בריאות ותזונה

שטויות במיץ: 10 מיתוסים על פירות

האם כל הוויטמינים של הפרי נמצאים בקליפה? האם לסוכרתיים אסור לצרוך פירות? והאם שזיפים באמת טובים לעצירות? דיאטנית קלינית מנפצת מיתוסים נפוצים לגבי המאכל האהוב עלינו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הם צבעוניים, מתוקים וטעימים, וסיפרו עליהם לא מעט סיפורים. האם יש בהם אמת או שהם רק אגדה אורבנית? טובה קראוזה, דיאטנית קלינית של הכללית, עושה לנו סדר

כדאי לקלף תפוח לפני שאוכלים אותו

האמת: הוויטמינים נמצאים בפרי כולו, כולל בקליפה שעשירה בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. לכן חשוב לאכול את הקליפה, אבל גם אם לא אכלתם – לא קרה כלום. כמעט ולא הפסדתם ויטמינים, אחרת אנשים היו אוכלים רק את הקליפה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

צריך לשתות מיץ תפוזים מיד אחרי הסחיטה אחרת הוויטמינים "מתקלקלים"

האמת: ויטמינים נהרסים בחשיפה לאור, לחמצן ולטמפרטורה גבוהה -  במיוחד ויטמין סי. לכן חשוב לסחוט את המיץ סמוך למועד שאתם שותים אותו. לא יכולים? כסו את כוס המיץ ושמרו במקרר.

פירות זה משמין

האמת: תלוי כמה צורכים. פירות מכילים בממוצע כ־50 קלוריות ל־100 גרם, לעומת 350 קלוריות בממוצע ב־100 גרם עוגה. נכון שבריא יותר לאכול פירות, אבל צריך לשים לב שאנחנו לא מפריזים כי קל מאוד לאכול כמות גדולה של פירות בגלל המחשבה שזה בריא.

לסוכרתיים אסור לאכול פירות

האמת: סוכרתיים יכולים לשלב פירות בתפריט על פי המלצת הדיאטנית בלבד! בדרך כלל, ההמלצה היא לשלב את הפירות עם אגוזים או שקדים במסגרת ארוחת ביניים, כדי שהשומן מהאגוזים יעכב את ריקון הקיבה והסוכר יעלה בדם לאט יותר.

ככל שפרי מתוק יותר כך יש בו יותר סוכר

האמת: מידת המתיקות אינה מעידה על רמת הסוכר שיש בפרי. זאת משום שפירות מכילים גם חומצות שמשפיעות על הטעם המתוק. לדוגמא, אם אתם שותים תה עם 2 כפיות סוכר ומוסיפים לו לימון – מידת המתיקות של התה תפתח למרות שעדיין יש בו 2 כפיות סוכר.

אבטיח הוא בעיקר סוכר

האמת: אבטיח הוא בעיקר מים. 91% ממשקלו הוא מים ורק 8% ממשקלו סוכר.

רימון עשיר בברזל

האמת: רימון הוא פרי שעשיר בנוגדי חמצון, אבל תכולת הברזל בו נמוכה יחסית – 0.3 מיליגרם ל-100 גרם. פירות עשירים יותר בברזל הם תמרים ופסיפלורה, שמכילה 1.6 מיליגרם ברזל ב-100 גרם פרי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

תפוז הוא הפרי שמכיל הכי הרבה ויטמין סי

האמת: תפוז מכיל 49 מיליגרם ויטמין סי ל-100 גרם. זו כמות שמספקת כ-60% מהכמות היומית המומלצת למבוגר. עם זאת, יש פירות שמכילים כמות גדולה יותר של ויטמין סי. למשל, פומלה מכילה 61 מיליגרם, קיווי 93 מיליגרם וגויאבה 228 מיליגרם ל-100 גרם פרי!

שזיפים טובים נגד עצירות

האמת: נכון. לשזיפים יש סוג של סוכר שנקרא "סוכר אלכוהולי" (לא אלכוהול!) בעל השפעה מעוררת יציאות. בנוסף, משערים שגם לחומצות הפנוליות שמכילים שזיפים יש השפעה משלשלת.

סוכר פירות זה בריא, כי הוא מפירות

האמת: פרוקטוז, סוכר הפירות, אינו בעייתי כשאוכלים פירות במסגרת תפריט בריא. הבעיה מתעוררת כשמשתמשים בפרוקטוז המבודד כממתיק ומוסיפים אותו למשקאות. כנראה שהפרוקטוז לכשעצמו, בלי "מעטפת" הסיבים והרכיבים הנוספים שבפרי, מגביר סיכון להשמנה, לכבד שומני, למחלות לב ולבעיות נוספות. לכן אם תראו "פרוקטוז" או "סוכר פירות" ברשימת הרכיבים של המוצר - שימו לב, בכלל לא בטוח שהוא בריא יותר.

תגיות:פירותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה