חדשות יהדות

תופעה: יותר ויותר בעלי עסקים מחליטים לסגור בשבת

זה קורה במסעדות רבות, מוקדי בילוי ומרכזי קניות שונים בכל רחבי הארץ: רבים מהם מחליטים לסגור את המקום בשבת, ולהקפיד על הכשר מהודר. והשיקול? תתפלאו, אבל הוא לאוו דווקא כלכלי. "מעבר לשיקול הכלכלי, גם אנחנו יהודים", טוען אחד מבעלי העסקים שכבר הצטרף למהלך

  • ז' אב התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כשמסעדת "כינור בכיכר" הוקמה, הושקעו בה לא פחות משבעה מיליון שקלים. כשהגיעו לשאלה המכרעת בשלב ההקמה – החליטו ללא ספק על קבלת הכשר מהודר למסעדה, ופנייה לקהל יעד דתי, כקהל יעד מרכזי במסעדה.

הביצוע של ההחלטה לא בהכרח היה קל עבורם, אבל אם תשאלו את קובי קטני, השף הראשי במקום – הוא יספר לכם שמדובר בהחלטה שהתקבלה פה אחד, ללא התלבטויות. "אנחנו מגיעים מבתים מסורתיים וזה היה חשוב לנו", תיאר בראיון לאתר Ynet. "מלבד זאת, מדובר בשוק מאוד משמעותי בירושלים, והכשרות לא משפיעה על איכות האוכל ועל הטעם".

ודאי תתפלאו לגלות, אבל נראה שמסעדת "כינור בכיכר" אינה היחידה. למעשה, מדובר בתופעה שהולכת וצוברת תאוצה, של בית עסק רבים, מקומות בילוי, מרכזי קניות ועוד, שמצויים באזורים שונים ברחבי הארץ, החל מהצפון הרחוק, אזור המרכז וגם אזור ירושלים – שהבעלים שלהם מחליטים לסגור את המקום בשבת – זאת על אף ההפסד הכלכלי, שלכאורה צפוי להתרחש לבית העסק.

ומה שעוד יותר מרגש בתופעה, הוא שברוב המקרים, מדובר באחת כזו שמקורה אינו נובע דווקא משיקול כלכלי - אלא ברוב המקרים נובע גם משיקולים אמוניים.

כך למשל, בקיבוץ צובא, החליטו לאחרונה לסגור את מרכז 'גליתא' בשבת, ואף לשפר את הכשר המלון במקום - כך שיהיה לא פחות מאשר הכשר למהדרין. "ברוב החברות שמגיעות היום יש דתיים ויש דרישה לכשרות מהדרין", מסביר קובי אפשטיין, מנכ"ל תאגיד התיירות צובא. "היה לנו כנס של מאה משתתפים במלון, כשמתוכם תשע נשים חרדיות. אם לא הייתה לנו כשרות מהדרין, לא היינו יכולים לקיים את הכנס הזה". ההסבר הזה, אמנם נשמע כלכלי פרופר, אבל אפשטיין יודע גם לומר, כי מבחינתם מדובר בהחלטה שהיא "מעבר לשיקול הכלכלי, אנחנו גם יהודים".

לבשורה המרגשת הזאת, מצטרפת אחרי 17 שנים של פעילות מאסיבית בשבת, גם 'מעלית הזמן ירושלים', שהחליטו כבר לפני שנה לסגור את השערים בשבתות ובמועדי ישראל. "זו הייתה החלטה אסטרטגית להתחשב בקהל הרחב ולסגור בחגים ומועדי ישראל", אומר אילן רותם, המנכ"ל. "המניע שלי זה אהבת העם. אני באמת מאמין שבסופו של דבר צריך לפעול לקירוב לבבות, על אף שאינני דתי, אני חושב שצריך לכבד את מי שקבע שלא צריך לעבוד בשבתות וחגים. קיבלנו החלטה ואנחנו מאוד שלמים איתה".

ובהחלטה אמיצה ומעוררת כבוד, דיווחנו לכם לאחרונה, אחרי 20 שנות פעילות, שגם ב'רפטינג נהר הירדן', שהיה פתוח לכל דכפין, בכל ימות השבוע, בביקוש גדול – החליטו לוותר על הפעילות בימות השבת.

לפני כחודשיים, פרסמו בעלי האתר, אורי, ערן ויניב גיגי, בדף הפייסבוק שלהם, את ההודעה הבאה: "שלושת האחים מסכמים 20 שנים של עשייה והצלחה, בהחלטה כנה ואמיצה להפסיק להפעיל את האתר בשבת וחג".

"לאחר שנים של עשייה רצופה בעולם התיירות של ארץ הגליל ופיתוח אתר 'רפטינג נהר הירדן', האטרקציות השונות ומסעדת 'איסקנדר', למותגי על בענף שמארחים מאות אלפי אורחים מהארץ ומסביב לעולם כל השנה, הגענו למסקנה שהמרוץ הארוך בהצלחת העסק המסעדה והאטרקציות בענף התיירות הגלילי חייב להשתנות".

שלושת האחים מוסיפים: "החל מעכשיו 'רפטינג נהר הירדן' על כל פעילותיו ימשיך לארח אתכם באהבה, חורף קיץ כל שנה, ללא שבתות וחגים". הפוסט המרגש זכה לתגובות מרגשות לא פחות מהגולשים, שתמכו מאוד במהלך.

ובדומה לכל אלה – יש עוד בתי עסק רבים ברחבי הארץ שכבר מצטרפים ליוזמה המרגשת בהמוניהם. שמבינים שאין באמת ברכה בכסף שמרוויחים בשבת, ושרבים מהם עושים במקביל באמת ובתמים מהלך של התקרבות ליהדות.

ואגב, אם אתם כצרכנים מאמינים מתרגשים מהיוזמה, ושואלים את עצמכם כיצד גם אתם יכולים לעודד את התופעה – דווקא נראה שיש לכם דרך, במיוחד עכשיו בתקופת חופשת הקיץ. יוצאים לבלות עם המשפחה? מחפשים איפה לנפוש? תנו עדיפות לבתי עסק שמכבדים את השבת וסוגרים את שעריהם ביום זה. כי מגיע להם, ללא שום ספק.  

תגיות:חנויותשבתשמירת שבתעסקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה