סיפורי אמונה

"תגיד לסבא שזכינו במשפט", אמר ראש הישיבה, ונדהם לשמע התשובה שקיבל

"חשתי שהוא הורה לי להתפלל לישועה. מאותו רגע לא פסק פי מתפילה, התפללתי לכל אורך הנסיעה, גם בשעה שהתכוננתי לצאת לבית המשפט". סיפור מרגש על ר' שלמה זלמן אוירבך זצ"ל

בעיגול ר’ שלמה זלמן אוירבך זצ"לבעיגול ר’ שלמה זלמן אוירבך זצ"ל
אא

הרב יהושע ליף, מייסד ישיבת 'נר יעקב', בסיפור מיוחד על גדלותו של הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל. "לסיפור הבא שמור מקום מאוד חם בליבי. אני מחשיב אותו לאחד המופתים של ר' שלמה זלמן, כזה שמוכיח את הגדלות שאפיינה את הצדיק משערי חסד", פותח הרב ליף את דבריו.

"בשנת תשנ"ג החלטנו להעביר את הישיבה לשכונת 'קטמון' בירושלים. לשם כך שכרנו בניין מתאים, השקענו לשם כך אלפי דולרים והחלנו בעבודות שיפוצים שיכינו את הבניין למטרתו המיוחדת.

"אולם ימים אחדים לפני תחילת ה'זמן' הודיעו לנו לתדהמתנו ולחרדתנו, שהבניין מיועד למגורים ולא למוסד חינוכי. אני חייב לציין שבניין זה כבר שימש כבית ספר למשך שנים רבות, ואיש לא הניד עפעף. אולם כנראה שברגע שהתברר לתושבי המקום שאמורה להגיע  לשכונתם ישיבה דתית, הם הזדרזו להגיש נגדנו תביעה והוציאו צו מניעה, שאילץ אותנו להפסיק מיד בעבודות השיפוצים", ממשיך הרב ליף.

"העיכוב הבלתי צפוי הזה נפל עלינו כרעם ביום בהיר, תאריך המשפט נקבע לערב שבת, והבחורים היו אמורים להגיע ביום ראשון מיד לאחריו. עורך הדין הבהיר לי שאין לנו סיכוי. אין שום דרך לנצח במאבק המשפטי הזה, כי חוקי ייעוד הקרקע עומדים לצד תושבי השכונה. מכיוון שנראה שאין מה לעשות, עשיתי בבוקר המשפט את הדבר היחיד שיכולתי להעלות בדעתי: הלכתי להתפלל שחרית בבית הכנסת בשערי חסד, בתקווה לזכות לברכתו של ר' שלמה זלמן ולעצתו הנבונה.

"התפללתי במניינו, ולאחר התפילה ניגשתי אליו ותיארתי את המצב הנראה כנואש. להפתעתי, לא נראה שהרב התפעל מהדברים. הוא רק נאנח קלות ואמר: 'מ'דארף דאווענען, מ'דארף דאווענען-  צריכים להתפלל'.

"לקחתי את עצתו כפשוטה ממש: חשתי שהוא הורה לי להתפלל לישועה. מאותו רגע לא פסק פי מתפילה, התפללתי לכל אורך הנסיעה, גם בשעה שהתכוננתי לצאת לבית המשפט", מספר הרב ליף.

"כשהגעתי לבית המשפט פגשתי בעורך דיני, שהודיע לי שהשופט שהיה אמור לדון במשפטנו לא יכול היה להגיע, ולכן ימלא את מקומו שופט דתי, בעל אופי קפדן, ומכהן בבית משפט השלום.

"התביעה נגד הישיבה הוגשה בשם עיריית ירושלים, כי לכאורה עברנו על חוקי ייעוד הקרקע. כשנכנס השופט לאולם, פנה מיד לקבוצת עורכי הדין השאננה של העירייה ואמר: 'אני גר בקטמון בחמש עשרה השנים האחרונות. אני מכיר את הבניין הנידון, ויודע שבמשך חמש עשרה השנים האחרונות שכנו בו מוסדות חינוכיים שונים. אני חושב שמתמיה מאוד שלאף אחד, לא לתושבים ולא לעירייה, לא הייתה בעיה עם חוקי ייעוד כלשהם, עד שהתברר שישיבה דתית רוצה לעבור לשכונה'. כה היו דברי השופט. הערת הפתיחה הצביעה על כך שהוא מתייחס אלינו באהדה כלשהי, ותקווה מילאה את ליבנו", ממשיך הרב ליף.

'"העירייה תובעת את האנשים האלה רק מכיוון שמדובר בישיבה', הדגיש השופט. אחר כך פנה אלי ושאל: 'כמה בחורים אמורים ללמוד בישיבה?', '60', עניתי. 'כמה כסף כבר השקעתם בפרויקט?, שאל השופט, ואני נקבתי בסכום. 'מתי אמורים התלמידים להגיע?', המשיך השופט לשאול. 'ביום ראשון. ביום ראשון הזה, ואין לנו מקום אחר להביא אותם אליו. אם לא נוכל להשתמש בבניין הזה, הישיבה עלולה להיסגר, וזה יהיה אובדן גדול עבור אנשים רבים', השבתי מעומק לבי.

"השופט הניח למילותיי לרחף בחלל האולם רגעים אחדים, ואז אמר: 'עליי לשקול את העניין'. השופט הכריז על הפסקה ויצא מהחדר. השופט העניק לי הפסקה בת שעתיים ליישום עצתו של ר' שלמה זלמן. התפללתי מעומק ליבי. אמרתי תהלים בלי להפסיק. ניצלתי את הזמן במלואו. אמרתי את כל ספר התהילים בכוונה עצומה.

 

"מה זה ישיבה? ישיבה היא בית של חיים"

"כשחזר השופט לאולם והורה לחזור למקומותינו נעשיתי מתוח כמו קפיץ. הגיע רגע האמת- עתידה של ישיבת 'נר יעקב' ושיישם תלמידיה עמד על הפרק.

"השופט פתח בשאלה רטורית: 'מה זו ישיבה?', וענה בעצמו: 'לומדים זאת מהפסוק 'כי היא בית חיינו'. במילים אחרות- ישיבה היא בית של חיים'.

"השופט נהג באופן יוצא דופן. הוא ביקש להוכיח ממילות הפסוק שיש תקדים משפטי לכינוי הישיבה בשם 'בית'. במילים אלה ביקש השופט להניח בסיס משפטי לדרך מחודשת לבחינת המצב המורכב שבפניו עומדת הישיבה.

"השופט המשיך בטיעוניו: 'מה עושה יהודי בביתו?' שאל את הנוכחים, ושוב ענה בעצמו: 'הוא לומד. לפעמים הוא לומד עם חברותא. לפעמים הוא לומד עם קבוצת חברים. לפעמים הוא מקיים בביתו שיעורים לאדם נוסף, לשניים ואפילו לארבעה אנשים'.

"כשהבנתי לאן נוטה השופט, התערבתי בחשש מסוים. 'כבוד השופט, שאלתי, 'מה לגבי שיעור כללי?', 'הרב ליף, השאר שאלה זו למועד אחר בבקשה', הזדרז השופט להשיב, והמשיך במהלך שטווה: 'לפעמים יהודי יכול אפילו לערוך מניין בביתו. בהתבסס על כל השיקולים האלה, אני קובע שאין שום מניעה חוקית להשתמש בבניין למטרה שאמור בית יהודי לשמש – לתורה ולתפילה'.

"לבסוף כתב לנו השופט תקציר משפטי חסר תקדים. תקציר זה, מוכרח אני לציין, שימש בעתיד ישיבות אחרות שעמדו בפני תביעה דומה (הסיכום שלו עלה במעלות הסולם עד שהגיע לבית המשפט העליון). בפסק דין שעלה על כל תקוותיי, דחה את טענות העירייה בשפה משפטית ברורה ותמציתית, וקבע שהישיבה יכולה לעבור למשכנה החדש בקטמון בלי שום עיכוב והפרעה", ממשיך הרב ליף את הסיפור המפתיע.

"פסק הדין של השופט היה בלתי צפוי לחלוטין, וחשתי אושר רב למשמע גזר הדין. השעה הייתה שתיים וחצי בצהרי יום שישי, ואני הייתי מוכרח לערוך שיחת טלפון חשובה: התקשרתי לביתו של ר' שלמה זלמן לבשר על הפסק הניסי. הטלפון נענה על ידי אחד מנכדיו.

'"תגיד לסבא שלך שזכינו במשפט!'" קראתי בהתרגשות, והנכד ענה: 'סבא חיכה כל הזמן. הוא לא הפסיק להתפלל מאז שדיברת אתו בבוקר'.

"לפתע הבנתי משהו שהדהים אותי", עשרות שנים לאחר המאורע, מתרגש הרב ליף מהאכפתיות של ר' שלמה זלמן: "כשר' שלמה זלמן אמר: 'צריכים להתפלל', הוא לא התכוון שאני צריך להתפלל בזמן שהוא ישב ויחכה להתפתחויות. לא! הוא התכוון 'אנחנו' צריכים להתפלל. שנינו. הוא התפלל אתי לכל אורך הקושי – עמד לצדי וחיכה לשמוע בשורות טובות", מסתיים הסיפור המרגש.

מתוך 'בהיכלם' – הרב נחמן סלצר, באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:בית המשפטהרב שלמה זלמן אויערבךתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה