כתבות מגזין

תחקיר הידברות: בריתות שלא על פי ההלכה – וללא ידיעת ההורים

רופאים-מוהלים שגובים 3,000 ₪ לברית, אינפורמציה מלחיצה ומוטה, ובריתות שנערכות לא על פי ההלכה, מבלי שההורים יבינו את משמעות הדברים. כך תחום הבריתות הולך ומיטשטש. תחקיר מטלטל

(צילום אילוסטרציה: shutterstock) (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

שלושה ימים אחרי שנולד בנה הבכור, החליטה קארן כי ברצונה שיעבור ברית מילה. למען האמת, היא קיבלה את ההחלטה הזו עוד הרבה קודם לכן, מיד כשידעה שהיא מצפה לבן. אך לאחר שנולד התינוק היו בני משפחה שניגשו אליה ושידלו אותה ש"לא לצער את הילד". "הוא כל כך קטן", אמרה לה אמה, "אז מה, בגלל איזו הלכה עתיקה תגרמי לו סבל?" ואביה טען: "גופו מושלם, למה להטיל בו מום?" כשאנו משוחחים עם קארן היא מצטטת את המשפטים האלו בצער. "ברוך ה', זכיתי להבין בתוך שלושה ימים שברית המילה אינה גורמת כאב מיותר לתינוק, אלא זכות גדולה ועצומה, היה ברור לי שלא אוותר עליה".

אבל זה לא הסתיים בכך. "אם את עושה ברית, אז לפחות תיקחו רופא מוהל", המליצו לה הוריה המודאגים, ואף הפנו אותה למספר אתרים באינטרנט בהם מפרסמים רופאים מוהלים על בריתות שהם מבצעים, תוך הצהרות על כך שהתינוקות שעוברים אותם לא חווים כמעט שום כאב.

המונח "ברית רפואית" צלצל גם באוזניה של קארן כדבר טוב, ויחד עם בעלה הם החליטו לפנות לרופא-מוהל שכזה. מאחר שהתינוק נולד בשבת, הברית היה אמור לחול גם כן בשבת, אך ברגע האחרון הודיע להם הרופא: "זה לא מסתדר לי, זה פוגע בעונג שבת". "במצבים כאלו", הוא הוסיף בביטחון, "מן הראוי לדחות את הברית ליום ראשון בבוקר".

אם זה נשמע לכם הזוי, נציין כי חוויה מפוקפקת דומה עברה גם על שחר ושירלי, אף הם הורים טריים שביקשו להעביר את תינוקם ברית רפואית. בעיקר הם חששו מנושא הכאב ומכיוון שנאמר להם שבברית הרפואית משתמשים בזריקות הרדמה, הם החליטו שזהו הדבר המומלץ עבור עוללם הקט. אלא שבמקרה שלהם הם גילו למרבה האימה שהמוהל הרופא כלל אינו מתכוון למול את התינוק במהלך הטקס, אלא לפניו. הוא הסביר להם כי הוא ייקח אותו לחדר צדדי, שם יבצע את הפעולות הנדרשות, שלא לעיני כל האורחים ולאחר מכן יתחילו בחגיגות.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock) (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

"ומה עם הברכות? הרי צריך לעשות את המילה בסמוך לברכות..." השתומם שחר שהרגיש שמשהו לא מסתדר לו. "ברכות...?" שאל הרופא, ושלף מיד תשובה ניצחת: "מה הבעיה? נעשה טקס ולאחר שתברכו אנופף עם העורלה שחתכתי קודם".

אבל מצמרר יותר מכל הוא סיפורה של ג', ניצולת שואה, סבתא רבא לתינוק שנולד לא מזמן. "נכדי, אביו של התינוק, עדיין לא שומר מצוות ולפני כמה זמן נולד לו בן. לא הוזמנתי לברית, אבל לאחר מכן התברר לי שהנין שלי עבר את הברית אצל רופא ערבי", היא מספרת בדמעות. "נכדי ואשתו החליטו שהם רוצים לפנות לרופא מקצועי, ולא חשוב להם המוצא שלו, כי הרי מדובר בניתוח, ומה זה משנה מי מנתח אותך? עכשיו אני בודקת את העניין מול רב, כי אמרו לי שייתכן שהברית הזו בכלל לא כשרה בגלל ה'גברא' שביצע אותה".

כן, הסיפורים שציינו הם אמתיים לחלוטין והם מתרחשים כאן, במדינת ישראל. למרבה הצער הם מייצגים מדגם קטן בלבד מתוך מקרים רבים. לאחרונה חשפנו מעל אתר הידברות את מכתבו של רונן יצחקי, שקרא לאחותו בתחנונים כי ייתכן שברית המילה שעבר בנה – אחיינו, לא הייתה כשרה. בעקבות התגובות הרבות שהגיעו לפרסום המכתב, יצאנו למסע פתלתל, כדי לנסות להבין איך ייתכן שבמדינת ישראל של שנת 2018 יש תינוקות רבים כל כך שעוברים בריתות שלעתים כלל אינן כשרות.

 

ברית דמים

"למעשה, המושג שנקרא 'ברית רפואית' הוא חדש יחסית, ועד לפני כעשור בכלל לא היה קיים דבר כזה בארץ", אומר לנו המוהל ר' יצחק כהן. "המילה הייתה אחת המצוות הבודדות שקיומה לא היה נתון במחלוקת. אפילו חבר קיבוץ השומר הצעיר היה מל את בנו, שלא לדבר על רוב הציבור המוגדר כמסורתי, שבוודאי מל את בניו כדין. אלא שבשנים האחרונות החלו העובדות להשתנות, זאת בעקבות כך שקמו להן קבוצות שונות של רפורמים ותימהוניים, המממנות ומנהלות תעמולה אינטנסיבית נגד המילה בתקשורת ובעיקר באינטרנט".

שיטוט אקראי באתרי האינטרנט מעלה מול עינינו את הממצאים המדאיגים – מסתבר כי ישנו 'מבול' של אתרים, פורומים ושאר מרעין בישין, המטילים רפש בכל ערכי המצווה וקוראים לוותר עליה לגמרי, כשהם משתמשים בסלוגן המזעזע: "הותירו את תינוקכם שלם". אגב, מעניין לראות שדווקא אצל הגויים, המילה הופכת בשנים האחרונות ליותר פופולארית, זאת מאחר שמומחי ארגון הבריאות העולמי קובעים כי מילה מפחיתה את הסיכון להידבק בנגיפים מסוכנים בשיעור של 60%, ולכן הם ממליצים לבצעה כמקדם הגנה רפואי. אך דווקא במדינתנו היהודית והנאורה עולה בהתמדה מספר התינוקות הלא נימולים.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock) (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מצד שני, יש לא מעט הורים ישראליים שכן חפצים שילדם יעבור ברית מילה, אך הם חוששים בשל גל השמועות וההפחדות שמתפרסמות על כך. את המצב הזה ניצלו שלל רופאים-מוהלים שצצו להם בשנים האחרונות כאשר הם קוראים להורים להעביר את בניהם ברית המתבצעת במרפאה, בה התינוק מובל אל תוך חדר סטרילי, שם מתבצעת הרדמה, מה שלדבריהם מבטיח ברית נעימה ורגועה עם מינימום של כאב. אגב, הרופאים-מוהלים מרוויחים על כך לא רע, שכן המחיר לברית מתחיל ב-3,000 שקלים.

ומיהו הציבור שפונה לבריתות האלו?

על פי בירור שערכנו במרפאות מסתבר כי הציבור שמגיע אליהן מגוון מאוד. "הדבר פשוט", אומר הרב כהן, "זה קורה מכיוון שלישראלי הממוצע, חילוני או מסורתי, אין ידע מבוסס בנוגע למילה, וכאשר נולד לו תינוק הוא נחשף מיד לתעמולה שגורמת למחשבה על כך שהברית ההלכתית עלולה להיות 'מסוכנת'. עם זאת, ההורים לא רוצים שבנם יהיה חריג בחברה, ולכן הם פונים לבצע את ההליך הכירורגי, הרפואי, לעתים על ידי רופא שאין לו כל סממן דתי. "הציבור שפונה לרופאים אינו מאופיין דווקא כאנטי דתי סדרתי", הוא מדגיש, "כולם חשופים לתקשורת ולאינטרנט וכולם גם מושפעים מכך".

והתוצאה העגומה היא שישנם מקרים בהם התינוקות לא נימולים כנדרש, שכן הרופאים לא תמיד בקיאים בהלכות הברית המדויקות, או שהם משתמשים במכשירים שנפסלו על ידי הפוסקים. לעתים התינוקות האלו גדלים, ובמשך כל חייהם אינם מודעים לכך שיש בעייתיות בברית המילה שלהם.

אז כמה מהאוכלוסייה פונים כיום לרופאים מוהלים? על השאלה הזו קשה להשיב במספרים, כי נתוני המילה אינם מתועדים באף מקום. אך מתוך בירור שערכנו, ההערכה שאף נתמכת בנתונים שונים מהשטח, היא שמדובר בעשרות אחוזים מהתינוקות שנולדים בישראל. כך לדוגמא כשני שליש מהבריתות המבוצעות כיום בגוש דן, לילדים להורים שאינם שומרי מצוות, מבוצעות על ידי רופאים, חלקם חילוניים לגמרי.

במקרים בהם הרופא המוהל אינו בקיא בהלכה זו בוודאי בעיה, אבל יש גם מוהלים יראי שמיים שהם גם רופאים. מה קורה איתם?

"זה נכון, יש רופאים מוהלים יראי שמיים", אומר הרב כהן, "ובוודאי שאין כל פגם בעצם העובדה שרופאים כאלו יבצעו את הברית. אבל צריך להבין – כאשר רופאים יראי שמיים מלים הם פושטים את ה'איצטלה' של הרופא ומשמשים בקודש כמוהלים לכל דבר, ואדרבא, הם רותמים את כישוריהם כרופאים כדי להדר את המצווה ביתר הקפדה על היגיינה וסטריליזציה. "הבעיה אינה איתם", הוא מדגיש, "אלא עם רופאים שאינם שומרי מצוות ואינם מצייתים להלכות".

 

היסטריה מיותרת

אז מה באמת מציעים הרופאים המוהלים שמשכנע הורים רבים כל כך? באחד מן הפורומים האינטרנטיים המנוהלים על ידי רופא מוהל, נתקלנו במענה שהוא נתן לאמא טרייה ובו התבטא בחריפות על המוהלים: "לא מומלץ לך לערוך ברית אצל מוהל רגיל, כיוון שמוהלים אינם נזהרים כראוי בשמירה על בריאות התינוק, עד כדי כך שהם עלולים לסכן את חייו".

הדבר המשעשע הוא שבתגובה לאותה הודעה, הגיבה אמא אחרת במענה שנון בו היא כתבה לאם הנבוכה: "האם לא שמת לב שדווקא הרופאים הבכירים והמומחים שאינם שומרי תורה ומצוות, מקפידים שאת בניהם ונכדיהם ימול דווקא מוהל מומחה ולא רופא מוהל? הם פשוט יודעים שעבודתו המקצועית של המוהל, במידה והוא מיומן, עולה לאין ערוך על החיקוי של הרופא המוהל".

גם בשיחה עם הרב שלמה שוחט, מפקח על המוהלים מטעם הרבנות הראשית ומשרד הבריאות ומחבר הספר 'מילה שלמה' – המדריך השלם להורי הרך הנימול, הוא טוען שהורים שפונים למול את ילדם אצל מוהל מוסמך אינם צריכים לחשוש כלל. "בשנים האחרונות יש כאלו שמנסים לזרוע פאניקה בציבור, כנראה יש להם אינטרס להתעשר מכך. אבל האמת היא שהדברים אינם מדויקים כלל – אצל מוהל מיומן כאב הברית הוא מינימלי וזניח ביותר. אפילו אצל אבי, המוהל המפורסם ר' שמעון שוחט (דור שמיני למוהלים), שמל 'בשיטה של פעם', התינוק היה בוכה מעט ונרגע כמעט מיד. בזמננו, ההיסטריה המלאכותית שנוצרה סביב הנושא, הביאה לכך שלכל מוהל מנוסה יש טכניקה שנועדה להפחית את הכאב ככל שניתן. אני אישית, משלב בכל ברית כ-11 טכניקות שונות למניעת כאב, עד כדי כך שלמחרת הברית האימהות מדווחות לי שזה היה הלילה הרגוע ביותר של התינוק מאז לידתו".

אז מה בעצם ההבדל המהותי בין פעולת המילה שמבצע מוהל רגיל לפעולה שמבצע רופא-מוהל?

"רופא מוהל מבצע לרוב הרדמה מקומית", מסביר הרב שוחט, "והיא אינה מומלצת כלל בלשון המעטה, על ידי גורמי הרפואה הרלוונטיים ואף נאסרה הלכתית על ידי הפוסקים. לעומת זאת, המילה המבוצעת על ידי מוהל מנוסה אורכת שניות ספורות. מוהל מיומן משתמש בלהב חד וסטרילי, והמילה מתבצעת תוך גרימת כאב קצר ומינימלי, מה גם שניתן לאלחש את מקום ולהוריד את הכאב למינימום באופן משמעותי ללא זריקות. בסופו של יום, התינוק סובל מהברית הרבה פחות ממה שהגזים מציקים לו בחודשים הראשונים..."

ההסברים הם פשוטים, אך דווקא לאור זאת נשאלת השאלה - מיהו באמת זה שאמור להבחין בין הרופאים המוהלים יראי השמיים לבין אלו שעלולים להוציא את הילד כשהוא לא נימול? הרי לא ייתכן שאין פיקוח על הדברים האלו במדינת ישראל!

ממשרד הבריאותהגיבו לפנייתנו: "ברית מילה המבוצעת על ידי מוהל נחשבת כפעולה דתית, ולכן קיימת ועדה בין משרדית, המורכבת מנציגים מהרבנות הראשית ונציג אחד של משרד הבריאות ומנוהלת על ידי המחלקה לבריתות מילה של הרבנות הראשית. הועדה הבין משרדית מפקחת על מוהלים שקיבלו את הסמכת הועדה ואלה הנמצאים בתהליך קבלתה".

 

דבר האורולוג: "אין צורך לחשוש"

אבל יש גם צד נוסף לתמונה: לעומת המצב בו תינוקות בריאים עוברים ברית אצל רופאים-מוהלים במטרה להפחית מסבלם, יש גם מקרים בהם הורים מחפשים רופא-מוהל שיעביר את תינוקם את הברית, מכיוון שהוא נולד עם בעיה רפואית כלשהי וברית רגילה עלולה לכאורה לסכן אותו. בשיחה עם ד"ר בצלאל סיוון, מנהל שירות לאורולוגיה של ילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה, ורופא בכיר ביחידה אורולוגית בשניידר, הוא מסייע לנו לעשות סדר בדברים.

האם יש מצבים בהם כן תמליץ על ברית רפואית?

"אני לא יכול לצאת בהמלצות, אבל אני כן יכול לומר שיש מצבים בהם אסור לעשות ברית לפני שמתייעצים עם אורולוג מומחה לילדים. כמו למשל כאשר יש לילד 'היפוספדיאס' – זהו מצב בו הוא נולד חצי נימול או נימול לגמרי. זה שכיח באחד ל-100 או ל-150 תינוקות. רוב מקרי ההיפוספדיאס הם בדרגה קלה יחסית, אבל יש 10% מקרים קשים שמצריכים מספר ניתוחים לתיקון. היות שבניתוח של התיקון אנחנו צריכים לפעמים להשתמש בכל מיני רקמות אז חשוב להתייעץ לפני הברית, כי לעתים צריכים לקבל הנחיות מיוחדות.

"יש גם מצבים בהם לתינוק יש בעיה של חסר בעורלה או בעיה מבנית, ועוד מומים שלעתים נחשבים לנדירים יותר, אך גם הם מצריכים שימת לב יתרה. מה שקורה לעתים זה שבגלל סד הזמן של שמונה ימים, ההורים לא מספיקים לפנות לבירור רפואי והם עלולים לקבל החלטות לא נכונות, לכן חשוב מאוד להתייעץ עם רופא מתאים".

ובמקרים כאלו יהיה יתרון בכך שרופא-מוהל ימול את התינוק?

"לא, אין קשר בין הדברים. אם הגיעו למסקנה שמותר למול, אז מוהל רגיל יכול לעשות זאת ללא בעיה, רק שחשוב לקחת מוהל מנוסה וליידע אותו בפרטים הרפואיים. אם הרופאים מגיעים למסקנה שאסור למול, אז כמובן שאסור לעשות ברית, לא על ידי רופא ולא על ידי מוהל".   

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

עד כמה קיימים סיבוכים בבריתות כאלו?

"אם משווים את הבריתות לניתוחים, אז אחוז הסיבוכים הוא מאוד נמוך, פחות מאחוז. לעתים רחוקות מאוד-מאוד אנו שומעים על סיבוכים בעייתיים, הם קורים מאחר שהמוהל שגה, או לחילופין – כי לא גילו שיש לתינוק בעיה".

מדווחים מידי פעם על תינוקות שמגיעים עם דימום לבית חולים לאחר הברית...

"נכון, דימום יכול לקרות לכל אחד, גם בברית רפואית וגם בברית רגילה, אין הבדל בין השניים. מה שכן, אשמח להעביר מסר להורים – אם הילד לא נראה טוב והדימום לא נעצר, יש לפנות ישירות למיון. אל תעברו דרך המוהל בדרך, הוא לא באמת ידע לסייע לכם. כי הוא מצוין בשביל לעשות את הברית. אבל במצב רפואי, אז, ורק אז, יש צורך ברופא".

 

ולסיום: נתונים שחשוב לדעת

  • בין 2% ל-5% מהתינוקות היהודים הנולדים בישראל מידי שנה אינם נימולים.
  • 78% מההורים המלים את ילדיהם השיבו כי עושים זאת בשל המסורת. 13% נימקו זאת בטעמים בריאותיים, ו-9% מלו את ילדם כדי "שלא ירגיש חריג".
  • כשני שליש מהילדים הנימולים באזור גוש דן ואינם חרדים עוברים את ברית המילה אצל רופא-מוהל.
  • מחיר ברית מילה אצל רופא-מוהל הוא כ-3,000 שקלים, בעוד שמוהל אינו גובה כסף, אך מקובל לשלם לו כמה מאות שקלים.
  • מספר הסיבוכים בעקבות ברית מילה מגיע לכ-1%, והוא זהה גם כשהמוהלים הם רופאים וגם כשהם מוהלים 'רגילים'.
תגיות:ברית מילהתחקיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה