ראש השנה למעשרות

יש הבדל בדרך בה אנו נוקטים בשנים שונות, בירקות ופירות, בכל הנוגע למעשר שני ומעשר עני. בואו ללמוד על ההבדלים

אא

כמו שראינו בשבועות הקודמים, מעשר שני ומעשר עני אינם ניתנים באותן השנים. בשנים א, ב, ד, ה לשמיטה – חלק מעשר שני, ומעשר עני בשנים הנותרות – ג, ו. ואולם יש הבדל בדרך בה אנו נוקטים לספירת שנים אלו, בירקות ופירות, וכמו שנבאר להלן:

א. כיצד נקבעת שנת הגידול? שנת הגידול אינה נקבעת כאחת. ורבים הם הדעות והביאורים בדברי חז"ל על עניין זה. הדרך שבה אנו נלך היא שיטת רבינו הרמב"ם על פי ביאורו של המהר"י קורקוס בדעת הרמב"ם.

ב. בתבואה וקטניות נקבעת השנה על פי "עונת המעשרות", דהיינו מגדלו שליש מגידולם המקסימאלי.  אם הביאו שליש לפני ר"ה של השנה השלישית, אזי מתעשרים מעשר שני, אפילו כשנאספו בשנה השלישית. ואם הביאו שליש לאחר ראש השנה של השנה השלישית - מעשרים מעשר עני.

ג. בפירות האילן נקבעת השנה על פי זמן החנטה. ודעת  הרמב"ם היא, שחנטה ועונת המעשרות והבאת שליש [שליש בישולו] – הם שיעור זמן זהה. ולכן, אם הפירות חנטו, דהיינו שהגיעו לעונת המעשרות [שהביאו שליש] לפני ט"ו בשבט של השנה השלישית - מעשרים מעשר שני. ואם  חנטו אחר  ט"ו  בשבט של השנה השלישית - מעשרים מעשר עני.

ד. בירקות נקבעת השנה לפי זמן הלקיטה. אם נלקטו לפני ראש השנה של השנה השלישית, מעשרים מעשר שני. ואם נלקטו לאחר ראש השנה של השנה השלישית, מעשרים מעשר עני. ולקיטה היינו - הלקיטה בפועל משטח הגידול, ואפילו שנגמר בישולם של הירקות  לגמרי בשנה החולפת.

ה. פירות הדר: ראש השנה של פירות ההדר (תפוזים, לימונים וכו´) הוא כשאר אילנות, בט"ו בשבט. ואילו בקביעות שנת המעשר שלהם יש מי שהסתפק, ולהלכה כיון שספק הוא, טוב להפריש גם מעשר שני ולפדותו בלא ברכה, וגם מעשר עני.ו. אסור להפריש מפירות של שנה זו על פירות של שנה אחרת. ואפילו שניהם  מאותה שנת מעשר,  שנאמר: "היוצא השדה שנה שנה".  ואם הפריש, יחזור ויפריש.

ז. טעה והפריש מעשר שני מפירות שצריך להפריש מהם מעשר עני, או להיפך, שהפריש מעשר עני במקום מעשר שני - אין ההפרשה מועילה. ונשארו הפירות טבל לעניין מעשר, וישוב ויפריש מעשר כדין.

ח. הקונה פירות וירקות בשוק בשנות המעבר בין שנת מעשר שני למעשר עני ולהיפך, עליו להבחין בין סוגי הפירות השונים, ובין תקופות השנה השונות:

ירקות טריים - כיוון שבירקות הולכים אחר הלקיטה,  לכן  כל הירקות שיהיו בשוק החל מכמה ימים לאחר ר"ה, שייכים הם לשנת המעשר  החדשה.  

ירקות מאוחסנים - כגון בצל יבש, הואיל ויש בשוק בצל טרי וישן בערבוב, יש לברר זמן לקיטתם, ואם אי אפשר לברר יעשר שני עישורים - שני ועני - מספק.  

פירות האילן -  יש להבחין בין פירות חורף ואביב, כגון האבוקדו. לבין פירות הקיץ, כגון האפרסק והשסק.  כמו"כ, יש להבחין בפירות שמצויים כל השנה, מקירור או אחסון. פירות הדר שילקטו אחר ט"ו בשבט, יעשר שני עישורים מספק, ואפי´ הביאו שליש קודם ט"ו בשבט.

תגיות:כשרותמעשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה