פרשת לך לך

הרב ראובן אלבז: בשביל מה ישב ה"בן איש חי" בצינוק?

מרגע זה, נפשו של אותו אדם הַמְתָה בקרבו. במשך כל הימים ציפה בכיליון עיניים לרגע המיוחל שבו ייסע לפגוש את הוריו האהובים. האם באותה עת גם יחשוב על דמי הכיס שיקבל מהם?...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (י"ב, א')

אחד מעשרה הניסיונות שנתנסה אברהם אבינו היה: "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ".

ולכאורה יש להבין, איזה ניסיון יש בזה, הרי בתמורה להליכתו מארצו הבטיחו הקב"ה שכר רב מאוד: "ואעשך לגוי גדול" - בנים, "ואברכך" - ממון, "ואגדלה שמך" - כבוד. כל אדם שהיה מתבקש לעזוב את ארצו תמורת כזו, מן הסתם היה נעתר להצעה זו, ומה גדלותו המיוחדת של אברהם אבינו?

הרי אם יבוא המלך לאדם שלא זכה להיפקד בבנים, ויציע לו לנסוע למדינת הים להתרפא אצל מומחה גדול - הלא ודאי יקפוץ על ההצעה, ואף יהיה מוכן להוציא על כך ממון רב.

במשך שנים רבות לא זכה אברהם אבינו להיבנות משרה. והנה נגלה אליו הקב"ה ומבטיחו שאם ייסע לארץ אחרת יזכה לבנים, ואף מוסיף ומבטיח לו ממון רב ושם גדול. היעלה על הדעת שיסרב לכך?!

יתר על כן, גם אם יש לאדם ספקות לגבי אמינות ההבטחה וחושש שהמבטיח לא יקיים את הבטחתו, עם כל זאת, יקשה עליו לדחות את ההצעה על הסף, מתוך תקווה שההבטחה תקוים. על אחת כמה וכמה אברהם אבינו, שקיבל את ההבטחה לא מבשר ודם אלא מבורא עולם, שכל דבריו אמת והוא כל יכול.

אלא, זה גופא הניסיון שנתנסה בו אברהם אבינו - מה יגרום לו לצאת מארצו, האם בגלל ציווי ה', או גם כדי לזכות לשכר שהובטח לו - בנים, עושר וכבוד.

ככל שההבטחות גדולות והשכר רב, כך ניצב האדם בפני ניסיון גדול יותר, שתהא כל כוונתו אך ורק לשם לשמים - לקיים ציווי ה' ורצון ה', ולא ישתרבבו בלבו כוונות נוספות - להשיג ולקבל את אותן הבטחות שהובטחו לו.

למה הדבר דומה?

ה"בן איש חי" אומר, שבין המצוות הקשות ביותר לקיום היא מצות עונג שבת. ומדוע? כי סעודות השבת הנן דשנות וערבות, והאדם צריך לכוון שאכילתו תהא לשם שמים ולא לעונג הגוף.

כאשר הובטח לאברהם שכר על הליכתו, קושי הניסיון שעמד בפניו הוכפל. אילו הקב"ה היה אומר לו "לֶך לְך" בלי להבטיח לו מאומה, היה אברהם מוכן לעשות זאת באש ובמים, כי אם ה' ציווה - יש לקיים את ציוויו תיכף ומיד, בלא שום פקפוק! אבל כאשר ה' מוסיף לו שכר על עמידתו בניסיון, הרי בזה גם מוסיף לו עוד ניסיון, שמעתה עליו להתגבר על הרצון הטבעי לקבל את השכר ולהקפיד שהליכתו מארצו תהא אך ורק משום ציווי ה' ולא בגלל שום סיבה אחרת של תועלת וטובת הנאה.

 

שאר ההנאות בטלות ביחס למעלת קרבת ה'

ואכן, אברהם אבינו עמד בניסיון בשלמות. "וילך אברם כאשר דבר אליו ה'", אומר ה"אור החיים" הקדוש: "הודיע הכתוב צדקותו של אברהם, כי מה שהלך לא לצד הבטחות האמורות אלא לעשות דבר ה'".

ומוסיף ה"אור החיים" הקדוש, כי הדברים מדוקדקים מלשון הכתוב. בתחילה נאמר: "ויאמר ה' לאברהם לך לך מארצך" – "אמירה", לשון רכה. אך הליכתו של אברהם היתה "כאשר דיבר אליו ה'" – "דיבור", לשון קשה. והביאור: "ויאמר ה' לאברהם" - ה' אמר לו שמהליכתו תצמח לו תועלת רבה, כי יזכה לבנים ולממון ולשם. אך בא הכתוב להשמיענו כי הליכתו של אברהם היתה "כאשר דיבר אליו ה'", לא לתועלתו ולהנאתו, כדי להשיג את ההבטחות שהובטחו לו, אלא אך ורק משום גזירת מלך וציווי ה'.

ואמנם בהבנה שלנו, הניסיון שאברהם ניצב בפניו היה קשה יותר, משום שהיה עליו להתגבר על הרצון הטבעי להשיג את התועלת וטובת ההנאה שהובטחו לו מאת ה'. אבל באמת, לאברהם אבינו לא היה בזה ניסיון כלל.

אדם לא ראה את הוריו עשרות שנים, וגעגועיו אליהם עזים ביותר. יום אחד בא אליו המלך ואומר לו: "אם תיסע לארץ אחרת תוכל לפגוש שם את הוריך, ולא זו בלבד אלא תקבל מהם דמי כיס שיועילו לך בעת שהותך שם"...

מרגע זה, נפשו של אותו אדם הַמְתָה בקרבו. במשך כל הימים ציפה בכיליון עיניים לרגע המיוחל שבו ייסע לפגוש את הוריו האהובים. האם באותה עת גם יחשוב על דמי הכיס שיקבל מהם?... הפרוטות העלובות הללו בוודאי אינן עולות במחשבתו כלל!

דוגמא נוספת: אומרים לאדם: "אם תשקוד על התורה, תקבל מלגה של כמה מאות שקלים, ומלבד זאת - תזכה להיות תלמיד חכם ומרביץ תורה גדול, שמך ילך מסוף העולם ועד סופו, רבים ישחרו לפתחך לשמוע את אמרי פיך. כל זה בעולם הזה. ובעולם הבא - תזכה לשבת בחברתם של גדולי הדורות, עטרות לראשיכם, ויחד תזכו ליהנות מזיו השכינה".

אִמרו נא, אדם שראשו יהיה תפוס במחשבות על כל המעלות הרוחניות הנשגבות שיזכה להן בעולם הזה ובעולם הבא, האם יש מקום כלשהו לשיקול הכספי? כשייכנס לעולמה של תורה ויראה לנגד עיניו את הייעודים הרוחניים הנפלאים, האם ישים לב לקשיים החומריים שייתקל בהם פה ושם? הרי הכל בטל ומבוטל לעומת המעלות שישיג על ידי לימוד התורה הקדושה!

הקב"ה אומר לאברהם: "לך לך מארצך... אל הארץ אשר אראך" - שם תזכה לקרבת ה', לדבקות בה' ולהשראת השכינה. אברהם משתוקק בכל מאודו לזכות לכך, ותיכף ומיד עוזב את ארצו, בדרכו אל המקום אשר יאמר לו האלוקים. לעומת הדבר הנשגב של קרבת ה' ודבקות בה', כל התועלות האחרות של בנים, ממון וכבוד וכל טובות ההנאה שבעולם - כולן נעשות חסרות ערך לגמרי! כאשר ממלאת את לבו ההשתוקקות העזה לזכות לקרבת ה', ודאי וודאי שכל שאר הרצונות אינם תופסים אצלו מקום כלל ואינם מהווים שמץ של שיקול בשיקוליו לקיים את ציווי ה'.

 

לכל ניסיון יש תכלית ומטרה

אין אדם בלי ניסיונות. החיים רצופים ניסיונות, לא תמיד קל לעמוד בהם, נדרשים מן האדם אמונה איתנה וכוחות נפש גדולים. אבל שום דבר לא בא בלי סיבה ותכלית. הקב"ה מעמיד את האדם בניסיון כדי להשיג איזו תכלית. אילו היה האדם יודע מראש את תכלית ומטרת הניסיון; אילו היה יודע לאיזו דרגה רוחנית נשגבה יעפיל על ידי עמידה בניסיון; אילו היה יודע איזה שכר יקבל על כך - היה עומד בניסיונותיו בשמחה ובגבורה.  

מספר ה"בן איש חי": מעשה בחכם אחד ששונאיו העלילו עליו כי דיבר סרה במלכות. שוטרי המלך באו אל ביתו, תפסוהו וכלאוהו בבית הסוהר [ייתכן שבעל המעשה הוא הרב "בן איש חי" עצמו, שכידוע נכלא בבית סוהר שלושים יום].

השלטונות רצו לדכא את רוחו ולערער את בטחונו העצמי, כדי שיודה באשמה שטפלו עליו. מה עשו? כלאוהו בצינוק, מבודד מן העולם, הניחו לו מעט אוכל בתאו, והרשו לו להכניס פנימה רק דפים וכלי כתיבה.

אדם רגיל היה נשבר לגמרי. אבל אותו חכם ניצל את מצבו המיוחד ועסק בתורה יומם וליל. באותם ימים, בעודו שרוי בתעניות וסיגופים, העלה על הכתב חידושים נפלאים בתורת הסוד והקבלה. הדפים הרבים התקבצו לכדי חיבור שלם. מרוב שהיה שקוע בתורה ובחידושיו הנפלאים, שכח שהוא כלוא בצינוק מבודד בבית הסוהר...

החוקרים חקרו אותו על דבריו כנגד המלכות. הוא, כמובן, הכחיש את ההאשמות מכל וכל וטען שהכל שקר ועלילת דברים שהעלילו עליו שונאיו. ואכן, ניכרים דברי אמת, החוקרים האמינו לו שהוא חף מפשע, וכעבור זמן שוחרר מבית הסוהר ושב לביתו. 

ואז הגיעה העת להתבונן במה שקרה לו. חשב הרב לעצמו: הרי שום דבר בעולם לא קורה מעצמו, הכל מאת ה', כל דבר יש לו סיבה ומסובב. אם כן, תהה בלבו, על מה עשה לי ה' ככה, מדוע הייתי צריך לעבור את כל הניסיון הקשה הזה?

בלילה בשנתו הופיעו בחלומו גדודים גדודים של ילדים, כולם דמו לו בקלסתר פניהם, יפֵי תואר והדורי מראה. אמרו לו: אתה רואה את הילדים האלה? כל אלו הם יצירה שלך!

הכיצד? - תמה החכם, ונענה כי יצירתם היתה על ידי שישב בצינוק.

והוא המשיך לתמוה: כיצד יצרתי אותם?

אמרו לו: דע לך, כל אלו הם נשמות אשר היו לכודות מחמת החטאים שחטאו בגלגולן הקודם. השליכו אותן לצינוק, ובמשך שנים חיכו שמישהו יבוא ויגאל אותן, כדי שיוכלו לשוב ולעלות למרומים. והנה מן השמים סובבו שיעלילו עליך עלילות דברים, כדי שתיאסר ותושלך לצינוק ותעסוק שם בתורת הסוד ותחבר חיבור חשוב בעניינים אלו, ועל ידי כך יתוקנו אותן נשמות והן ישובו ויעלו למרום.

אומר הרב "בן איש חי": לפעמים נגזרה על האדם גזירת גלות, הוא נאלץ לגלות מביתו לארץ זרה ונכריה. הוא חושב לעצמו: מה עשיתי? על מה עשה לי ה' ככה? למה נגזרו עלי ייסורים אלו?

התשובה היא: היה עליך לעזוב את ביתך ומשפחתך ולגלות לארץ אחרת - כדי לגאול ולהציל נשמות חוטאות. זו היתה תכלית גלותך. דע לך, זכות גדולה נפלה בחלקך להציל נשמות בישראל.

(מתוך הספר "משכני אחריך" ח"א, עיין שם עוד המשך המאמר).

תגיות:פרשת לך לךהבן איש חי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה