מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לרחוץ כלים בשבת? נרות חנוכה יכולים לשמש גם כנרות שבת? והאם מותר לקרוא הורוסקופ?

מקבץ שו"ת 69 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ח' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. א. האם ראוי להיניק ליד גברים, כמובן עם סינר הנקה שלא רואים כלום?

ב. אישה הרה שהולכת בתכיפות להתפנות, האם צריכה לברך "אשר יצר", כשיודעת כמעט בוודאות שתתפנה שוב בדקות הקרובות?

א. לכתחילה אין מן הראוי לאישה להיניק בפני גברים גם כשהיא מכוסה היטב. ומכל מקום בשעת הצורך אפשר להקל בזה.

ב. יש לה לברך "אשר יצר" אחרי כל פעם שהיא מתפנה (ורק חולה ששתה סם המשלשל, ויש לו שלשול חזק ביותר, בתכיפות יתרה בזה אחר זה, לא יברך אלא פעם אחת באחרונה, שכל זמן שלא הסיח דעתו מלהתפנות לא יברך, כי עדיין לא גמר עשיית צרכיו, שמיד הוא צריך להתפנות פעם אחרת, יעויין שו"ת יביע אומר חלק ט' חלק אורח חיים סימן ב').

* * *

2. האם אישה צריכה לומר "ברוך המפיל" בשם ומלכות בקריאת שמע שעל המיטה?

גם נשים חייבות בקריאת שמע על המיטה עם ברכת המפיל בשם ומלכות.

מקורות: ראה באליה רבה (סימן רל"ט סק"ד) שהביא דברי המגן אברהם שלא נהגו הנשים לומר קריאת שמע על המיטה משום דהווי מצות עשה שהזמן גרמא בלילה. והשיג על זה, שהרי טעם מצווה זו הוא משום שמירה, ואטו גברי בעי שמירה ונשי לא, ע"ש. והוא על דרך מה שאמרו בקידושין (דף ל"ד עמוד א')  גברי בעי חיי נשי לא בעי חיי, ע"ש. וכ"כ בשער הציון (סימן רל"ט ס"ק ט"ז) על פי האליה רבה והפרי מגדים שיש לנשים לקרוא ק"ש על המיטה, ע"ש. וכן פסק בספר חזון עובדיה על הלכות ברכות (עמוד תקי"ב). וע"ע בשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סוף סימן קצ"ח).

* * *

3. האם מותר לי להתחתן עם גרושתו של אחי?

יש איסור גמור מן התורה להתחתן עם גרושתו של אחיו – ראה ספר ויקרא (פרק כ' פסוק כ"א), ע"ש. וכן הוא ברמב"ם (הלכות איסורי ביאה פרק ב' הלכה א') – אשת אחיו ערווה עליו לעולם, בין מן האירוסין, בין מן הנישואין, בין בחיי בעליהן, בין אחר מיתת בעליהן חוץ מאשת אחיו שלא הניח בן, בין שנתגרשו, ע"ש. וכן הוא בשלחן ערוך אבן העזר (סימן ט"ו סעיף כ"ב), אשת אחיו בין מן האב בין מן האם, בין מן הנישואין בין מן הזנות, אסורה מן התורה, ע"כ.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. אני שומרת שבת כהלכתה אך מתקשה להיכנס לשבת כשהכלים מודחים והשיש נקי לאחר יום של בישולים, במיוחד בשבתות חורף, שהשבת נכנסת מוקדם. האם מותר לי להדיח את כל הכלים המלוכלכים בשבת? גם כלים שאני יודעת שרוב הסיכויים שלא אשתמש בהם בשבת? יש לציין שהכלים והשיש המלוכלכים גורמים לי לחוסר רוגע נפשי גדול ולצער בשבת.

ראוי מאוד לעשות כל השתדלות, ולהקדים ככל האפשר את הבישולים כבר ביום חמישי, ולא להגיע למצב כזה. כשם שכשאורח חשוב מגיע אליך – השיש נקי ומסודר, כך ראוי להתאמץ במידת האפשר שהבית יהיה נקי ומסודר לקראת השבת, וכך גם המטבח.

במקרה שהדבר לא אפשרי – מותר לשטוף את הכלים במקרה כמו שלך.

* * *

5. אם התפללתי ערבית, ואחרי ערבית המשכתי ללמוד בבית כנסת, ובזמן שאני לומד יש כמה מניינים של ערבית באותו מקום שאני לומד – האם אני צריך לקרא איתם ביחד ק"ש, או לא? וא"כ – אילו פרשיות אני צריך לקרוא? והאם צריך לכוון בק"ש? כי שמעתי שצריך לקרוא איתם, רק לא הבנתי את הדין לעומק.

יש לקרוא את הפסוק הראשון של שמע ישראל עד "אחד", וכן את "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", ותוכל להמשיך ללמוד.

* * *

6. קנינו ערכה של כוסיות עם שמן זית להדלקה בחנוכה. בערכה יש 44 כוסיות. היות שבימים הראשונים של חנוכה לא היינו בבית (ואז הדלקנו נרות שעווה), נשארו לנו כמה כוסיות עם שמן בערכה שעוד לא היו בשימוש.
האם מותר להדליק איתן נרות שבת?

מותר להשתמש בזה לנרות שבת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. אני ובעלי נוהגים מידי פעם לשבת יחד ולעשן גראס רפואי. ברוך השם שנינו בריאים, אך מעשנים לצורך הנאה. חשוב לי לדעת: האם יש איסור מוחלט על זה או לא?

ההלכה אומרת שיש לציית לרופאים. אם הרופאים סבורים שזה בריא – אז מותר. אם הרופאים קובעים שזה מסוכן – אז אסור.

כמובן שהחוק מחייב את כל האזרחים במדינה ללא קשר להלכה.

* * *

8. נפגשתי בעברי עם אדם שכיוון כוונות בכוונה להעביר עבירות ששייכות לו למישהו אחר, במטרה להעביר את האיסור שהוא עבר עליו כדי שיתקן אדם אחר אותם בשבילו ללא רשות. האם זה פועל כאשר הדבר נעשה ללא רשות? ואם כן, מה עושה אדם תמים שכיוונו עליו כך ללא רשותו כנגד זה? שמעתי שעושים כך גם בפגמים פיזיולוגיים, מומים וכדומה. איך ניתן להילחם בתופעה?

אין שום אפשרות בעולם שאדם שעבר עבירות יעביר אותן מיוזמתו לאדם אחר.

אמנם מצינו שהמספר לשון הרע על אדם מסוים, גורם לכך שלוקחים ממנו זכויות ומעבירים אותן לאותו אדם, וכן שלוקחים עבירות מאותו אדם ומעבירים אליו – וכמבואר בחובת הלבבות (שער הכניעה פרק ז') ובספר ארחות צדיקים (שער הענוה, ד"ה השלישי), ע"ש. וכן הוא בספר מגיד מישרים (פרשת ויקהל), ע"ש. אולם לא מצינו שום דרך שאדם מיוזמתו שלו עצמו יוכל להעביר עבירות שעשה לאדם אחר.

וע"ע בשו"ת מחנה חיים חלק ב' (חלק חושן משפט סימן כ'), שהאריך להוכיח שאין שום אפשרות שאדם ימכור לחברו את עוונותיו, ע"ש. וע"ע  בשו"ת מהרש"ם חלק ג' (סימן קנ"א) ובשו"ת חבלים בנעימים חלק ג' (חלק חושן משפט סימן צ"ח), ובספר שמח זבולון (פרק ח'), ע"ש.

* * *

9. א.  האם מותר להדליק נר עבור צדיק חי?
ב. האם מותר להדליק בשמן רגיל שאינו בהכרח שמן זית או שמן למאור ?

א. אין לזה כל תועלת.

ב. מותר.

* * *

10. האם מותר לי לקרוא כתבות על מזלות שונים, הנקראות "הורסקופ יומי/שבועי"? אלו ללא קשר לתכונות אופי המזל, אלא מן ''צפייה לעתיד''. כמובן שהדבר לא נלקח בעיני כהבטחה או השענות על הדברים ש"נחזו".

מלבד שבדרך כלל אין בהם ממש, זה לא עובד וזה לא נכון כלל – הרי שבאמת על זה בא לנו הציווי בתורה של "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", וכפירוש רש"י: "'תמים תהיה עם ה' אלקיך' – התהלך עמו בתמימות ותצפה לו, ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו".

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה