מוזיקה יהודית

ביכורים מוזיקליים: אמנים צעירים ומבטיחים ב-15 שירים קסומים להורדה

לרגל חג השבועות והשקת האתר החדש, הכנו לכם הפתעה מיוחדת: אוסף של חמישה עשר שירים להורדה, בהם חמש השמעות בכורה, של מיטב ה'ביכורים' במוזיקה היהודית: יוצרים צעירים, שעדיין קצת פחות מוכרים, אבל שמצפה להם, ללא ספק, עתיד מבטיח. יפתח דקל, יהונתן שלמה, עקיבא תורג'מן ורן ראשון הם רק חלק מהם. רק אל תשכחו איפה שמעתם אותם לראשונה...

אא
עם ישראל בדיוק יצא אז ממצרים, אחוזים כמעט בחמישים שערי טומאה. יודעים שאוטוטו הם אמורים לקבל את התורה, ובאותה נשימה, רחוקים מרחק שנות אור מלהיות כלי שיכול להכיל את זה בכלל. אבל הם רצו. באמת רצו. וחמישים יום אחרי זה, מעל לכל היגיון, זכו לגילוי האלוקי הכי גבוה שהתרחש אי פעם בהיסטוריה היהודית.

מאז אותו גילוי, עברנו לא מעט. חורבן של שני בתי מקדש, מלחמות, שואה, פוגרומים, פיגועים ועוד. לאורך השנים עם ישראל קם ונפל, חטא והתרחק ושוב חזר בחזרה ישירות לידיו האוהבות של מלך מלכי המלכים. 

להורדת האלבום הקליקו כאן

ועדיין, אחרי גלות ארוכה מנשוא ואינספור ניסיונות, לא בטוח שמישהו האמין שזה מה שייצא מאיתנו: דור שלם שמבקש תשובה. שיוצר תשובה, שכותב ושר תשובה, שחי תשובה בכל מאודו. גם הפלייליסט היהודי שלנו, מעולם לא היה עשיר בכל כך הרבה יוצרים שעובדים את ה' מתוך התווים והמילים שלהם. שכותבים שירי אהבה ממיתרי ליבם, ישירות למי שאמר והיה העולם.

אז אמנם אנחנו עמוק עמוק בגלות הארוכה הזאת, וקטנים מכדי לאמוד את הדרגה האמיתית שלנו, אבל על דבר אחד אין עוררין: אנחנו רוצים גאולה. באמת באמת רוצים.

שמעתי פעם שמספיק שיר טוב אחד כדי לגרום ליהודי געגועים הביתה. האוסף הזה, כולל הרבה יותר משיר אחד כזה. לכם נשאר רק לפנות קצת זמן בתוך המולת היומיום וההכנות לקראת החג המתקרב (ואפשר גם בתוך הבישולים והבלאגן), ולפנק את עצמכם בעונג רוחני אמיתי, של מוזיקה יהודית איכותית.

ויהי רצון, שבשבועות הזה, נזכה כולנו לחזור לבית האמיתי שלנו. גם בתוכנו פנימה, וגם לבית האלוקי ההוא, שאנחנו מייחלים לבנייתו כבר אלפי שנים. שאנחנו הרסנו, ורק אנחנו, באהבת חינם נוכל לבנות שוב. בקרוב, אמן.

זו גם ההזדמנות לומר תודה מיוחדת למפיק בנשמה מתן נויפלד ולאיש יחסי הציבור יוסף ארנפלד, שסייעו רבות לפרויקט הזה לצאת לאור. תודה גם על תרומה משמעותית כל כך שאתם תורמים, כל אחד בתחומו, למוזיקה היהודית המתחדשת, כשאתם מסייעים ללא מעט מוזיקאים מוכשרים במסע להגשמת הייעוד המוזיקלי שלהם.
 

1. יעקב פאשה ברינה | ילדתיך  השמעת בכורה


"אספרה אל חוק ה' אמר אלי, בני אתה, אני היום ילדתיך"

המוזיקאי יעקב פאשה ברינה החל את דרכו המוזיקלית לפני כתשע עשרה שנים, כסולן להקת "קרפ". אז גם הוציא את אלבומו הראשון. מאוחר יותר, נפנה לפתח את עצמו בכיוונים נוספים, ובהם לימוד קולנוע, צילום וגם עיצוב אופנה. לפני כעשר שנים הפך לחלק מן ההרכב "Human Dust". אולם בשלוש השנים האחרונות עבר שינוי פנימי מהותי, שמתבטא היטב באלבומו האחרון, "אחד", שרואה אור בימים אלו, אותו כתב והלחין. השיר "ילדתיך", הוא סנונית מתוכו, בהשמעת בכורה לאתר הידברות. מוזיקה יהודית במיטבה.

"כתוב בתורה: 'וחג הקציר ביכורי מעשיך אשר תזרע בשדה...'- בחג השבועות, חג הקציר, אתה קוצר את מה שזרעת. כל מחשבה ומילה אשר זרעת, כל מעשה שעשית. דע, כי מגיעה עת שבה אנחנו קוצרים את פירות מעשינו. על כן, מחשבה טובה, דיבור טוב ומעשה טוב אינם תלויים באוויר - אלא חוזרים אלינו עשרת מונים. חג קציר שמח לכולם, ויהי רצון שיהיו לנו פירות טובים ומתוקים".

2. יוסי נטיב | ברוך אתה ה'  


"ברוך אתה ה', אלוקינו, הוא מלך העולם"

אם אתם גולשים קבועים שלנו, אין סיכוי שעוד לא התוודעתם לשם הזה. אחד משיריו, הוכתר בידי דודו כהן, עורך האתר וגם מבקר מוזיקה קשוח כ"השיר הכי טוב ששמעתם השנה, באחריות", וכבר הספקנו לספר לכם באריכות את סיפור התשובה המיוחד שלו. בימים אלה, הוא מוציא לאור את אלבומו השני "אף אחד לא נשאר" במהדורה מחודשת, כשהשיר "ברוך אתה ה'" לקוח מתוכו. בשתי מילים: רוצו לקנות.

"התקופה שבין פסח לשבועות היא תקופה מיוחדת. בתחילה נותנים לאדם לראות את האור והחיות של הקדוש ברוך הוא והתורה. זה קורה בליל הסדר, שם יש הרגש חזק של כיסופים והשתוקקות ו'מוחין דגדלות'. לאחר שהוא חווה את האור הנפלא הזה, נוטלים ממנו הכל והוא נדרש לעבודה עצמית, להתחיל לחפש בעצמו את האור. אלו הם ימי ספירת העומר, שאז מסתלק האור, ומתחילים לרוץ, לחפש ולהתכונן לקראת קבלת התורה. בחג השבועות יורד אותו אור אלוקי מיוחד, כפי שירד בליל פסח, ויותר מזה, הפעם זו הארה שמגיעה אחרי עמל ויגיעה, ובכוחות עצמינו. כל זה, רק אם מחזיקים מעמד בימי הספירה ולא מתייאשים. כך גם בחיינו - עלינו להמשיך להאמין ולא ליפול משום דבר, גם כאשר נדמה שהכל אבוד. כי בזכות הכח הזה - באה הישועה הגדולה ביותר. חג שמח".

3. רן ראשון | בור עמוק


"בור עמוק חפרתי ואם אמלא אותו במילות פיוס - אך בתוכי עדיין מלחמה"

את החיבור הראשון שלו למוזיקה גילה רן ראשון דווקא בתיכון. אז החל לכתוב ולהלחין, אולם עדיין לא התעסק בשירה. שנים אחרי, ובמקביל לתהליך התשובה שעבר, ועדיין עובר עליו, מלווה בלא מעט תהפוכות וגילויים, משהו בו נפתח, ורן החל לראשונה להרגיש את החיבור המיוחד שלו גם לשירה. את תהליך היצירה המדהים שלו, הוא מגדיר כך: "כל תעוזה של הכנות הפנימית לצעוק מתוכי, אל עבר העולם שמסביבי, וכן להפך - כל צורך של העולם שמסביבי לגלות לי מה יש בתוכי עוד לתקן - יוצרים יחד חיכוך מבורך ומפחיד בו בזמן. מהזיווג הקדוש הזה, יכולה להיוולד או תובנה או חרדה. לכתוב על זה, עוזר לי להכניס את התובנות במילים. לשיר על זה, עוזר לי להפוך את החרדה לאמונה".

אלבום הבכורה שלו, בו משתתפים גם אביתר בנאי וישי ריבו, צפוי לצאת בקיץ הקרוב. בינתיים, הספיק ראשון כבר לחמם הופעה של אביתר בנאי ואביב גפן, לקיים מופע בכורה משל עצמו ועוד לא מעט מופעי סלון אינטימיים ומרגשים. בקיצור, נראה שאתם עוד תשמעו על המוזיקאי המוכשר הזה הרבה. רק אל תשכחו איפה זה היה בפעם הראשונה.

"הרבה פעמים היכולת שלנו להעריך ולמדוד דברים היא על ידי הדרך שלנו אל היעד ולא היעד עצמו. לדוגמא, טייסים הם אנשים מאוד מוערכים בחברה, בעיקר בגלל מסלול ההכשרה המאתגר והתובעני שהם מחויבים לעבור. בדומה לכך, אם נפגוש אדם זר שמוביל חבילות על קו נהריה – תל אביב - נהנהן לו בנימוס ונשכח מזה למחרת. אבל אם הוא גם יאמר לנו שהוא טייס תובלה, מיד לפעולה האפרורית שהוא נאלץ לעשות למחייתו, אנחנו נצרף גם את הדרך שעבר, וברגע אחד הוא הפך למישהו שנרצה יותר להיות חברים שלו. כך גם חג מתן תורה עבורי. ככל שנחבטתי במשך 49 הימים של ספירת העומר על ידי מידותיי העקומות - כך אני מבין כמה אני צריך את התורה ואיזו מתנה נפלאה מונחת לה בזוית פינה".  

4. עידו פורטל | תהא השעה הזאת


"הראה לי מה תבקש ממני, מה עליי לעשות, מה באמת"

עידו פורטל היה ילד קיבוץ, שמגיל קטן הרגיש שהמוזיקה בוערת בעצמותיו. מאז ועד כה, הספיק להוציא כבר שני אלבומים. בשנתיים האחרונות, לצד עיסוקים תובעניים אחרים, וכשהוא לא מוותר על האהבה הגדולה שלו למוזיקה - החל בעבודה על פרויקט "קמתי באשמורת". הפרויקט משלב טקסטים ולחנים מתפילת הסליחות, בטוויסט ייחודי של יוצר ישראלי צעיר. השיר "תהא השעה הזאת" הוא חלק מהפרויקט, שחייבים לשמוע כדי להבין כמה כשרון גלום בבנאדם אחד.

"בתור ילד בקיבוץ, חג השבועות היה בשבילי חג הקפוצ'ינו. כל הילדים הלכו לחדר האוכל והיו שם מיחם וקפה למבוגרים, כדי שיישארו ערים בליל החג. אנחנו בחרנו לעשות תחרות קפוצ'ינו - מערבבים מלא זמן עד שיוצא קצף - מי שהצליח לעשות שכבה הכי גבוהה - ניצח. מאז החג קיבל כמובן צורות וצבעים נוספים בחיי, התחברתי לתורה מכיוונים שונים ומגוונים, אבל הניחוח ההוא של הקפוצ'ינו, מסרב להתנדף. כל שנה מחדש. חג שמח חברים".

5. אלי דן | רגע אמתי  השמעת בכורה


"מבין שברי נשמתי שוב אוסף חלקים שיאירו דרכי, לרגע אמתי, והרגע הזה קורא אליך"

אלי דן הוא בן לפוליטיקאי מגאנה ואם טורקיה, שגדל והחתנך באווירה חרדית. בילדותו, נד בין משפחות אומנה, כשלא פעם היו עבורו לעולמות מתנגשים, כבן ישיבה שחוזר לבית חילוני מאמץ. את המפלט, מצא במוזיקה, כשכבר מגיל 17 הוא מנגן וכותב בעיקר למגירה. עכשיו, לאחר שנים ארוכות של יצירה, דן משיק לראשונה את "נקרע בין עולמות", אלבומו הראשון (והנפלא), בהפקתו המוזיקלית של גדי פוגטש. "רגע אמתי" הוא סנונית מתוכו בהשמעת בכורה לאתר הידברות.

"חג השבועות עבורי הוא החג שממחיש בצורה הברורה ביותר את הצורך באחדות העם על מנת לזכות לקבל את התורה. זאת לאחר ימי ספירת העומר, בהם העולם שמם מתורה, בעקבות חסרון השלמות והכבוד ההדדיים בין תלמידי החכמים. לכן, מודגש הצורך באחדות העם בתקופה זו, לקראת ההארה הגדולה שבאה לעולם בחג השבועות. אנו, בני הדור שרגליו עומדות על סף הדלת אל הגאולה השלמה, צריכים לזכור שמלבד הכמיהה האדירה אליה, עלינו לעשות מעשה ולהתאחד על מנת לזכות בה. או כדברי ר' אלימלך מליז'ענסק, 'לראות את מעלת חברנו ולא את חסרונם'. יהי רצון, שעל ידי לימוד כף זכות על הזולת, תהפוך גם מידת הדין המעכבת את הגאולה למידת רחמים, אמן".

6. אדם יעקב כהן | אשת חיל 
אדם יעקב כהן הוא פלא גדול. דקה אחת בלבד משיר שלו ותבינו היטב במה מדובר. בנוף המוזיקלי הוא לא מוכר מספיק עדיין, (לפחות לא כפי שהוא ראוי), אבל במוזיקה הוא מתעסק כבר לא מעט שנים, וליתר דיוק כבר מגיל 15. מדובר ביוצר מוכשר מאין כמותו – אבל אחד כזה שבאותה נשימה גם עניו מאוד. השיר "אשת חיל", לקוח מתוך אלבומו הרביעי שיצא לאור בחודש אדר האחרון, ונקרא "קשת". קודמיו, הם "בין רעש לקול", "ריקוד" ו"לבן".

"קראתי פעם על ההבדל בין חמץ למצה. מצה, זה הזמן לעזוב הכל, לקחת מה שאפשר וללכת בלי לשאול שאלות ובלי לדעת לאן, וצריך להיות מאוד חד כדי לא לפספס את הרגע. חמץ לעומת זאת, זה זמן להתבונן ולחפור לעומק, עמוק יותר ויותר. חמץ גם משול ליצר הרע. ובאמת, יש את הפער בין לנכר את עצמך מהיצר בריחוק גדול כמה שאפשר, לבין לחיות את החיים תוך כדי מאבק תמידי איתו ובתוכו. בשבועות, יש את קורבן שתי הלחם שעיקרו חמץ, וגם נוהגים ללמוד כל הלילה, עובדים מתוך כל הפינות, גם היצרים הכי קשים, וקוראים את מגילת רות, שהיא בעצמה עברה את כל הדרך הזו בדיוק. קבלת התורה. הזמן לרדת עד הסוף ולהעלות מה שמוצאים. חג שמח".

7. יוחאי בן אב"י | סתיו של תקווה



"אחרי שעברנו ימים קשים, אחרי החום הנורא... מגיע סתיו של תקווה, מלא באהבה"

כשיוחאי היה בן שנתיים הוא איבד את אביו. שנים אחר כך, עוד הסתובב עם תודעה של ילד מתגעגע. זאת גם הסיבה, שכשבגר, בחר בשם הבמה יוחאי בן אב"י (כשם אביו, אברהם יצחק). במשך השנים, עבר בן אב"י תהליך מוזיקלי מעמיק, שכלל לימודי הלחנה, עיבוד וכתיבה. לפני כשלוש שנים, השיק את אלבום הבכורה שלו, שנקרא "שעה ברחוב הגליל". השיר היפהפה "סתיו של תקווה" לקוח מתוכו. ובהחלט משאיר טעם של עוד. ובימים אלה, נמצא לקראת השקת אלבומו השני "בואו ונצא".

"שבועות, הוא יום של חופש לנשמה. משהו כובל אותי, משהו מחזיק אותי נמוך, ולא נותן לי להתקדם. רוב הזמן, אני יודע מה נכון ואני לפעמים אפילו מצליח, אבל אז שוב אני נדחף למטה על ידי העצלות, על ידי הכבדות של הגוף. כשנפגשתי לראשונה עם הקדמת המלבי"ם לשיר השירים התמלאתי בעונג, ולא רק בגלל הלשון הפיוטית המדהימה, אלא בעיקר בגלל שהבנתי שאני לא לבד בתחושות הללו. שאפילו שלמה המלך, החכם מכל אדם, נע במסלול הזה של עליה וירידה, של התרגשות ושיאים רוחניים, ושל נפילה חזרה לעולם המציאות החומרי. הוא ממשיל את הנשמה הפנימית לרעיה ששבויה בארמון מלכותי, ומתגעגעת לאהוב נעורים – רועה פשוט מכרמי עין גדי.

"יש משהו מיוחד בתיקון הזה של ליל שבועות. אנחנו נורא עייפים, הגוף שוב מנסה לקחת אותנו בשבי, אבל הנה אנחנו מראים לו ולעצמנו שאנחנו יכולים קצת להתנתק ממנו, ולילה שלם לעסוק בתורה. נכון, מחר נלך שוב לישון, אבל הלילה הזה יזכיר לנו שאנחנו יכולים מדי פעם לזכות להתעלות רוחנית, שמראה לנו מי אנחנו באמת ועד כמה גבוה אנחנו יכולים להגיע. חג שמח".

8. צבי יוסף הרצוג | מזמור לתודה



"מזמור לתודה הריעו לה' כל הארץ, עבדו את ה' בשמחה"

צבי יוסף נולד בארגנטינה. בגיל 20 עלה לארץ, והחל במסע ארוך של חיפוש עצמי. במקביל, החל גם בלימודי מוזיקה באקדמיה למוסיקה בירושלים ובבית הספר רימון. בהמשך, הפך גם לתלמיד של ימימה אביטל זצ"ל, צעד שהוביל אותו להתקרב ליהדות, ומשם למצוא את דרכו דווקא בחסידות ברסלב. גם את ארגנטינה וגם את ברסלב, תוכלו להרגיש חזק מאוד בשירים האופטימיים והמשמחים שלו, בשילוב מופלא שיוצר משהו חדש שכיף לשמוע וכיף להרגיש בלב. אלבום הבכורה שלו, "התקרבות", צפוי לראות אור בחורף הקרוב. "מזמור לתודה" הוא הסינגל השלישי שלו מתוכו. 

"בתחילתו של יום, פוקח היהודי את עיניו ואומר: "מודה אני לפניך מלך חי וקיים, שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך". תמצית היהדות. תמצית החיבור עם בורא עולם, התעוררות מהשינה. התחלה חדשה. הזכות להיות יהודי, להיות מודה. להגיד תודה למי שמעניק הכל. להודות באמת. שה' הוא היחיד והמיוחד, שאין עוד מלבדו. שאי אפשר בלעדיו. גם אם לפעמים קיימת ה"אשלייה" שכן. תודה ה' שאתה עוד מאמין ובוחר בי. רבה אמונתך...

"בחג השבועות מתגלית אמונה זו, אהבתך וחמלתך אלינו מחדש. בכל פעם מחדש, אתה נותן לנו את המתנה היקרה מכל, את תורתך הקדושה. ואנחנו עונים: נעשה ונשמע! יהי רצון שנהיה ראויים, שנזכה לעסוק בה על מנת ללמוד וללמד, על מנת לעשות. להאיר את אורך בעולם, להאיר את אורך בליבו של עוד יהודי שממחר בבוקר יתחיל לומר: 'מודה אני לפניך גם...'".

 

9. מנחם אסף | קץ הימים

"מתים מחיה א-ל ברוב חסדו, ברוך עדי עד שם תהילתו"

מנחם אסף הוא מוזיקאי מוכשר שלא מוכן להיכנס למשבצת. גם המוזיקה שהוא יוצר היא לא משהו שאפשר להגדיר אותו כשגרתי. בימים אלו רואה אור אלבום הבכורה שלו, "בורא נפשות", עליו עמל בארבע השנים האחרונות. כבעלים של אולפן הקלטות, את העיבודים לאלבום, עשה בעצמו, מה שלא מצוי כל כך ודורשת לא מעט אומץ. והתוצאה, הרי היא לפניכם. מכילה כל כך הרבה: קצביות מתפרצת, לצד איכות, בשילוב טקסטים יהודיים יחודיים, ולחנים שעוד לא שמעתם.

"חג השבועות הוא חג הנישואין בין הרעיה והדוד, בין עם ישראל ואלוקיו.

אז נכרתה הברית ביניהם כשהתורה היא שטר הכתובה.

מאז ידעו היחסים עליות ומורדות, כשהיונה הלבנה מתחבאת לעתים בין סלעי היצרים,

מסתתרת בחושך של הבלי עולם כלה.

אבל הדוד קורא לה שוב ושוב-לשוב אל האהבה הראשונה.

אל אהבת העם ואלוקיו.

חג שבועות שמח לכולנו.

מנחם".

10. שוקי | ליבי

"לך אמר ליבי בקשו פני, את פניך ה' אבקש"

שוקי סעדון הוא כוכב עולה שהחל את דרכו מעבר לים, בפלורידה שבארצות הברית. שם, הוא מופיע כבר למעלה מעשור בחתונות, קונצרטים ופסטיבלים בקהילות היהודיות, על ציר ניו יורק, פלורידה, אירופה וישראל. לאחרונה, השיק את אלבום הבכורה שלו, "ימים באים", הכולל 10 רצועות עם לחנים חדשים ועיבודים מגוונים, בשיתוף עם המפיק אודי דמארי. הידברות גאה להגיש לכם את שיר הנושא מתוכו, "ליבי", שהקליפ שלו לצפייה זכה כבר לעשרות אלפי צפיות ביוטיוב. בינתיים, מאחלים לו המון בהצלחה ובטוחים שהוא עוד יגיע רחוק.

"מדוע במתן תורה, כל היהודים אמרו: 'נעשה ונשמע', ברבים, ולא כל אחד באופן אישי? מפני שבעצם, הם קיבלו על עצמם לא רק להיות מקיימי תורה כל אחד כשלעצמו, אלא גם לסייע לאחרים ולוודא שכל אחד מאיתנו יקיים את התורה גם כן. והמסר מכך, הוא שכל אחד מאיתנו צריך לחפש ולמצוא את הטוב שבשני. אהבת ישראל. יהי רצון, שכל אחד מאיתנו יזכה לקבל את התורה בשמחה ובפנימיות. שוקי".
 

11. יהונתן שלמה | שוב


 

"עומד מול עולם, לבד מול כולם. שוב אשוב, לחזור ולשוב, אליי"

יהונתן שלמה, 32, הוא זמר, גיטריסט, משורר ומלחין - לא בהכרח בסדר הזה. מלבד זאת, הוא בעל תואר שני במוסיקה ועוסק בהוראה בתחום, בין היתר בקרב נוער נושר. בחייו האישיים, שלמה נשוי ואב לשניים, והוא גם בעל תשובה מזה כשמונה שנים. מבחינה מוזיקלית מרגישים שהוא עבר לא מעט גלגולים, אבל אלה עשו לו רק טוב, משהו אתם פשוט חייבים לשמוע. "שוּב" הינו השיר הראשון שרואה אור מתוך אלבום הבכורה שלו - "סערה חדשה", בהשמעת בכורה לאתר הידברות.

"ימי חג השבועות מתקרבים ואיתם התרגשות גדולה. בכל ימי הספירה שקדמו לחג, ליהודי הייתה הזדמנות לשאול את עצמו: 'האם הצלחתי לשבר איזו מידה?', 'האם אמצתי איזה מנהג טוב והכנסתיו לכספת שלי?'. לעיתים רק הצער על כך שלא הצלחנו - הוא הישג בפני עצמו, שכן לא תמיד מזדמן לנו לחשוב על תפקודנו כבנים מול אבינו אוהבנו, והנה, לפני מעמד חג השבועות הגדול אנו זוכים להזדמנות כזו. בדומה לכך, בעל ה'נתיבות שלום', כותב במאמר שבועות: 'והנה כמו שיש עניין זה בעולמות עליונים, כך זה שייך גם לכל אחד ואחד, שהקב"ה נותן לו מים טהורים שיוכל להיטהר, אם רק יעשה מצידו את ההכנה להקריב מנחה חדשה'. 

אני מאחל לכל ישראל שנזכה להתעורר מאהבה לעשות תשובה שלמה, ועל ידי כך, לכשניטהר בעזרת ה', נזכה לקבלת תורה מחודשת בביאת משיח צדקנו, במהרה בימינו אמן".

12. יפתח דקל | אתה קורא לי 


"אתה רחוק, אבל הכי קרוב אליי זה כשאני לבד, ואתה קורא לי בעדינות, אלייך"

שתי דקות אחרי שאתם מתחילים לשמוע את יפתח דקל, אתם שואלים את עצמכם שתי שאלות: האחת, איפה הוא היה עד היום, והשניה, איפה אפשר לשמוע מהדבר המצויין הזה עוד. יפתח דקל הוא אמן שלא ברור איך לא הכרנו עד היום, אבל מה שברור הוא שחד משמעית מדובר בסכנת התמכרות מוזיקלית שאין לה תרופה (ראו הוזהרתם מראש).

בשנים האחרונות, עושה רושם שדקל הספיק לעבור דרך ארוכה ומרשימה בעולם המוזיקה היהודית. עד כה, הספיק להשתתף בפסטיבלים שונים, כמו פסטיבל "אינדינגב", פסטיבל הכלייזמרים בצפת, "שאון חורף" בירושלים, ולהופיע בלא מעט הופעות אינטימיות ברחבי הארץ. מלבד זאת, הספיק להקים גם את להקת "הלל" ולהפוך למפיק מוזיקלי מהשורה. מיד עם צאתו, זכה הסינגל הראשון שלו, "עומק האהבה", להתקבל באהדה בלא מעט תחנות רדיו מובילות, שאחת מהן אפילו בחרה בו כשיר השבוע. לצד זאת, הוא גם משודר תדיר בערוץ 24. "שמשות", הינו אלבומו הראשון, שצפוי לראות אור בקיץ הקרוב. "אתה קורא לי", הינו סינגל שלישי מתוכו, שזוכה להשמעת בכורה באתר הידברות.

"שלום חברים וחברות אהובים, חז"ל המשילו את חג השבועות לשמחת החתונה של עם ישראל עם הבורא. שפע של שמחה, התרגשות וציפייה ראויים להתגלות בתוכנו בימים אלו, לקראת האירוע המרגש הזה. שנזכה לבוא טהורים ושמחים לקראתו. באהבה, יפתח".

13. יגל הרוש – יודד שנת עיני

"לוּ אֶהְיֶה עֶבֶד וְאַתָּה רוֹזְנִי - אֶשְׁאַף עֲבוֹדָתְךָ דְּרוֹר לֹא אֶבְחֲרָה"

יגל הרוש הוא בטוח לא משהו ששמעתם עד כה, גם אם חשבתם ששמעתם כבר הכל. הרוש, 32, נשוי ואב לשלושה, מתעסק במוזיקה כבר למעלה משני עשורים, בין היתר, הוא נגן יוצר באנסמבל "ניגון ירושלמי", ולצד כל זאת מנגן בפסטיבלים שונים ומופיע עם אמנים מהשורה הראשונה בארץ, ובהם דוד ד'אור, אהוד בנאי, ברי סחרוף ועוד. בעברו, לצד העשיה המוזיקלית, שילב לימודים באקדמיה למוזיקה בירושלים, יחד עם לימודי מוזיקה מערבית (בהם, לימודי מוזיקה פרסית, יוונית, תורכית ואפילו הודית, שלמד ישירות מהמקור, באקדמיה למוזיקה בהודו). את השילוב וההשפעות המיוחדות שלה, תחושו היטב במוזיקה המיוחדת והפנימית כל כך שלו.

השיר "יודד עיני", הוא הפיוט שכתב רבי ישראל נג'ארה. הוא לקוח מתוך אלבומו השלישי שיצא לפני כשנה, ונקרא "אעירה שחר", ואשר עוסק רובו ככולו בשירת הבקשות של יהודי מרוקו. בין היתר, מתארחים בו גם דוד דאו'ר, ארז לב ארי וישי ריבו. בימים אלה, הוא כבר עובד על כתיבת דיוואן (קובץ פיוטים אותם כתב והלחין), וממשיך לעשות הרבה כבוד למוזיקה היהודית, בדרך המיוחדת שלו.

"מגיל נערות, עד היום - הזמן האהוב עליי בשבועות הוא הלילה. הלילה הוא זמן בו אוהבים ממתיקים סוד. בליל שבועות, נערך "תיקון שבועות" - המוני בית ישראל מנדדים שינה מעיניהם, לילה לפני קבלת התורה, והוגים וטובלים במילים שהם מעיין חיים עד שהאור יאיר עליהם. כי באמת, איך אפשר להירדם, לילה לפני החתונה הגדולה של עם ישראל והקב"ה? כמו אהובה המצפה למפגש עם אהוב ליבה, עם ישראל לא מסוגל להירדם, והוגה באהבתו - היא התורה. הפיוט המופלא שכתב רבי ישראל נג'ארה - "יודד שינת עיני" - הוא שיר אהבה בין האדם לבוראו המבטא את נדודי השינה של האוהב, ואת כמיהתו למפגש עם האהוב. המדרש מספר שבקבלת התורה כפה הקב"ה על ישראל את ההר כגיגית, אך בעיני ההר הזה שחיפה על ראשנו היה יותר כמו חופה של חתן וכלה, והקול שמשמיעים ישראל בלילה הזה הוא קול מצהלות חתנים בחופתם. שבועות הוא עת דודים - זמן אהבה, יום הכלולות של עם ישראל התורה והקב"ה. יום נישואין שמח, מי ייתן ונזכה תמיד לשלום בית. אמן".  
 

14. אדיר בכר | עזרני 


"מבלתך אין מושיע להושיעני. דלתי תשובה חי, פתח לי"

אדיר בכר מנגן מגיל צעיר מאוד, כאדם שמוזיקה ויצירה תפסו אצלו תמיד מקום משמעותי. בחייו האישיים, בכר, 34, מתגורר במעלות, נשוי לליגד וגם אב לחמישה ילדים. בקיץ הקרוב הוא צפוי להשיק את אלבומו הראשון, "עורי יחידה", ששיר הנושא מתוכו כבר מזמן הפך ללהיט בכל תחנת רדיו אפשרית. גם השיר "עזרני", שהינו עיבוד אישי של בכר לפיוט המוכר משולחן השבת "עזרני א-ל חי", לקוח מתוכו, וזוכה להשמעת בכורה באתר הידברות. הקול העוצמתי שלו, בשילוב העיבודים והלחנים המצוינים, משווים לו סגנון רוקיסטי מיוחד ואיכותי. או בקיצור, שיר אחד שווה יותר מאלף תיאורים.

"ה' נתן לנו את התורה 'ממדבר מתנה', נחשוב על התורה כמתנה, מתנה גדולה וחשובה שארוזה היטב. אך 'תורת ה' תמימה' ומעולם איש לא נגע בה באמת, כך לפי הבעל שם טוב הקדוש זצ"ל.

יוצא, שאין לה אריזה אחת למתנה הזו, אלא אין סוף של אריזות. אין סוף רבדים ועומקים , שככל שנלך איתה יותר ונלמד אותה יותר - כך אנו נחשפים אליה יותר ומקלפים עוד שכבה ומסירים עוד מכסה שמכסה את המתנה המופלאה הזו".

15. עקיבא תורג'מן | עוד נשאר 

(צילום: מיכאל קרזן)(צילום: מיכאל קרזן)

"הגיע הזמן להאמין, בתוכי צועקת, בוערת נשמה"
עקיבא הוא אומן ויוצר, שכותב ומנגן את חייו על התפר שבין קודש לחול, ירושלים ותל אביב. מלבד היותו הסולן של להקת "הלב והמעיין", הוא מופיע כבר כשנתיים ברחבי הארץ, ובמקביל עובד על אלבום ראשון, שצפוי לצאת בחודשים הקרובים. מצד אחד, הוא מזכיר קצת אמנים מובילים אחרים, מצד שני אי אפשר להתבלבל בכך שמדובר במשהו איכותי וייחודי שלא שמעתם עדיין לפני כן. השיר "עוד נשאר" אמנם לא לקוח מתוך האלבום, אולם לקוח מתוך לייב סשן מיוחד במינו שאתם פשוט חייבים לשמוע. 

"חג מתן תורה. היופי שבו, הוא שאין לו תאריך מדויק בתורה, אלא בא מכוח הספירה שלנו, ספירת העומר. יום ועוד יום, ובתום עבודה פנימית של תיקון עצמי, של זיכוך הלב ובירור נוקב, המבקש להתחדש ולמצוא את האות שלי בתורה, המקום שמיוחד רק לי, בקשר עם ריבונו של עולם - רק אז אני יכול להגיע למדרגה של 'כאיש אחד בלב אחד' עם כלל ישראל, ואך נדרש הוא המפגש עם התורה - מכתב האהבה הגדול בינינו ובין ה'. 'עוד נשאר', הוא שיר המבקש תשובה ותיקון פנימי, שהלוואי יהיה שער להיכנס בו לעולם של תורת חיים. חג שמח".

תגיות:מוזיקה יהודיתדיסק להורדהשבועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה