ונשמרתם

ונשמרתם: מהו חומר הניקוי שעלול לגרום למחלת ריאות ובעיות קשות נוספות?

מחקר היקפי שנעשה ב-30 השנה האחרונות, מצא כי חשיפה יומיומית לאקונומיקה – מעלה את הסיכון ללקות במחלות ריאה שונות, לרבות קשיים להירדם ושיעול כרוני. קראו את העובדות שלפניכם על החומר שרבים מאיתנו לא יודעים עד כמה הוא מסוכן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במשך 30 שנה עמלו צוותי המחקר של אוניברסיטת הרווארד בשיתוף עם המכון הלאומי לבריאות ומחקר רפואי בצרפת – על הבנת ההשלכות מרחיקות הלכת של שימוש בחומרי ניקוי וחיטוי המכילים חומרים קטלניים, כגון האקונומיקה.

והממצאים, עד כמה שאפשר לצפות אותם מראש, אכן היו הזויים: המחקר מצא כי אנשים שהשתמשו באקונומיקה ושאר חומרי חיטוי מזיקים על בסיס יומיומי או אפילו אחת לשבוע – נטו יותר לפתח מחלות ובעיות בריאות שונות, לרבות מחלות ריאה. גם אם לא חלו במחלת הריאות בעצמה, אנשים אלו נטו לפתח שיעול כרוני, קושי להירדם ובמקרים אחדים אף כאבי שרירים חזקים.

אז מה אנחנו עוד יודעים על האקונומיקה, מלבד העובדה שהיא מעולה כנגד חיידקים, עובש ופטריות, ומצוינת להלבנה?

לפניכם כמה עובדות מעניינות:

1. ההגדרה של האקונומיקה מבחינה כימית היא NaOCl שמשמעותה תמיסת נתרן תת-כלורי שמהולה במים. המסת התמיסה הזו במים יוצרת חומצה חלשה יותר, שנקראת חומצה תת כלורית.

2. כשמערבבים את החומצה התת כלורית (החומר הפעיל באקונומיקה) עם חומרים נוספים – היא לרוב עושה שמות באזור: ערבוב של החומצה עם חלבונים שונים למשל, יפגע בפעילותם התקינה. כשהיא נמצאת בגוף שלנו ופוגשת בחומצות הגרעין שבונות את הDNA שלנו, היא מחמצנת והורסת אותם.

3. החומצה מגיבה גם כאשר היא נפגשת בצבעים עזים, וזו הסיבה שהם מאבדים את הגוון שלהם בנוכחותה. היא מלבינה אותם ובכך גורמת להם לאבד את יכולתם לבלוע אורכי גל שונים.

4. אם מוסיפים לאקונומיקה חומץ, חומר ניקוי לשירותים או מסיר אבנית – הדבר עלול להיות קטלני ביותר, שכן אזי משתחרר לאוויר גז רעיל בשם כלור. הכלור הידוע לשמצה גורם לגירויים בעור, בעיניים ובמערכת הנשימה, ובמקרים נדירים עשוי אף לגרום למוות.

5. כשהאקונומיקה נוגעת ישירות בעור שלנו ופוגשת בשומנים וחלבונים, העור שלנו נהיה קמטוטי וחלק. מדוע? זאת משום שהיא הרסה את התאים הללו.

6. אם מערבבים את האקונומיקה עם חומרים שמכילים אמוניה – יוצרים נוסחה בדוקה ליצירת גזים רעילים ומסכנים חיים, ואם מערבבים אותה עם מי חמצן, ישתחרר לרוב חמצן דליק.

אז איך אפשר להשתמש באקונומיקה מבלי להיפגע בטווח הארוך?

1. אל תשתמשו באקונומיקה על בסיס קבוע ויומיומי.

2. אל תערבבו אקונומיקה עם שום חומר חיטוי נוסף.

3. דללו את האקונומיקה במים, והשתמשו במינון נמוך.

4. הקפידו להגן על העור עם כפפות, ולא לבוא במגע ישיר עם החומר.

5.  השתדלו שלא לנשום את אדי החומר.

תגיות:ריאותחומרי ניקיוןסכנהאקונומיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה