם אחד אסר להגיה את ספרו בשבת, מחשש שמא יבוא לכתוב. הוא הביא ראיה לאסור מדברי הרדב"ז (ח"ב סימן תרץ) שאסר להגיה בשבת. אבל הרדב"ז אסר כאשר כוונתו להגיה בלבד, משום "ממצוא חפצך", כשם שאסור לעיין בנכסיו לראות בשדהו מה היא צריכה, כך אסור להגיה בספרו ולחפש טעויות. אבל אם כוונתו ללמוד וגם להגיה, הרי זה בגדר חפצי שמים, שהוא לומד תורה, ומותר. וכן כתב בשו"ת ישמח לב גאגין (חאו"ח סי' יז) שאין לנו לחוש שיבוא לכתוב, כיון שלא גזרו על זה חכמים. וכן ראינו מעשים בכל יום אצל מרן זצ"ל שביום שבת היה לומד בגליונות ספריו יביע אומר או שאר הספרים, קודם ההדפסה, ואם מוצא איזו הערה מסמן בסיכה, ובמוצאי שבת מתקן את הטעות. אותו חכם שחלק על זה וטען שניתן לגזור גזירות בזמן הזה, דימה גזירות אלו לתקנות הגאונים, שכשם שהגאונים תיקנו תקנות כמו בדיני טהרת המשפחה [ע' בית יוסף יורה דעה סימן קצג, קצד], כך אנחנו יכולים לגזור גזירות חדשות בזמננו. אבל באמת שיש הבדל בין 'תקנות' ל'גזרות', הגאונים תיקנו תקנות שלהם, אבל גזירות שמא יבוא לידי איסור אין לנו לגזור.

[4] יש גם ספר עין יצחק של הגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור מקובנא. כשיצא ספר עין יצחק 'שלנו', הבאתי לרב אלישיב זצ"ל את הספר, התענין בספר כמה חלקים יש וכו', ואז אמר לי: אבל כבר יש ספר עין יצחק של רבי יצחק אלחנן?! עניתי לו: נכון, אבל יש שתי עינים...

[5] האשכנזים נוהגים לומר מרדכָי, אבל טעות בידם, ומנהגנו נכון יותר, שאומרים מרדכִי, כשם שאומרים אלפסי, מיימוני, ואשרי.

[6] לאחרונה הורה הבג"ץ שגם הבנות יוכלו להבחן ברבנות. נראה איזה מבחנים יעשו...

[7] זו לא טבילת כלים של זמננו, שמטבילים כלים חדשים שנקנים מגוי. בזמנם היו מטבילים כלים שנטמאו, וזה נראה כמתקן, שהרי אם יניחו מאכל בכלי טמא גם האוכל יטמא, ובטבילת הכלי הרי זה נראה כמתקן, מה שאין כן בזמננו, שהאוכל לא נאסר, אין זה נראה כמתקן כל כך.

לפני כחמשים שנה מרן זצ"ל התארח אצל אחד מבני משפחתו שלא היה דתי, והמארח הביא לו כוס מים, מרן שאל אותו: זה טבול? לא. אם כן, איני יכול לשתות. היום יש כלים חד פעמיים, יכול להעביר את המים לכוס חד פעמי ולשתות, כי המשקה לא נאסר. ולכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן שכג סעיף ז): מותר להטביל כלי חדש הטעון טבילה, ויש אוסרים. וירא שמים יצא את כולם ויתן הכלי לגוי במתנה, ויחזור וישאלנו ממנו, ואין צריך טבילה. וכך אנחנו נוהגים [ביום חול] בכלי חשמל כמו טוסטר וכדומה, נותנים את הכלי לאיזה גוי נאמן כמו גוי דרוזי, ואומר לו: לפי ההלכה אסור לי להשתמש בכלי זה אלא אם כן הוא יהיה שלך, קח את הכלי במתנה בבקשה, ותרשה לי להשתמש בו, והגוי קונה את הכלי ומחזיר ליהודי להשתמש בו. והוא הדין בשבת, טוב להחמיר לתת לגוי ולא להטביל.

ואין בזה איסור משום קנין בשבת, כיון שהוא לצורך מצוה. וכמו שיש נוהגים לתת מתנה לחתן בר מצוה בשבת. כך היו נוהגים בבית הכנסת אוהל מועד בתל אביב, בשנת תשכ"ט כשמרן זצ"ל היה רב ראשי לתל אביב, כשהיה בבית הכנסת חתן בר מצוה, היו קונים לו ספר הלכה, ומכבדים את הרב לתת אותו במתנה לחתן הבר מצוה, כדי לעודד אותו, יש בזה מצוה, ולכן מותר בשבת.

אבל מעיקר הדין מותר להטביל כלים חדשים בזמן הזה בשבת, ולכן אם אין לו אפשרות לתת לגוי, והוא צריך להשתמש בכלים הללו, יטביל אותם. מה שכתב מרן ירא שמים יתן לגוי, זה חומרא היכא דאפשר, אבל כשאי אפשר יעשה כפי עיקר הדין. אחינו האשכנזים מחמירים להטביל בהערמה, שמכניס את הכלי למים וממלא אותו, כאילו הוא רוצה להשתמש במים. אבל מעיקר הדין מותר גם בלי הערמה.

[8] למרות שאותו רב הוא דיין, ובקי באבן העזר וחושן משפט, אבל לא יודע אורח חיים. פעם דיין אחד שמע שאמרתי שאסור להוסיף בשבת מים חמים לתבשיל שהצטמק, והתפלא: מדוע אסור? אמרתי לו זה שלחן ערוך מפורש (סימן רנג סעיף ד)! התפלא, "יש שלחן ערוך כזה?"... ברוך ה' רוב הדיינים בקיאים בכל ארבעה טורים, אבל יש מיעוט הדיינים שכל עיסוקם הוא רק בעניני הדיינות, באבן העזר וחושן משפט. צריך ללמוד מגדולי ישראל, מרן זצ"ל והגרי"ש אלישיב זצ"ל היו בקיאים בכל התורה, למרות שהיו דיינים. מרן שפט את ישראל מעל ארבעים שנה, אבל היה בקיא גם באורח חיים ויורה דעה.

תגיות:פרשת תולדותהרב יצחק יוסףהלכות בורר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה