מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם צריך לבדוק מגפיים משעטנז? האם אפשר להקדים את פדיון הבן? והאם לקב"ה יש רגשות?

מקבץ שו"ת 225 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ג חשון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר להשתמש ברב קו של אח שיש בו חופשי חודשי?

חופשי חודשי הוא אישי ולכן רק בעל החופשי חודשי יכול להשתמש.

* * *

2. שמתי לב שהאשכנזים עושים מין "חיתוך" קטן בחלה לפני שמברכים במוציא בקידוש סעודה ראשונה. מה הסיבה לכך?

 

בימות השבוע יש לחתוך את הלחם כשלושת רבעי לפני הברכה, ומחברים אותו שוב יחד, כי מצד אחד יש חשיבות לברך על לחם שלם, ומצד שני יש למעט בהפסק ככל האפשר בין הברכה לאכילה

בשבת יש לברך על לחם משנה - שני לחמים שלמים, לכן אין חותכים את הלחם לפני הברכה. בכל זאת יש שנהגו לעשות איזה סימן היכן עומדים לחתוך את הלחם, כדי למעט בהפסק, וזה החיתוך הקטן שאת מדברת עליו, שבימות החול הוא חיתוך עמוק.

* * *

3. נח זה שם טוב לתינוק? אם לא, איזה שם מומלץ מפרשת נח?

השם נח הוא שם מצוין.

* * *

4. אם יש חשש לשעטנז במגפיים (מבפנים) שעשויים מצמר, האם חייבים לבדוק, או שמותר שעטנז בנעליים?

אסור בהחלט ללכת עם שעטנז במגפיים.

* * *

5. האם מותר לחתן ללכת ללוויה יום לפני החתונה?

אין איסור. אם מדובר בלוויה של קרובי משפחה, מצווה גדולה ללכת.

* * *

6. האם אפשר להקדים את פדיון הבן בערב אחד?

אין להקדים את פדיון הבן ולא לאחרו.

פדיון הבן (צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90)פדיון הבן (צילום: גרשון אלינסון / פלאש 90)

 

7. האם השארת לכלוך בארץ ישראל (כמו שמצוי בחופי ים ובמקומות טיולים) נחשבת כעבירה ממש או לא? (פשוט לנו שראוי לא ללכלך ואנו גם מהמנקים את האזור מאחרים, השאלה היא האם פגיעה בארץ ישראל נחשבת עבירה ממש או שזה רק נבל ברשות התורה או שגם זה לא). לחלופין, האם אדם שמנקה את הארץ מקיים מצווה?

אין זה חטא של ממש.

כאשר אדם מנקה את המקום לכבוד ארץ ישראל יש בזה מצווה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. אני יודע שלפי התורה אסור לשפוט אנשים. אבל יש כאלה אנשים שלצערנו אנסים או רוצחים גונבים או עושים דברים חמורים מאוד. גם אותם אסור לשפוט לפי התורה?

רק אדם שמעשיו סתומים בדרך כלל ואיננו יודעים עליו רע ורואים מעשה שאפשר לפרשו בשני דרכים אפילו בדוחק יש לפרש אותו לשבח, אולם אדם שידוע שהוא לא מהיהודים הכשרים או שרואים מעשה של רצח ברור וכדו' בוודאי אפשר לדון אותו לחובה ולהתרחק ממנו.

* * *

9. כולם מדברים על ימי הגאולה שאנו חווים. ברצוני לדעת דבר מה. בחיים אלו נולדתי עם מחלת עצבים בשם NF1 תוכל למצוא עליה המון מידע ברשת. חלק מההשפעות שלה היא שהיא מעוותת את צורת הגוף ע"י גידולים שפירים בכל הגוף - פנימיים וחיצוניים. אשקר לך אם אומר לך שהמצב שלי הוא הכי חמור, אבל בכל זאת. האם כשיבואו ימי הגאולה אותה מחלה תעלם?

בימות הגאולה יתרפאו כולם מכל המחלות כמו בעת קבלת התורה.

 * * *

10. באחד השיעורים בתיכון שלי, היה שיעור על השקפה, והמורה שלי הסבירה על י"ג מידות הרחמים מתוך פירושו של הרמב"ם והיא אמרה שלקב"ה אין שום רגשות, לדוגמה: הוא לא שמח / עצוב/ כועס וכו'. האם זה באמת נכון? אין דבר כזה שאני משמחת במעשים שלי את הקב"ה או שאני עושה לו נחת? ואם כן, אז מדוע כתוב בתורה: "וחרה אף ה' בכם..." ושהקב"ה כעס כמה פעמים על משה רבנו / על עמ"י?

ודאי שאת עושה נחת רוח. אם לא היה לקב"ה שום רצון, אז הוא לא היה בורא את העולם, ולא מצווה אותך מצוות. ברצונו יצר את העולם ואותנו, ויש לו רצון כלפי כל אחד מאיתנו: "ראה נתתי לפניך היום, את-החיים ואת-הטוב, ואת-המוות, ואת-הרע... העידותי בכם היום, את-השמיים ואת-הארץ--החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה; ובחרת, בחיים" (דברים ל', ט"ו).

נא לקרוא: "האם לאלוקים יש רצון?"

במאמר זה תמצאי תשובה לשאלתך יחד עם מקורות.

אלוקים אוהב אותנו ורוצה בטובתנו (לכן ציווה אותנו: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך", ואמר: "בנים אתם לה' אלוקיכם"), לשם כך ברא את העולם וברא אותנו, ונתן בלבנו אהבה ורחמים.

עם זאת, אלוקים אינו רוצה דברים או כועס כאדם. לדוגמה נאמר בנביא: "האותי הם מכעיסים? נאום ה', הלוא אתם למען בושת פניהם" (ירמיהו ז', י"ט), "וכי הכעס הוא בעבורי? וכי מעשיהם מזיקים לי? הלוא הכעס יזיק להם, כי יהיה להם לבושת ולכלימה" (מצודת דוד). ראה עוד במאמר: "האם לאלוקים יש רצון?"

שימי לב שאין  באמת "רע" אמיתי בעולם הזה, כל מה שאנחנו מגדירים כ"רע" הוא בסך הכול העדר של טוב (עיוורון הוא העדר של מתנת הראייה, חולי הוא העדר של בריאות, עוני הוא העדר של פרנסה, כשם שחושך הוא העדר של אור).

כל רוע נובע כידוע מחיסרון (ולראיה: מדוע אדם מקנא וגונב וחומד? רק משום שהוא רוצה להשיג דבר שיש אצל חבירו). לעומת זאת השלמות נובעת מטוב, משפע, מהרצון להטיב (לכן רחמים ואהבה מתבטאים בנתינה). אלוקים הוא אינסופי ומושלם, אין אצלו גבולות ולא חסרונות משום סוג, ואין דבר שיוכל להשיג מן האדם, ומכאן שכל מה שעושה ה' הוא רק לטובה.

הקב"ה ודאי אינו מעניש על חטאים בתורת נקמה, שהרי כל מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם.

אצל הקב"ה לא קיים מושג של רוע או אכזריות ח"ו, כי הרי כל מה שהקב"ה עושה - הוא עושה אך ורק למעננו ולטובתנו, גם כשמונע מאיתנו טובות (החטאים פוגמים בנשמתנו, ומונעים את ההנאה הגדולה מכל - שהיא קרבת ה' בגן עדן. בדומה לרופא מנתח, כך ה' מעביר לעתים את הנשמה ייסורים וניסיונות שונים שנועדו לתיקונה הרוחני, כדי שתזכה לאושר ושכר נצחיים בעולם הבא)

תגיות:פדיון הבןמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה