חדשות בארץ

העיתונאי יאיר שרקי: התקשורת הפסיקה מזמן לסקר ועברה אל הכיכר

ביום עיון שנערך בנושא אמון הציבור בתקשורת, הוצג סקר המלמד כי התקשורת זוכה למידת האמון הנמוכה ביותר מצד הציבור

(קרדיט: שאטרסטוק)(קרדיט: שאטרסטוק)
אא

יום עיון שנערך אתמול (שני) בנושא אמון הציבור בתקשורת מעלה תמונת מצב עגומה ביחס לאופן בו כלי התקשורת בישראל ממלאים את תפקידם.

ביום העיון, אותו ערכה הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הוצג סקר של מכון "מדגם" שבדק את מידת האמון שרוחש הציבור למוסדות שונים בישראל: הכנסת, הממשלה, המשטרה, צה"ל, בית המשפט העליון והתקשורת. תוצאות הסקר, שהוצגו על ידי ד"ר מינה צמח, מלמדות כי התקשורת זוכה לאמון הנמוך ביותר מבין כל המוסדות הללו: 64% מכלל הציבור אינם נותנים בה אמון או שנוטים שלא לתת בה אמון. אי האמון נובע ממגוון של גורמים, הבולטים שבהם הם ההטיה הפוליטית הקיימת בתקשורת, החוסר במגוון של דעות ותופעת ה"פייק ניוז" – הפצה מכוונת של ידיעות מזויפות. 43% מהציבור סבורים כי בטלוויזיה יש תופעת "פייק ניוז".

אנשי תקשורת שהשתתפו ביום העיון הביעו את עמדותיהם בסוגיה הטעונה. העיתונאי יאיר שרקי, כתב חברת החדשות, תקף בחריפות את האופן בו כלי התקשורת מסקרים נושאים השנויים במחלוקת עזה בחברה. הוא טען כי "אמון הציבור הוא עניין של ימין ושמאל. אי אפשר לדבר על אמון בתקשורת בלי לדבר על ימין ושמאל וזהות יהודית. זה הסיפור עצמו". שרקי הדגיש כי "התקשורת מייצרת את המתקפה על עצמה ואיבדה את האמון ביושר". לדבריו, אנשי התקשורת חוטאים לתפקידם בכך שהם מערבים את עמדתם האישית בסיקור החדשותי שצריך להיות אובייקטיבי: "הקביעה מה הידיעה שפותחת מהדורה היא כבר הבעת עמדה. מה שקרה כאן עם מחאת הלהט"ב, ובקטן יותר גם עם חוק הלאום, זה כבר מזמן עזיבה של הסיקור וחציית הקו של התקשורת אל הכיכר".

שרקי ציין כי עידן הרשתות החברתיות מאפשר לאזן את התמונה החד-צדדית הקיימת בתקשורת הממוסדת: "הרשתות הן לא איום, הן הזדמנות ומראות לנו במה הציבור מתעניין. הרשתות מזכירות לנו את הנתק שקיים בין האולפן לבין הבית. בהתנתקות, שהייתה לפני שפייסבוק נהיה מה שהוא היום, היו שומעים קול אחד. באולפנים היום כבר אי אפשר לברוח מזה".

העיתונאי בני רבינוביץ, איש רדיו "קול ברמה", מתח אף הוא ביקורת על התקשורת והאשים כי היא הפסיקה לסקר את החדשות והפכה ל"צד מפגין ויחצני". הוא הבהיר כי הוא תומך ב"תקשורת דעתנית", כלשונו - "אבל עוברים את הגבול. כשתקשורת נמצאת בצד אחד ובלי לשאול שאלות - נגמר הסיפור".

אביעד גליקמן, כתב חדשות עשר, הביע עמדה אחרת כשאמר כי הטענה ל"פייק ניוז" הפכה לכלי ניגוח בלתי מוצדק נגד אנשי התקשורת: לדבריו, "תמיד היה כעס והבעת אי אמון בתקשורת, אבל השנים האחרונות, בגלל הרשתות החברתיות החמירו את זה. אנשים שאין להם שום מושג עיתונאי מאשימים אותנו בפייק ניוז רק כי זה לא תואם את האג'נדה שלהם, ואלה גורמים לליבוי שנאה נגד עיתונאים".

תגיות:תקשורתעיתונותפייק ניוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה