כתבות מגזין

"רבי דוד אבוחצירא אמר לי: 'החוברות האלה יביאו את המשיח'"

המוכרת שקיבלה חוברות מקולגה ערבייה, החיילת שהפכה למפיצה והאברך שהפתיע: הרב דוד שלום נקי, מחבר סדרת החוברות "בהלכה ובאגדה", לא מפסיק לקבל עליהן ד"שים מפעימים

(בעיגול: הרב דוד נקי)(בעיגול: הרב דוד נקי)
אא

"קצת לפני חנוכה השנה", פותח הרב דוד שלום נקי, מחבר סדרת החוברות "בהלכה ובאגדה", "קיבלתי טלפון מאחד המפיצים שלנו, שחילק באותו ערב את חוברות 'בהלכה ובאגדה' בקניון מלחה. 'יש פה מישהי שרוצה לדבר עם הרב בדחיפות', הוא אמר לי, והעביר את השיחה. על הקו הייתה בחורה, נרגשת כולה, שהחלה לגולל בפניי את סיפורה. כבר שלוש שנים שהיא מנסה לשמור שבת יחד עם אמא שלה, בזמן שאביה מתנגד למהלך. אותה בחורה השתדלה מאוד, וגם ניסתה ללמוד את הנושא, אבל היה חסר לה הרבה ידע כדי להצליח לעשות זאת כראוי". 

"באותו זמן היא עבדה באחת החנויות בקניון", ממשיך הרב, "ויחד איתה עבדה מישהי שאינה יהודייה. באחד הימים, סיימה זו שאינה יהודייה לעבוד ונסעה לביתה. בדרך היא עצרה ברמזור, ואדם שעמד שם שם בידיה את חוברות 'בהלכה ובאגדה' על שבת וראש השנה. היא עוד הספיקה לומר לו שטעה בכתובת, אך הרמזור כבר התחלף לירוק, והוא רק הצליח לצעוק לה 'תעבירי הלאה'. יום למחרת עברו החוברות לבחורה היהודייה, וזו נדהמה מהאוצר שגילתה בידיה: חוברת עם הסבר מפורט וברור מה צריך לעשות בשבת, ואפילו עוד אחת על ראש השנה. היא התפללה כל כך הרבה על השבת שלה, ופתאום זה הגיע. שלושה חודשים עברו מאז, והבחורה הזו התחזקה מאוד. לקראת חנוכה, היא כל כך רצתה לדעת יותר גם על החג הזה, פתאום האדם הזה בקניון שם בידיה חוברת מקיפה – עם פירוט הלכות, מדרשים וסיפורים על החג. ההשגחה הפרטית הזו ריגשה אותה מאוד".

 

בקניון, בקיסריה, בטיילת

כבר כמעט שני עשורים שחוברות "בהלכה ובאגדה" מופצות במאות אלפי עותקים ברחבי הארץ. כל חוברת עוסקת בנושא אחד, עליו מובאות ההלכות המצויות, בשפה שווה לכל נפש, וכן סיפורים ומדרשים שונים. "החוברות הנפוצות ביותר הן על שבת וטהרה. בנוסף, יש כאלה על כל החגים, ועל נושאים שונים, כמו נישואין, כשרות, תפילה, כיבוד הורים ועוד", אומר הרב. "הן נמכרות בנקודות מכירה הפרוסות ברחבי הארץ, במחיר זול במיוחד לזיכוי הרבים. בנוסף, יש לנו מפיצים רבים, שמסתובבים מדי יום בקניונים, בהופעות וגם בשיעורי תורה, ומחלקים אותן לציבור שעדיין לא שומר תורה ומצוות".

האם רואים שינוי ברמת הביקוש מאז תחילת המלחמה?

"עוד לפני המלחמה היה ביקוש עצום, ומאז שהיא החלה כבר כמעט ולא קיים אדם שמסרב לקחת חוברת. באופן כללי אני יכול לומר, שאם לפני 30 שנה ראינו במו עינינו איך מתקיים הפסוק 'לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דבר ה'' – היום זה כבר הרבה יותר מזה. למעלה מארבעים המפיצים והמפיצות שלנו מבצעים חלוקה מדי יום, רק לאנשים בעלי חזות לא דתית, ששמחים מאוד לקבל את זה. לא פעם אומרים לנו 'איך ידעתם לבוא בדיוק עכשיו, כשאנחנו זקוקים לחיזוק הזה?'. אנחנו רואים בעין את התגשמות הפסוק 'וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם'. בחופש הגדול יצאו מפיצים שלנו ערב ערב להופעות בקיסריה, לחלק חוברות על שבת וטהרה, וגם שם רק ביקשו מהם עוד". 

המפיצים לא מסתפקים בחלוקה הרגילה, ומעלים רעיונות משלהם. "אחת המפיצות בנתניה החליטה לחלק את חוברת שבת עטופה בנייר צלופן, יחד עם שני נרות. הערכות חולקו בכ-30 גני ילדים בעיר, וזה עוד לא הסוף. מנהלת בית הספר 'אורט גוטמן' בעיר התקשרה בעצמה כדי לבקש חוברות לכל תלמידי התיכון. היא הסבירה שבכל שבוע הם עושים משהו עבור החטופים, ובאותו שבוע החליטו להתקרב לנושא השבת ולהדליק נרות. בתי ספר נוספים מראים נכונות לפתוח את שעריהם לתוכן היקר הזה עכשיו. אחת המפיצות שלנו מוזמנת לא פעם לערבי הפרשת חלה בבתי מלון באילת בהם שוהים אנשי הדרום, ונשים שמחות לקבל ממנה בסוף הערב את התשורה הזו".

 

שינוי לדורות

סיפורים מרגשים על השפעתן של החוברות לא מפסיקים לזרום. "באחד הימים התקשרה חיילת וביקשה לקנות חוברות שבת להפצה. אין אף אדם דתי בכל המשפחה שלה, ובעבר היא לא ידעה אפילו מה זה חומש. בוקר אחד, המפקדת בבסיס שלה אמרה שחיילות דתיות יכולות ללכת להתפלל, ומי שלא – מנקה חדרים. היא עשתה חישוב קצר עם עצמה, והחליטה לפנות לכיוון בית הכנסת. איך מתפללים היא לא ידעה, אבל אז תפסה את עיניה חוברת 'בהלכה ובאגדה' על שבת. כשפתחה אותה גילתה שאלות מעניינות, כמו 'מה יותר חמור, לגנוב או לחלל שבת?'. שם נדלק הניצוץ הראשון. מאז היא עזבה את הדירה בתל אביב, בה התגוררה עם החבר שלה, ועברה למדרשה בירושלים. כיום היא שומרת מצוות ואחת המפיצות הגדולות שלנו. אם לא די בכך, יש לה קבוצות בהן היא מפרסמת שתי הלכות ביום מתוך החוברות. עולם שלם ומשפחה שלמה השתנו בזכות הרגע הזה בבסיס הצבאי".

ויש גם סיפורים בהמשכים. "יהודי מהרצליה התקשר וסיפר שהיה באזכרה רבת משתתפים של קרוב משפחה, שם חולקו חוברות לעילוי נשמת הנפטר", מספר הרב. "זה, אגב, דבר שהפך נפוץ בהרבה אזכרות. הוא עצמו התנגד מאוד לרעיון, אבל לא היה לו נעים כשהגיעו אליו, ולכן לקח חוברת בשתיקה. כשהגיע הביתה אמר לעצמו 'בוא נראה מה יש לדתיים האלה למכור', ולהפתעתו מצא את עצמו יושב במשך שעתיים וחצי, גומע בשקיקה כל מילה. 'תמיד דיברתי נגד דתיים', הוא אמר לי אז בשיחת הטלפון, 'ועכשיו אני מבקש סליחה מהם ומהשבת. מעולם לא הסבירו לי מהי שבת, ודרך החוברת המופלאה הזו התחדש לי שיש שם תענוג גדול. יושבים יחד, אוכלים ושותים, לא ידעתי את כל זה'".

"היהודי הזה עשה מאמץ והתקשר", אומר הרב, "וכמה כמוהו חשים אותן תחושות ולא מתקשרים?". כאן מגיע סיפור המשך: "הגעתי פעם לשבת שכולה תורה באחת הערים וסיפרתי את מה שהיה. אמרתי לאנשים שם 'מי יודע איך אותו יהודי התקדם מאז, אולי הוא החליט ללכת לבית הכנסת פעם אחת והרב האיר לו פנים? מי יודע, אולי בעקבות כל זה הבית שלו השתנה?'. באותו רגע קם אברך מתוך הציבור, ואמר לי 'הרב, למה ללכת רחוק? בוא נספר עליי. עד לפני תשע שנים הייתי חילוני גמור. איפשהו מצאתי חוברת של הרב על שבת, ובזכותה התחלתי בתהליך של התחזקות". לצידו ישב הבן שלו, ילד שכבר גדל לתוך עולם של תורה. חוברת קטנה אחת יצרה שינוי לדורות".

יחד עם הסיפורים המשמחים, הרב לא יכול להתעלם מהמציאות הכואבת: "אני שומע לא פעם, לצערי, על בתי ספר בהם מלמדים על חגים נוצריים, ובקושי מזכירים משהו מחגי ישראל. יום אחד התקשר אליי אבא מקריית גת, שביקש לקנות 80 חוברות על חנוכה לכל הילדים בשכבה של הבן שלו. הוא אמר לי 'הילדים למדו על חג המולד, וחנוכה – הס מלהזכיר. לא יכולתי לעמוד בשקט אל מול הדבר הנורא הזה, אז החלטתי לספק להם דרך להכיר את החג'. עם זה אנחנו מתמודדים, למרבה הצער".

 

החסד הגדול ביותר

מהו הקו ההלכתי בו נוקט הרב בחוברות?

"ההלכות הן לפי ספרי מרן וה'ילקוט יוסף', כשבמקביל מובאת דעת הרמ"א במקומות בהן הוא חלק על מרן. כך יכולים גם אשכנזים וגם ספרדים ללמוד מהן. אני גר בשנים האחרונות בדימונה, ולא מזמן החלה להתפתח פה קהילה של חסידי גור. כשנוצר מפגש בינינו, הם סיפרו לי בהתרגשות שגם אצלם בחסידות לומדים את 'בהלכה ובאגדה'. בית ספר בנות של חסידי בעלז בלונדון ביקשו אף הם שנשלח להם את 'בהלכה ובאגדה' במייל. בארגון 'איילת השחר' נהגו להזמין מאיתנו אלפי חוברות, וכיום כל החברותות שלהם מקבלות באופן אוטומטי את התוכן הזה באופן ממוחשב. לא מזמן הייתי בחתונה. לפני החופה, ניגש אליי אדם עם חוברת ביד ואמר לי 'עד שמתחילה החופה אני מספיק ללמוד'. ברוך ה' התפוצה היא רחבה מאוד, בכל שדרות הציבור. גם אברכים רבים מספרים שהם מכינים מתוך החוברות דברי תורה, מתכוננים מתוכן לקראת ליל הסדר ועוד".

עם הזמן, נוצרה חלוקה נוחה יותר ללימוד. "הלכות שבת מחולקות לשלוש חוברות, וכל אחת מהן מחולקת לארבעה חודשים לפי תאריכים. כך אפשר ללמוד את כל הלכות שבת בתוך שנה. חוברות החגים מחולקות אף הן ל-30 מקטעים מסודרים, כדי שאפשר יהיה להתחיל את הלימוד 30 יום לפני החג, ולסיים את כולו. בנוסף, בהמלצת רבי דוד אבוחצירא, אשר מעודד ומחזק את ידינו בכל ביקור אצלו, יצרנו מארז מיוחד לכל חוברות החגים, למי שרוצה לרכוש אותו כך".

מהם התכנונים של הרב לעתיד?

"אנחנו עמלים כל הזמן על כתיבה ועריכה של נושאים נוספים. זו הסיבה שבגללה, אחרי שבת וחגים, כתבנו על נישואין, בר מצווה, ברית מילה ועוד. יש עוד שלל נושאים לכתוב עליהם, הביקוש הרב עולה מהשטח. באמת תתפללו עלינו, שתהיה לנו סייעתא דשמיא לעשות נחת רוח לבורא העולם ולהמשיך לזכות את הרבים".

לסיום, מדגיש הרב את הנקודה החשובה ביותר בעיניו: "מי שיש לו חבר טוב ואהוב, הוא מכניס את החבר שלו בכל פינה. הוא גם יוצא להגנת החבר כאשר אומרים עליו משהו רע. כך גם מי שאוהב את ה' – מספר עליו בכל מקום, מפיץ את דברו. הנתינה לה' מבטאת את האהבה שלנו אליו. העם שלנו מלא בעשיית טוב וחסד, וחשוב לזכור שהחסד הגדול ביותר הוא בקירוב היהודי אל מהותו. 'אין עני אלא בדעת', וכאשר מאירים את עיניו – זו הצדקה הגדולה ביותר. זוהי גם המטרה שלנו – להציל כמה שיותר נשמות בעם ישראל. באחד הביקורים שלי אצל רבי דוד אבוחצירא, הוא אמר לי 'החוברות האלה יביאו את המשיח'. אם שומרים ישראל שתי שבתות מיד הם נגאלים, והדרך להביא את זה לידי מעשה היא על ידי לימוד".

לרכישת חוברות דרך הידברות שופס, לחצו כאן. לפרטים על נקודות ההפצה ניתן לפנות בטלפון 058-3279981, או במייל 6410995@gmail.com

תגיות:חוברותמשיחהרב דוד נקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה