כתבות מגזין

"הוא היה בן 92, כשביקש בקשה אחת: לעבור ברית מילה"

מדוע ביקש בן ה-92 לעבור ברית מילה? איך עורכים ברית בהרי ההימלאיה? ומה הוביל לכך שכיתה שלמה של ילדים עברה ברית באותו יום? בארגון 'ברית יוסף יצחק' ביצעו במשך השנים יותר מ-73,000 בריתות, ויש להם סיפורים מרגשים על כך

אא

איש לא יכול היה לשער לפני 33 שנה, שהמנהג הקבוע של הרב ירון עמית, להתפלל בקברו של יוסף הצדיק בשכם – יוביל להקמתו של ארגון 'ברית יוסף יצחק' – ארגון עולמי המאפשר ליהודים לעבור ברית מילה בכל גיל, ובכל מקום שהוא על פני הגלובוס.

כיום, כשהארגון מציין לא פחות מ-73 אלף בריתות שנעשו דרכו, מודה הרב עמית שגם הוא לא העלה בדעתו שיגיעו לכזה מקום. "זה התחיל מכך שהייתי מתפלל בקבר יוסף מידי יום חמישי בלילה, יחד עם קבוצה גדולה של אנשים. בכל פעם מחדש שמעתי סיפורים מרגשים על ישועות והצלות בזכות הצדיק. זה הוביל לכך שביקשתי ללמוד עוד ועוד על זכותו של יוסף, והתברר לי שעל פי הקבלה יוסף הצדיק הוא המרכבה של ספירת היסוד, והיסוד הוא המרכבה של מצוות ברית מילה. יוסף גם ידוע בכך שהוא עמד בניסיון שמירת הברית, בכל הנוגע לאשת פוטיפר, ועל כך אומר הזוהר שיוסף הוא 'הצדיק' ב-ה' הידיעה. ההבנה הזו כבר גיבשה אצלי את התכנית – לחזק את מצוות ברית המילה החשובה כל כך, שלמרבה הצער לא כל היהודים זוכים לקיים אותה. לעתים לא בגלל שהם לא רוצים, אלא כי לא קיימת אצלם מספיק מודעות".

הרב ירון עמית, יו''ר הארגוןהרב ירון עמית, יו''ר הארגון

איך ייתכן שאנשים לא מודעים לקיום של מצווה בסיסית כל כך?

"קודם כל צריכים להבין שעד לפני כמה עשרות שנים הייתה תקופה בה באזורים מסוימים ברוסיה או באוקראינה שרר שלטון ק.ג.ב והמשטרה החשאית הייתה רוצחת את המוהלים, או במקרה הטוב – שולחת אותם לסיביר. באותם ימים הייתה סכנה אמתית למול את הילדים. אני אישית מכיר חמש משפחות שאבא שלהן היה מוהל ונרצח. לא פלא שהתגוררו באותם אזורים מיליוני יהודים שלא נימולו. ואף יותר מזה – הנתונים העולמיים מראים שיש בעולם יותר יהודים בלי ברית מאשר עם ברית".

 

השאיפה: ברית מילה בכל מקום

הרב עמית החליט לקחת זאת כמשימת חייו, וכבר בתחילת הדרך גילה דבר מעניין. "ככל שדיברתי עם יותר יהודים שלא זכו לעבור ברית, כך ראיתי שאצל כל יהודי קיים סוג של צורך פנימי לעבור ברית מילה. אין בכך שום ספק. הסיבה היחידה שבשלה יש כאלו שמחכים לפעמים עשרים או שלושים שנה, עד שעושים את הברית, היא בעיקר הפחד. זה לא ניתוח חירום שאתה מבין שחייך תלויים בו, אלא ניתוח שאתה בעצמך צריך להחליט אם לעבור, ומה יותר קל מלדחות? הפחד מהכאב, כפי שאני ראיתי, הוא גדול, לכן הדבר העיקרי שהעמדנו  מול עינינו הוא לאפשר לאנשים לעבור את הברית ללא כאב כלל, ממש ברמה אפסית. הגענו למצב כזה בו אנשים מתקשרים אלינו אחרי שעברו את הברית, ושואלים: 'אין לנו בכלל כאבים, זה נורמלי?' והתשובה שלנו היא: 'כן, זה נורמלי לגמרי, וזוהי הבשורה הגדולה'. כמובן שאנו גם  מקפידים שבריתות למבוגרים יבוצעו רק בחדרי ניתוח ועם רופאים מתאימים, מהשורה הראשונה בלבד".

בתחילת שנות ה-90, כשהתחיל גל העלייה הגדול מרוסיה, כבר הבין הרב עמית עד כמה שהארגון שהקים נצרך עבור היהודים העולים לארץ. "הגיעו באותם ימים מאות אלפי יהודים ללא ברית מילה, הם התוודעו לכך שבארץ זה מאוד לא מקובל, אבל לא ממש הבינו שאם הם לא עברו ברית בגיל שמונה ימים, יש להם אפשרות לעשות זאת בגיל מאוחר יותר, והם גם מחויבים בכך. אנחנו ניסינו לפעול למען הסברה בנושא, ואף השקענו רבות בהעלאת המודעות, בין היתר באמצעי התקשורת השונים. זה הוביל לכך שלא רק יהודי רוסיה הגיעו אלינו וביקשו לעבור ברית, אלא גם ישראלים שמסיבות כאלו או אחרות לא נימולו למרות שנולדו בארץ – פנו אלינו. היו גם לא מעט ניצולי שואה שהוריהם חששו למול אותם בימי המלחמה, והם הבינו שיש להם כעת הזדמנות לקיים את המצווה החשובה. כמובן שהביקוש הגדול ביותר המשיך להיות בקרב יהודי רוסיה, מהם היו כאלו שהגיעו אלינו ישירות מהמטוס, מיד אחרי שנחתו בארץ. לאורך כל הדרך הקפדנו שלא לגבות כל תשלום, איננו רוצים ששיקול כספי ימנע חלילה לעבור ברית מילה".

 

כשהבן הוא הסנדק

במשך השנים הצליח 'ברית יוסף יצחק' לחצות את גבולות הארץ, והזדמן לו לערוך בריתות במקומות מרתקים ברחבי תבל. "הקב"ה זיכה אותנו לעשות בריתות כמעט בכל רחבי העולם", מספר הרב ישי דהן, מהמוהלים הבכירים בארגון. הבריתות בהן השתתף הרב דהן נערכו למשל בניו זילנד ובאוסטרליה, וכן הזדמן לו למול את הבן של ראש ממשלת פולין. אפילו לתימן הוא הגיע, כמובן באמצעות החלפה של מספר טיסות, ולמרבה הפלא גילה שמגישים לו בסעודת הברית חגבים, כפי שמקובל במסורת התימנית.

"הגעתי גם לבריתות בסיביר, באזורים בהם הטמפרטורה הגיעה למינוס 35 מעלות", הוא מספר, "אבל השיא של הבריתות היומי היה דווקא בארץ, עם 28 בריתות שנעשו במרכז רפואי בירושלים ביום אחד. הם נערכו במספר חדרי ניתוח, במקביל, מהזריחה ועד השקיעה, ברציפות וללא כל הפסקה".

אבל אין ספק כי המקום הנדיר ביותר בו קיים הארגון ברית מילה היה בהרי ההימלאיה. "נקראנו לשם אחרי שהתברר שמתגורר במקום זוג ישראלים שעובד בהרים, וכשנולד להם תינוק הם החליטו להכניסו בברית של אברהם אבינו. במקום אין שום תנאים מבחינה בריאותית והם חיים כמו בג'ונגל, אפילו שירותים אין להם בבית, אך זה לא מנע מאתנו להגיע אליהם. הגענו בטיסה לניו דלהי, ומשם המשכנו אל הרי ההימלאיה, נסענו בג'יפ במשך 14 שעות, עד שהגענו לביתה של המשפחה וקיימנו שם את המצווה הגדולה".

ויש גם מקרה מרגש מכל, שהרב דהן אינו מצליח שלא לדמוע כאשר הוא מספר עליו: "באחת מהכיתות בבית ספר יהודי במוסקבה, לימדה המורה את התלמידים פרשת שבוע וסיפרה איך שאברהם אבינו מל את עצמו. היא שיתפה את התלמידים בצורה מאוד חיה ומרגשת, כשלפתע נעמד אחד הילדים ושאל בקול: 'המורה, איך את מלמדת אותנו על אברהם אבינו שנימול, בזמן שכולנו ערלים ולא עברנו ברית?' המורה מאוד נבוכה, היא הפסיקה את השיעור ורצה למנהל. הוא לא התבלבל, אלא יצר באותו רגע קשר עם הארגון שלנו. הבנו שיש כאן הזדמנות מיוחדת, וכך נקראתי בדחיפות לטוס למוסקבה יחד עם המוהל חיים רובין, כדי למול את כל תלמידי הכיתה.

"בהמשך, כשראינו עד כמה שהרצון בקרב התלמידים גדול, החלטנו להכריז באותו בית ספר על מבצע של ברית מילה לכל השכבות. כך אכן היה. ניצלנו לשם כך יציאה לקמפ בקיץ, וחגגנו את הבריתות בשמחה גדולה ועם סעודה גדולה. זה לא היה בית הספר היחיד בו נהגנו כך, שכן הדבר חזר על עצמנו שוב ושוב, במסגרות ובמוסדות שונים".

בשונה מבריתות הנערכות לילדים, מציין הרב דהן שמזדמן להם לא פעם לחגוג גם ברית לאנשים מבוגרים שמבקשים לציין באותה הזדמנות גם את חגיגת בר המצווה שלא הייתה להם, את החתונה ולפעמים אפילו את פדיון הבן. יש ביניהם גם כאלו שבפעם הראשונה בחייהם מניחים תפילין.

על האירועים של המבוגרים, אומר הרב דהן שהם מרגשים בכל פעם מחדש: "זה לא כמו ברית מילה רגיל, שכן במקרים כאלו מתקיים האירוע בחדר ניתוח ולא באולם, בתחילה מושיבים את הנימול על 'כיסא של אליהו' ואף אומרים אתו את הנוסח 'זה הכיסא של אליהו הנביא...' אחר כך הוא מועבר אל מיטת הניתוחים ומוסתר עם וילון, יש תהליך של הרדמה מקומית וכך מתבצע הברית". גם הרב דהן מדגיש את העובדה החשובה, שהברית הוא ללא שום כאב. "אחרי סיום הברית יוצאים מחדר הניתוח, ואז יש סעודת מצווה ושתיית יין. זה מאוד מרגש, בפרט כשמתקיימים כמה וכמה בריתות ברציפות. איני יכול לשכוח את הזכות הגדולה שהייתה לנו באחת הפעמים בסיביר, אז עשינו ברצף בריתות למספר גדול של ילדים ומבוגרים, ממש מהנץ ועד השקיעה. עברנו אז עם הגביע של היין בין ההורים לילדים, נתנו לכולם כמה טיפות בכוס, ואז ערכנו סעודה גדולה לכולם יחד. הייתה אווירה מרוממת ומיוחדת כל כך".

מקרה מיוחד אחר ארע דווקא בארץ: "מלנו בחור בן 24 שחזר בתשובה ואף הצליח לשכנע את אביו לעבור ברית מילה מיד אחריו. הדבר יוצא הדופן הוא שהבן ביקש להיות הסנדק של האב ואחר כך ביקש גם לקדש על היין, כשהוא מוסיף את הנוסח המיוחד: 'אלוקינו ואלוקי אבותינו, קיים את אבי מורי...'

הרב דהן מציין כי מתוקף תפקידו הזדמן לו גם ללמד את המלאכה החשובה יותר מ-50 מוהלים בארץ ובעולם. "אנחנו חייבים שתהיה לנו נציגות בכל מקום, שכן יש אזורים על פני הגלובוס שלא ניתן להגיע אליהם מישראל, ושלא מאפשרים לנו להיכנס אליהם. כך יוצא שבאים ללמוד אצלנו מוהלים מאמריקה, מצרפת, ואפילו מקזחסטן. לאחר מכן הם שבים לארצם, ומשם פועלים ממש במסירות נפש, למען המטרה החשובה – קיום ברית מילה".

 

זיו מיוחד

במשך כל תקופת הקורונה המשיך ארגון 'ברית יוסף יצחק' את פעילותו, אך הלוגיסטיקה הפכה למורכבת יותר מאי פעם. "האתגר העיקרי שלנו באותה תקופה היה לשלוח מוהלים מעבר לים", מסביר הרב עמית, "כי רוב המדינות היו סגורות ולא הסכימו בשום אופן להכניס אליהן אנשים. כך למשל הוזמנו לחמש בריתות בהונג קונג, אך במדינה לא אישרו בשום אופן כניסה של מוהל, הם הודיעו שאפשר להכניס רק רופא כירורג, כמובן לאחר שיעבור בידוד של שבועיים. שלחנו לבסוף את ד"ר רסקין מבית החולים לניאדו שגמל בכך חסד עצום – הוא עזב את העבודה למשך חודש שלם, עבר בידוד בהונג קונג ולאחר מכן בארץ, הכל כדי למול את התינוקות שחלקם כבר היו בחודש השלישי לחייהם".

ומה יש לנימולים לספר? אלכס אסנין, נימול דרך הארגון בשנת 1990, כשהיה בן 12 ועלה לארץ מבלרוס, מציין כי כיום הוא אחראי על ההסברה בארגון ואף מלווה את הנימולים בשטח,  והוא מבקש להדגיש דבר חשוב: "לעתים קרובות שואלים אותי הנימולים: 'מה זה בעצם ברית?' אחד ההסברים החזקים לכך, הוא שכתוב כי הברית הוא 'תחילת כניסת הנפש הקדושה' בגיל שמונה ימים. בהמשך, כשהילד מגיע לגיל 13 ויום – זה עיקר וגמר כניסת הנפש הקדושה, וכך נפסק גם להלכה. ומה קורה עם נער שמגיע לגיל 13 ויום ועוד לא נימול? התשובה היא שלא קורה שום דבר, וכך יכולים לעבור עליו עוד שבועות, חודשים ושנים. ברגע שבו הוא נימול בשלב כלשהו בחייו, ויפה שעה אחת קודם - בבת אחת נכנסים בו תחילת, עיקר וגמר נפש הקדושה.

אלכס אסניןאלכס אסנין

"אלו לא רק ביטויים, אלא אנחנו רואים זאת במוחש", מדגיש אסנין, "בכל פעם מחדש אנו מתרגשים לראות את החוויה הזו של תחילת, עיקר וגמר הנפש הקדושה בבת אחת. אנחנו רואים איך פתאום בבת אחת, ברגע הברית, מקבלים הנימולים הארת פנים, הפנים שלהם פשוט מאירות בזיו מיוחד. זו הנשמה שמאירה, ורואים זאת במוחש".

תגיות:ברית מילהיהודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה