סיפורים אישיים

יעקב וואנג: "אני רוצה להיות הרב הסיני הראשון"

הקהילה היהודית העתיקה של קאיפנג, סין, הולכת ומידלדלת, כתוצאה משנים רבות של התבוללות והתרחקות מהמסורת. יעקב וואנג רק בן 29, אבל הוא רוצה להיות הרב הסיני הראשון מזה מאה וחמישים שנה. בינתיים, הוא מזכיר ליהודי סין שכבר הספיקו לשכוח - איך עושים קידוש, איך עורכים סדר פסח ואיך מאמינים בעצמך - כנגד כל הסיכויים

אא

"תמיד הרגשתי שאני שונה מסינים אחרים, וידעתי שהשורשים שלי שייכים לאנשים מאוד מיוחדים –הלא הם האבות הקדושים אברהם, יצחק ויעקב. כבר מגיל צעיר התגאיתי במורשת שלנו, וחשתי סקרנות גדולה לחקור אותה ולדעת מה זה אומר להיות יהודי", במילים אלו פותח יעקב וואנג את הריאיון בינינו, שמפאת אילוצים טכניים מתבצע בשלט רחוק – על אף שוואנג חי כעת בישראל.

יעקב וואנג (29) הוא נצר לשושלת של יהודים המשתייכים לקהילת קאיפנג שבסין.  הקהילה עתיקת היומין התפתחה, על פי ההערכה, כתוצאה מנדידה של יהודי פרס והודו למזרח הרחוק. כשהגיעו לעיר קאיפנג, החליטו להשתקע בה.

בעבר התפארה קהילת קאיפנג בתעשייה ענפה, בית כנסת מפואר עם מספר לא מבוטל של מתפללים וחיי חברה עשירים - אולם עם השנים, בשל שיעורי התבוללות שהלכו וגדלו, כיום חיים בקאיפנג כאלף יהודים בלבד, המזוהים ברובם עם המסורת היהודית-שורשית.  

צילום של דגם בית הכנסת העתיק, בקאיפנג (בית התפוצות)צילום של דגם בית הכנסת העתיק, בקאיפנג (בית התפוצות)

מה זה אומר להיות יהודי בסין?

"במשפחה שלנו, אנחנו לא אוכלים חזיר, דם, או מגוון מאכלי ים. בשל כך, תושבים סינים רבים מחשיבים אותנו למוסלמים – אבל אנחנו יודעים את האמת, ומודעים לכך שהשורשים שלנו הם יהודיים. על פתח הדלת שלנו קבועה מזוזה, ואנחנו משתדלים לקיים את כל מה שאנחנו יודעים ולומדים על היהדות".

המסורת הסינית מחשיבה אדם ליהודי לפי מוצא אביו, בעוד שההלכה קובעת כי היהדות נקבעת על פי האם. לפיכך התגייר וואנג (כמו גם יהודים מאזורים אחרים ברחבי סין) לפני כשנתיים, ומאז הוא מבקר תכופות בארץ כדי להעשיר את ידיעותיו בשפה ובלימודי הקודש. מדוע? התשובה פשוטה: ברצונו להיות הסיני הראשון מזה כמאה חמישים שנה שיקבל הסמכה לרבנות. "בסין ניסינו ללמוד עברית - אבל כתוצאה ממחסור במורים מתאימים, זה היה מאוד קשה. לפני כעשר שנים, התחילו לנהור לקאיפנג יהודים שונים מרחבי העולם, ומהם למדנו דברים נוספים על היהדות. הם עזרו לנו רבות, בזכותם התחלנו לעשות קידוש בשבת, סדר פסח – שאותו ביצענו גם בעברית וגם בסינית, ומצוות נוספות שהשתוקקנו לקיים ופשוט לא ידענו איך".

ואז נכנס לתמונה ארגון 'שבי ישראל' בראשותו של מיכאל פרוינד. משם, אומר וואנג, הגיעה העזרה הגדולה ביותר עבור קהילת יהודי קאיפנג. "הם עשו עבודה נהדרת ועזרו ליהודי קאיפנג לא רק ללמוד עוד ועוד על יהדותם, כי אם גם לעשות עלייה לארץ ישראל ולחיות בה כיהודים גאים", מספר וואנג ומוסיף כי הוא מתפלל שהארגון ימשיך בעשייה למען יהודי התפוצות, וימשיך להביא את יהודי סין הביתה, לישראל.

 

הסינים מתעניינים ביהדות ורוצים להכיר אותה טוב יותר

תהליך הגיור של וואנג אמנם הושלם רק לפני שנתיים – אך יש לו אמונה איתנה שיום אחד זה יקרה, והוא יצליח במשימתו - להיות הסיני הראשון שיוסמך לרבנות, לראשונה מזה כמאה חמישים שנה. ומה אומרים על כך ההורים שלו? "הם תומכים בי ושמחים שיש לי תשוקה כזו להמשיך ללמוד יהדות, ולהפוך לתלמיד חכם, ולרב", הוא אומר.

זה לא קצת מפחיד להתחייב לתפקיד כזה, בגיל כה צעיר? איך תעמוד בראש קהילה שלימה?

וואנג עונה מיד: "אולי עכשיו אני צעיר, אבל אחרי שאלמד וארכוש ניסיון – אני מאמין שבעזרת הקב"ה, אוכל לעשות זאת. בזכות מיכאל פרוינד וארגון שבי ישראל, שמממן את שהותי בארץ ואת לימודי הקודש שאני לומד - ניתנים לי האפשרות והעידוד להגשים את חלומי".

לאחר סיום חוק לימודיו התיכוניים, נרשם וואנג לאוניברסיטה בסין ולמד בה שנה אחת. כיום, לאחר שגילה את מכמני התורה, זה כל מה שהוא מבקש לעצמו. "אני אוהב את היהדות, ואני אוהב ללמוד תורה. מדהים אותי לגלות שדפוסי חשיבה סיניים רבים, זהים לרעיונות היהודיים שטמונים בתורתנו הקדושה. מההיסטוריה אני יודע שהסיבה שבגינה יהודי קאיפנג התבוללו, ואיבדו את זהותם היהודית – היא משום שעם פטירתו של הרבי האחרון שהנהיג את הקהילה, לפני כמאה חמישים שנה, לא היה בנמצא אף אחד שיחליף אותו. אני רוצה להיות הרב הסיני הראשון שייכנס שוב לנעליים האלה, ויגיע לכל הצאצאים היהודיים של קאיפנג כדי ללמד אותם על המורשת שלנו. אני סבור שכדי למלא את התפקיד הזה נדרש ארגון מחדש של הקהילה, באופן שיעזור לאנשים ללמוד על היהדות".

רחוב בקהילה היהודית של קאיפנג, סיןרחוב בקהילה היהודית של קאיפנג, סין

על השאלה מה הוא סבור על עלייה לארץ ישראל אומר וואנג כי לעניות דעתו יש לחזק את עליית היהודים ארצה, כי זה חשוב לכוח ולאחדות של העם. עם זאת, הוא מדגיש שזה מאוד חשוב שהנציגות היהודית שנותרה בסין - תהווה דוגמא טובה לדור ההמשך, תלמד עוד על יהדותה ותתחזק ביתר שאת ברוחניותה שכן "ברגע שיש לנו אמונה בה', זה לא באמת משנה איפה אנחנו נמצאים. נוכל לשמור על הזהות שלנו, בכל מקום שבו נהיה. גם בסין".

מהו יחס התושבים הלא יהודים כלפיכם? האם גם אתם סובלים מתקריות אנטישמיות?

"ברוך ה', בסין אין בעיה של אנטישמיות. נהפוך הוא: הגויים נחמדים אלינו והרבה מהם אפילו מתעניינים ורוצים ללמוד על היהדות. רובם גם מופתעים לגלות שהקהילה היהודית בסין שרדה למעלה מאלף שנים.

"הבעיה היחידה היא אוכל כשר, שאינו קל להשגה כלל וכלל. לסין יש תרבות אוכל, וכמו בישראל – גם אצלנו נהוג להזמין אחד את השני לסעודות. מכיוון שארוחות סיניות מסורתיות רבות מכילות בתוכן חזיר, אנחנו לא יכולים לאכול אותן". אנחנו מאמינים, שגם את המחסום הזה יצלח וואנג, לכשיהיה רב. ובינתיים, כל שנוכל לעשות הוא לאחל לו הצלחה בהמשך דרכו.

יעקב וואנג בארץ, לומד לימודי קודשיעקב וואנג בארץ, לומד לימודי קודש

יעקב וואנג בצעירותויעקב וואנג בצעירותו

קבוצת יהודים סינים מקאיפנג, מתפללים בכותלקבוצת יהודים סינים מקאיפנג, מתפללים בכותל

יו"ר ארגון 'שבי ישראל' (שמאל) מר מיכאל פרוינד, עם העולים הצעירים מסיןיו"ר ארגון 'שבי ישראל' (שמאל) מר מיכאל פרוינד, עם העולים הצעירים מסין

מיכאל פרוינד ויעקב וואנג, עומדים לצד קבר סבו של וואנג, בפאתי העירמיכאל פרוינד ויעקב וואנג, עומדים לצד קבר סבו של וואנג, בפאתי העיר

תגיות:סיפורים אישיייםסיןגר צדק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה