חדשות בארץ

השגחה מופלאה: כך נמנעה בניית כנסיה על מקווה עתיק

בועז כהן, בעל קיוסק בהר ציון, משתף בסיפור מופלא כיצד נזכר באקראי במספר תב"ע ישנה מלפני 20 שנה, ובכך מנע בנייה של כנסיית ענק על מקווה טהרה עתיק, בהר ציון בירושלים

  • י"ט חשון התשע"ח
(צילום אילוסטרציה)(צילום אילוסטרציה)
אא

בועז כהן, בעליו של קיוסק הממוקם בהר ציון, בעיר העתיקה בירושלים, משתף בסיפור מופלא, על הדרך בה נמנעה בנייה של כנסיית ענק על מקווה טהרה עתיק.

"יש כמה אנשים שקוראים לזה נס", כך פותח בועז את סיפורו, בשיחה עם ערוץ 7, "צמוד אליי בהר ציון יש שטח גדול של הכנסייה הגרמנית, שבזמנו קיבלו אישור מטדי קולק לבנות שם כנסייה בגודל שלוש קומות. אפשר לומר שבגללי ובגלל אבא שלי נמנעה הבניה הזו כבר שלושים שנה".

"מה שקרה הוא שבשנות השמונים התחילו חפירות הצלה של העירייה. במקביל אושרה תב"ע למקום. בתוך השטח עצמו יש מבנה טבעי, מערה שאני ואחרים מגדיר אותה כמקווה, אבל כדי למנוע סיבוכים נגדיר אותה כאתר ארכיאולוגי. במשך השנים מגיעים יהודים לטבול במקום. הכנסייה הגרמנית רואה את זה ובשבילם זו צביטה בלב".

"לפני ראש השנה ביקרתי במקום, וראיתי שכרתו שם עצים מאוד גבוהים שגדלו שם. לא הבנתי מה הסיבה, חשבתי שאולי יש כוונה להאשים את הטובלים, כדי למנוע מהם להמשיך ולהגיע למקום. למחרת ראיתי שגם עצים של רימונים שהיו שם, ואנשים היו קוטפים מברכים ואוכלים, גם אותם הורידו. ביררתי, והגעתי למישהו שסיפר לי שמתכוננים לסגור את המקווה".

כהן התפלא מאוד. מאחר ושטח הקיוסק שבבעלותו גובל עם החצר בה ממוקם האתר הארכיאולוגי, החל לשאול שאלות: "שאלתי איך מתכוונים לסגור את המקווה. אמרו שמתכוונים להקים חומה לפני ראש השנה כדי שלא יטבלו בראש השנה. ביררתי בכל הרשויות. שמתי לב שלא עונים לי – המספר שלי מזוהה אצלם - ולכן אני מבין שיש כאן משהו רציני ואמתי. בסוף בעל תפקיד כלשהו הודה בפניי, שאושרה להם סגירה של השטח שאושר לפני שלושים שנה".

"במקביל", ממשיך כהן בסיפורו, "מגיע המהנדס והקבלן של הכנסייה כשאני נמצא בשטח, והתחיל למדוד", אומר כהן, "נזכרתי שבזמנו הייתה התייחסות בתב"ע לאתר הזה. התקשרתי לאדריכל שמלווה אותי כבר הרבה שנים. הוא אמר שהוא זוכר משהו, אבל לא בדיוק, ושאל אם אוכל להגיד לו את מספר התב"ע, ואז כמו ברק נזכרתי במספר. הוא אמר שיבדוק, ויחזור אליי אחרי הצהריים".

בשיחה שהתקיימה אחרי הצהריים, אמר האדריכל לכהן כי הוא אכן צודק: "בתב"ע יש התייחסות לכך שחייבת להיות גישה בכל ימות השנה למבנה הזה. יש גם המשך שקובע שחייבת להיות גישה נוחה למקום. הוא שלח לי את התב"ע. העברתי אותה לכל הגורמים שאישרו את הדבר הזה, והזהרתי אותם שלא נגיע למצב דומה לחומה שהקימה הכנסייה היוונית", אומר כהן, ובכך מעלה זיכרון מאבק ותיק שהוא מנהל מול הרשויות בירושלים להסרת חומת ברזל, שהוקמה בניגוד לחוק בסמוך על ידי הכנסייה היוונית.

לדברי כהן, על פי המענה שקיבל מהרשויות הממונות, הוא מבין כי טענתו התקבלה:"בשבוע שעבר הייתה פגישה אצל חגית משה, סגנית ראש העיר, שלקחה לידיים את נושא הר ציון. בעקבות הפגישה הזו סוכם שמישהו יטפל בעניין. שלשום קיבלתי תשובה מהעירייה שלפי התב"ע אני צודק, ולמעשה הם אישרו שאסור לבנות שם, ואכן זה לא ייבנה".

כהן מבהיר כי: "אם לא הייתי זוכר את המספר של התב"ע הייתה שם כבר חומה, ואפילו ציפור לא הייתה יכולה להיכנס", עם זאת הוא מדגיש: "ההמשך של התב"ע אומר שחייבת להיות נגישות. המקום לא נגיש, והרבה אנשים מגיעים לשם. שלחתי מכתב לרשות העתיקות, שנקבע בתב"ע שהיא האחראית לנגישות והפעלת האתר, ואני מקווה שהמקום יהיה מונגש גם לנכים".

כהן מסביר כי נכון לעכשיו הכנסיה הגרמנית תיאלץ לבנות רק מסביב מתחם העתיק, בהתאם לנכתב בתב"ע המקורית: "עכשיו מובטח שאף פעם לא יוכלו לסגור את המקום. יש לי אישור חתום שלא יוכלו לבנות שם".

לסיום, כשנאל נשאל כהן, מה הביא אותו להיזכר במספר אותו ראה לפני למעלה מעשרים שנה, ענה כי הוא בעצמו אינו יודע. מה דעתכם?

תגיות:מקווהכנסיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה