חדשות בעולם

צפון קוריאה דרשה מישראל: שלמו – ונפסיק למכור טכנולוגיית טילים לאיראן

הדרישה המאיימת הועלתה בשנת 1999 ונדחתה על הסף. ישראל הציעה במקום זאת לספק מזון למדינה המצורעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" חושף כי צפון קוריאה ניסתה לפני כעשרים שנה לסחוט את ישראל ולדרוש ממנה כי תשלם לה מיליארד דולר במזומן. התמורה אותה הציעה פיונגיאנג עבור התשלום: הפסקת העברת טכנולוגיית טילים לאיראן ולאויבים אחרים של ישראל.

הידיעה מתבססת על ספר זכרונות שפרסם לאחרונה תיי יונג-הו, דיפלומט לשעבר של צפון קוריאה. תיי מספר כי ניסיון הסחיטה התבצע בשנת 1999 בבית קפה בשטוקהולם, בפגישה שהתקיימה בין שגריר ישראל בשבדיה, גדעון בן עמי, לבין סון מו סין, שכיהן כשגריר צפון קוריאה במדינה הסקנדינבית. תיי נכח באופן אישי בפגישה, כמתורגמנו של הדיפלומט הצפון קוריאני. ישראל הגיבה בסירוב לדרישה המאיימת שהועלתה בפגישה, אך כעבור מספר ימים הציעה לסייע באספקת מזון למדינה המבודדת. צפון קוריאה סירבה להצעה, והמשיכה לספק באופן קבוע נשק, טילים בליסטיים ואף טכנולוגיות מסוכנות - כולל טכנולוגיה גרעינית - למדינות שונות, ביניהן איראן וסוריה. כזכור, היא אף סייעה לסוריה לבנות את הכור הגרעיני בדיר א-זור, שהופצץ בספטמבר 2007 על ידי ישראל.

דבריו של תיי יונג-הו, שב- 2016 ערק מצפון קוריאה, מעוררים עניין על רקע המו"מ המתנהל בימים אלו בין וושינגטון ופיונגיאנג, במטרה להביא לפירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני. למרות האופטימיות הזהירה של הממשל האמריקני, לאחר הפסגה ההיסטורית שהתקיימה ב- 12 ביוני בסינגפור בין דונלד טראמפ וקים ג'ונג און, רבים בארה"ב אינם מאמינים למנהיג צפון קוריאה, שהתחייב בפני הנשיא האמריקני לפרק את ארצו מנשק גרעיני. רשת NBC חשפה לאחרונה כי צפון קוריאה הגבירה בחודשים האחרונים את קצב העשרת האורניום, וכי גורם בקהיליית המודיעין האמריקנית טוען שישנן "ראיות חד משמעיות" מהן עולה כי קים מנסה לרמות את ארה"ב. בידיעה נוספת, שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל", נחשף כי צפון קוריאה סיימה בתקופה האחרונה את הרחבתו של מפעל לבנייתם של טילים בליסטיים שניתן להרכיב עליהם ראשי נפץ גרעיניים. על פי דיווח זה, הליך ההרחבה הואץ דווקא במהלך התקופה בה נפגש קים עם נשיא דרום קוריאה (ב- 27 באפריל) ועם טראמפ.

לכך יש להוסיף את הטונים הצורמים שיצאו בסוף השבוע מפיונגיאנג, בתום ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו. הבכיר האמריקני אמנם טען כי שיחותיו היו פוריות וכי חלה התקדמות בתהליך לקראת פירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני. אך דובר של משרד החוץ הצפון קוריאני הוציא הודעה, בה תקף בחריפות את ארה"ב. לדבריו, היא בגדה ברוח של פסגת סינגפור, והגישה שהפגינה משלחתה בשיחות עם צפון קוריאה הביאה את שתי המדינות לשלב "מסוכן" שעלול לפגוע בנכונות הצפון קוריאנית להתפרק מהנשק הגרעיני.

נדמה כי ההצהרה הלוחמנית של צפון קוריאה מלמדת על טקטיקת המשא ומתן שלה. ניסיון הסחיטה של ישראל אותו ניסתה לבצע ב- 1999 מלמד על טקטיקה אופיינית נוספת של פיונגיאנג: לאורך שנים נהגה המדינה המצורעת להציע ויתורים שונים בתמורה לסיוע כלכלי, אך לאחר שקיבלה את מבוקשה לא עמדה בהתחייבויותיה. ההיסטוריה המפוקפקת של צפון קוריאה צריכה לשמש כתמרור של לקח בפני הנושאים והנותנים האמריקניים העמלים בימים אלו על מלאכת פירוקה מנשק גרעיני.

תגיות:צפון קוריאהישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה