פיתוח האישיות

ארבעת האתגרים: כלי קוגניטיבי-התנהגותי להתמודדות עם OCD

מהו "מעגל הקסם" של ה-OCD, ומהם ארבעת האתגרים, איתם נצטרך להתמודד על מנת לשבור את "מעגל הקסם"?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) מאופיינת בעשיית טקסים, אשר מטרתם להוריד את עוצמת החרדה והמצוקה אשר נוצרות כתוצאה ממחשבות טורדניות. נכיר את "מעגל הקסם" שמשמר את ההפרעה. נלמד מהם ארבעת האתגרים, איתם נצטרך להתמודד על מנת לשבור את "מעגל הקסם". מארבעת האתגרים נוציא 4 משפטים אותם נאמץ כדי להתגבר על ההפרעה הטורדנית-כפייתית.

 

נקודת מוצא: יחד עם ה'

פרשת בא נפתחת בפסוק: "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בֹּא אֶל-פַּרְעֹה" (שמות י', א'). משה הוא חושש שהוא לא מתאים להיות הנציג של ה' וללכת לדבר עם פרעה. בתגובה לחששו ה' אומר לו "בא אל פרעה". היינו מצפים שה' ישלח אותו לפרעה ויגיד לו "לך אל פרעה". בכך שה' משתמש במילה בא,  אנחנו לומדים שה' לא שולח את משה לבד אלה בא עימו יחד. כך בכל הקשיים שה' מעביר אותנו, עלינו לצאת מנקודת הנחה שה' הולך איתנו יחד, יד ביד.

הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית (OCD), סובלים מגאווה מסוימת. הם לוקחים את כול האחריות עליהם בלבד, במקום לזכור שה' הולך איתנו ביחד יד ביד, בכל המצבים  (זה לא אומר שמותר להיות רשלני, יש מקום להשתדלות, אך גם מקום לסמוך על ה').

 

מהי הפרעה טורדנית כפייתי (OCD)?

בספר "די לאובססיה", של פרופ' עדנה פואה ופרופ' רייד וילסון (2019), מוסבר כי הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית (OCD), מתאפיינים בחשש בפגיעה בעצמם או באחרים בעקבות התרשלות במילוי חובותיהם. ככל שתחושת האחריות האישית גוברת, יש יותר הזדמנויות לערוך שגיאות שתוצאותיהן עלולות להיות חמורות. המתמודדים עם ההפרעה נוטים להגזים בסבירות הופעת השגיאות ובחשיבותן. רובינו חווים פחד חולף של איבוד שליטה, כגון הפלה לא מכוונת של תינוק, אך נוטים לבטל מחשבה זו, לראות בה ערעור חולף, ולהמשיך הלאה. לעומת זאת, אם יש לכם נטייה לדאגה, מחשבה כזו מהווה עבורכם איום. אתם מתחילים לתהות, איך דימוי כזה עלה בראשכם? מה המשמעות של כך? אולי אתם מתחילים לחשוש שתאבדו שליטה, והחרדה ממלאת אתכם. כעת מתחיל "מעגל הקסם": ככל שאתם מובהלים יותר מהמחשבה האובססיבית, אתם מנסים להילחם בה יותר. הלחימה והתנגדות למחשבות רק מחזקת את עוצמתם. לדוגמא: נסו להימנע כלל יכולתכם ממחשבה על פיל לבן. אבל, ככל שתתאמצו להימנע מלחשוב על הפיל ככה יותר תחשבו עליו.

ההפרעה קשורה גם לדימוי עצמי נמוך. בעלי דימוי עצמי גבוה, מבינים שאנשים טועים לפעמים, לא רואים בטעות אסון, ולכן לא צריכים לעבוד כה קשה כדי למנוע טעיות. לעומת זאת, עבור אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך יסבלו מעוצמת מצוקה גבוהה כתוצאה משגיאה. כלומר, אם החלטה מסוימת הובילה לתוצאות שליליות, במקום לראות בזה מטרד הם יפרשו זאת כהרסני. לכן, הם ישקיעו מאמצים רבים על מנת למנוע שגיאות. במצבים כאלה, יש אנשים שמפתחים דפוסי התנהגות מיוחדים (טקסים), אשר מסייעים להם להפחית את החרדה והמצוקה.

 

טקסים ומשמעותם

טקס הוא אירוע סמלי המורכב מרצף פעולות, המבוצע בסביבה מסוימת ובמחזוריות סדירה, לרוב בעל משמעות עבור המבצע אותו (ויקפדיה). ביהדות יש לנו טקסים רבים, החל מקריאת שמע על המיטה בכלל לילה, דרך קידוש והבדלה בכל שבוע וכולל טקסים סביב אירועים מיוחדים כגון ברית מילה, חתונה, וקבורה. בעזרת הטקס אנו מעידים על המשמעות הרבה שאנו מיחסיים למעמד.

 

מהו טקס כפייתי ומה מטרתו?

דפוס התנהגות נקרא "טקס כפייתי", כאשר הוא מורכב מרצף פעולות קבוע (לרוב בסדר מסוים), מתבצע באופן חזרתי, בתדירות יומיומית, במטרה להפחית חרדה. הטקס, לרוב, אכן מאפשר הקלה זמנית של החרדה. אך, אינו מהווה פתרון ארוך טווח. במוקדם או מאוחר המחשבה הטורדנית תצוץ שוב, ויהיה צורך לחזור מחדש על הטקס. למשל, אם אתם חוששים שתשאירו את הגז דולק והבית יעלה באש. או שמכשיר חשמלי יגרום לקצר בזמן שאתם לא בבית. יתכן שתפתחו דחף לבצע טקס שיכול להראות כך: לפני כל יצאה מהבית, יש להוציא את כל המכשירים החשמלאים מהשקעים, לבדוק את תקינות כל השקעים החשמלאים ברחבי הבית על ידי נגיעה בהם באצבע, סיבוב כל המתגים של הגז, שלושה פעמים, כולל סגירת ברז הגז בבית ובחוץ. 

קיום הטקס מאשר הקלה זמנית, ותחושה של "מחיקה" של המחשבה הטורדנית. בכל פעם שהמחשבה הטורדנית תחזור, הסובל מההפרעה ישתמש באותו הטקס כדי לבטל את תחושת המצוקה, ולהקל על החרדה, הפחד, הבושה ותחושת האשמה שמתלווים למחשבה הטורדנית. קיום הטקס נותן תחושת ביטחון יחסי, היות שהתחושה נשמרת לטווח קצר בלבד. תחושת ההקלה היא שמעודדת לבצע את ההתנהגות הכפייתית שוב ושוב.

המתמודדים עם ההפרעה, יסבלו לרוב מבדידות חברתית, מבוכה ותחושה שאף אחד אינו מבין את בעיותיהם. אם אתם חושבים "אף אחד אינו מודאג כמוני" או "אני היחיד בעולם שסובל מבעיות כאלו" כנראה שאתם לא לבד. אנשים רבים סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית. היכרות עם הבעיה היא הצעד הראשון לפתרונה. ישנם שבעה סוגים עיקריים של OCD: רוחצים ומנקים, בודקים, חוזרים, מסדרים, אוגרים, חושבים כפייתיים, דאגנים ואובססיביים. נסביר עליהם בעזרת ה' בהזדמנות אחרת. מה שמשותף לכולם הוא "מעגל הקסם".

 

מעגל הקסם

מהלך "מעגל הקסם": אירוע (מחשבה, או גורם אחר) שמעורר תחושת חרדה > מתחילים לחוש מוטרדים ולחוצים > המחשבה לא עוזבת אתכם ומתחילים לחוש מצוקה ואי נעימות > עולה הדחף לשים לכך קץ > בעבר גילתם שפעולה כפייתית מסוימת (טקס) יכולה להפחית את עוצמת המצוקה > נכנעים לדחף לבצע את הטקס > תחושת הקלה זמנית עד למפגש עם אירוע אחר שמעורר חרדה.

 

הטיפול בטקסים

המטרה היא לשבור "מעגל הקסם". בטיפול נלמדים כלים שונים לסיוע הפסקת הטקסים הכפייתיים. בספר "די לאובססיה", מוסבר שדרך אחת, להפטר מהתנהגות כפייתית, היא לעמוד בארבעת האתגרים, אשר תאפשר לכם לשבור את מעגל הקסם ולשפר את איכות חייכם.

אתגר 1: היו נחושים בדעתכם להתגבר על הבעיות שלכם. האמינו שיש לכם את הזכות להרגיש טוב. הסימפטומים של ההפרעה, הציקו ושיבשו את חייכם זמן רב מידי. אתם ראויים לחיים של נוחות הצלחה ושלווה. לכן אתם מוכנים להשקיע את המאמץ שנדרש לשקם את חייכם. אזרו אומץ. תדרשו בהדרגה לשנות ההרגלים הטורדניים-כפייתיים שלכם, בהתנהגויות חלופיות. וויתור על הרגלים אלו אינו תהליך קל, ודורש נחישות ואמונה שהשינוי אפשרי. דעו שרבים עם בעיות דומות, עשו זאת לפניכם. אתם מסוגלים וראויים להשתנות. אומנם, במהלך הטיפול סביר להניח שתדרשו להתמודד עם אי-נוחות, ספקות זמניים, אכזבות, קשיים  ותחושות של חוסר ביטחון. אך הנחישות והאמונה שלכם, תעזור לכם להתגבר על המכשולים בדרך. 

אתגר 2: הכירו בכך שדאגותיכם חסרות היגיון.OCD מתבסס על עיסוק יתר בדאגות לא מציאותיות. האובססיות בעלות עוצמה רבה עד שהן מציפות אתכם ונדמה לכם שהן מייצגות איום ממשי. בתגובה אתם מתעסקים יתר על המידה בחיפוש  דרך להגן על עצמכם ואחרים. ברור שקשה לחשוב בהגיון שאנחנו אחוזי אימה. אך ,חיזוק ההכרה שהאמונות חסרות בסיס, יסייע להתמודד מול המחשבות הטורדניות. הכרה זו תאפשר, בהמשך, להגיב בצורה יעילה יותר לחששות.

אתגר 3: הבנה שביצוע טקסים אינו הדרך היחידה להפחתת המצוקה. רוב הסובלים מ-OCD מאמינים שביצוע הטקס הוא הדרך היחידה להשתחרר מתחושת המצוקה. לכן, הם ממשכים בביצוע הטקסים. עבור זמן קצר של שקט נפשי. עליכם להיות מוכנים לאתגר את צורת החשיבה, במטרה לגלות דרכים חדשות להפחית את המצוקה שלכם. תצטרכו לוותר על הטקסים אליהם אתם רגילים. להאמין ולהיות מוכנים להתנסות בהתנהגויות חדשות, על מנת להפחית את המצוקה שלכם.

אתגר 4: השלימו עם האובססיות במקום להילחם בהם. מחקרים מראים שניסיון להילחם במחשבות ולהימנע מהם בכל דרך אפשרית, משיגים בדרך כלל את התוצאה ההפוכה. ככל שתתנגדו יותר למחשבות, כך הן יופיעו יותר. כלומר, המאמצים לפתור את הבעיה למעשה מחמירים אותה. לכן, השלמה עם המחשבות הטורדניות וקבלתם, יאפשרו להם להתפוגג. למשל אמרו לעצמכם "זה בסדר לחשוב כך". קבלו את המחשבות בברכה, וכך היפכו אותם ממחשבות לא רצויות, למחשבות בבחירה חופשית. כך יפחת הדחף לבצע טקסים שמטרתם להימנע מהמחשבה הטורדנית.

 

מסקנה

כדי לפרוץ את "מעגל הקסם", יהיה עליכם לעמוד בארבעת האתגרים. 1. תאמינו ביכולתכם ותבחרו להתגבר על הבעיה. 2. תודו שדאגותיכם אינם מציאותיות. 3. תהיו מוכנים לנסות בחלופות חדשות לטקסים שבצעתם עד כה, על מנת להפחית את החרדה והמצוקה שלכם .4. קבלו את האובססיות במקום להילחם בהם. בעזרת אימוץ האתגרים, תוכלו לשנות את דרך התגובה שלכם לאובססיות. עוצמת הדחף להימנע מהמחשבות יפחת מהותית כאשר תזכרו שהדאגות מוגזמות. כשתקבלו את המחשבות בברכה, לא תרגישו לחץ לבצע טקס על מנת להילחם במחשבה. בעקבות אימוץ האתגר, אני ממליצה על ארבעה המשפטים שתיקחו איתכם:

1.במקום לחשוב: "הבעיה תמיד תשלוט בי" > אמרו: "אני נחוש בדעתי להתגבר על הבעיה".

2. "הדאגות האובססביות שלי אמיתיות" > "האובססיות שלי מוגזמות ולא הגיוניות".

3."הטקסים הם הדרך היחידה להפחתת המצוקה שלי" > "יש דרכים נוספות להפחתת המצוקה".

4. "אני חייב להפסיק את המחשבות הטורדניות" > "אני משלים עם האובססיות שלי".

טיפ נוסף, במקום לראות בהתנסות מבחן של הצלחה או כישלון, התייחסו אליה כתרגול. כך תוכלו לבדוק מה עבד ולזהות איפה צריך לשנות, מה דורש יותר מאמץ והיכן הדברים באים בקלות. כך תוכלו להעריך את המאמץ שלכם במקום להתאכזב או להתייאש מהתהליך.

שירה פולון, M.A., מתמחה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי(CBT) .

תגיות:OCDהפרעה טורדנית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה