חדשות יהדות

דו"ח חדש: האנטישמיות ברשתות החמירה בשנת 2020 – בגלל הקורונה

מגפת הקורונה והסגרים שנלוו לה הביאו בשנת 2020 לירידה באלימות הפיזית על רקע אנטישמי בעולם, אולם החמירו את ביטויי האנטישמיות ברשתות, בהן הואשמו יהודים וישראלים ביצירת הנגיף ובהפצתו

חילול בית עלמין יהודי בצרפת, ארכיון (צילום: שאטרסטוק)חילול בית עלמין יהודי בצרפת, ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

דו"ח האנטישמיות השנתי לשנת 2020, שפורסם היום (רביעי) לקראת יום השואה על ידי מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל אביב והקונגרס היהודי האירופי, מלמד על מגמות סותרות בשנה החולפת, שנת הקורונה: מחד, ירידה באלימות הפיזית, שנובעת מהסגרים שהוטלו בארצות השונות וצמצמו בכך את המפגשים בין יהודים לבין אנטישמים אלימים; ומאידך, האשמת היהודים באחריות למגפה שפקדה את העולם. האצבע המאשימה באה לידי ביטוי בהחמרה בהתבטאויות בוטות ואנטישמיות ברשתות האינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט.

הדו"ח החדש מסתמך על אלפי דיווחים ממוקדים שונים בעולם, שהתקבלו במהלך שנת 2020 ברשת הבינלאומית שהוקמה על ידי מרכז קנטור לפני שנים אחדות. ברשת זו כ-60 משתתפים, ששולחים מידע שוטף על האנטישמיות בעולם.

על פי נתוני הדו"ח, מספר האירועים האלימים ירד בשנת 2020 מ-456 ל-371 – מספר שאפיין את השנים 2018-2016. מספר הפגיעות הפיזיות באנשים ירד מקרוב ל-170 בשנת 2019 ל-107 בשנת 2020. בחסדי שמיים, על אף אירועי האלימות לא נרשמו אבידות בנפש.

הירידה באלימות הפיזית מיוחסת, כאמור, לסגר בארצות השונות שהפחית את אפשרויות המפגש בין יהודים לבין חורשי רעתם. גם הפגיעה ברכוש פרטי ירדה מ-130 מקרים ל-84, משום שאנשים נמצאו לרוב בבתיהם. ברוב הארצות חלה ירידה במספר של המקרים האלימים, בתקיפת אנשים ורכושם, באיומים ובהצתות.

עם זאת, רמת הוונדליזם כלפי רכוש ומוסדות יהודיים נשארה כפי שהייתה ובמקרים מסוימים אף עלתה. מספר חילולי בתי הקברות והשחתת האנדרטאות לשואה ואחרות בעולם כולו עלה מ-77 בשנת 2019 ל-96 בשנת 2020 – נתון המיוחס לעובדה שמדובר באתרים הנמצאים במרחב לא מוגן. עלייה נרשמה גם בפגיעה בבתי הכנסת, שעמדו סגורים בשל מגבלות הקורונה והפכו בכך לטרף קל – מ-53 מקרים ב-2019 ל-63 ב-2020.

בארצות הברית ניכרת מגמת עליה במספרי המקרים האלימים מזה כמה שנים, עד ל-119 השנה (לעומת 99 ב-2017 למשל). גם בגרמניה הייתה עלייה בכלל המקרים, מ-2032 מקרים בסך הכול בשנת 2019 ל-2275 ב-2020, ובהם 59 מקרי אלימות. בשתי הארצות רוב האירועים הינם אירועי ונדליזם.

ירידה משמעותית נרשמה באוסטרליה, באנגליה ובייחוד בצרפת, שם הודיעו משרד הפנים והקהילה היהודית על ירידה של 50% בתקריות מכל הסוגים, בגלל הסגר ההדוק. בקנדה ירד מספר המקרים האלימים לפחות ממחצית. עיקר המקרים מתרחשים בשש הארצות בהן חיות קהילות יהודיות גדולות: ארצות הברית, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, צרפת וגרמניה. ביתר ארצות העולם, למעט אוקראינה, המספרים הם חד-ספרתיים.

עם התפשטות מגפת הקורונה בעולם, החלה לעלות ההאשמה כי מדובר ב"נגיף יהודי" שפותח על ידי יהודים וישראלים ומופץ על ידם במטרה למצוא לו תרופה וחיסון, למכור אותם ברחבי העולם ולגרוף רווחים עצומים. העלילה, שהתפשטה בעשרות מדינות, באה לידי ביטוי במלל תוקפני ובקריקטורות ארסיות. שותפים לה, בין היתר, חסידי עליונות לבנה ונוצרים אולטרה-שמרנים, טורקיה, הרשות הפלסטינית ואיראן. בדו"ח צוין, כי העלילה זכתה גם להדהוד ניכר בקרב אוכלוסייה שאינה מזוהה פוליטית או אידיאולוגית.

בשל סגירת המרחב הציבורי בתקופת הקורונה וההישארות בבתים, חלה השנה התעצמות בפעילות האנטישמית ברשתות החברתיות. פעילות זו התאפיינה בתוקפנות ובאלימות מילולית, שבין השאר באה לידי ביטוי בשתי תופעות: האחת, התפרצויות בריוניות לאירועים וירטואליים של בתי כנסת, קהילות וסטודנטים יהודים שהתקיימו בזום, במטרה 'לפוצץ' אותם ולנצל את הבמה להצגת מסרים אנטישמיים. בארצות הברית לבדה נרשמו 200 מקרים של תופעה זו, המכונה zoom bombing.

תופעה נוספת היא המעבר שעשו קבוצות קיצוניות – במיוחד חסידי העליונות הלבנה וניאו-נאצים – מהרשתות החברתיות הגלויות ל"רשת האפלה" עליה אין פיקוח והגבלות. ברשת זו מפעילות קבוצות אלו באין מפריע אתרים משלהן, בהם מפורסמים תכנים אנטישמיים בוטים. במקביל להתחזקות הפעילות ברשת האפלה, חלה ירידה במספרי ההתבטאויות ברשתות הגלויות.

הדו"ח מציין את השימוש שעשו מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים בשואה כדי להפיץ את המסרים שלהם ברחבי העולם. הם השוו את ההגבלות והסגר, המיועדים לצמצם את התפשטות המגפה, למדיניות המשטר הנאצי, והאשימו את הממסד והממשלות בארצות השונות בהפעלת אמצעי כפייה. הסגר הושווה לכליאה בגטאות ובמחנות, ובנוגע לחיסונים נטען כי הם בגדר ניסויים רפואיים. בגרמניה, בה ההתנגדות לחיסונים חזקה במיוחד, יצאו מפגינים לרחובות כשעל בגדיהם טלאי צהוב במרכזו נכתב "לא מחוסן" במקום המילה "יהודי", וכינו את הקנצלרית אנגלה מרקל נאצית. מבצע החיסונים בישראל, המסתייע בישראלים וביהודים העומדים בראש החברות המייצרות אותם – כמו מנכ"ל פייזר אלברט בורלא ומנהל המחקר הרפואי של חברת מודרנה, טל זקס – חיזק את הגישה התוקפנית נגד יהודים וישראלים בהקשר של הקורונה, לפיה הם עושים יד אחת לטובת ישראל ונגד כל העולם.

עורכת דו"ח האנטישמיות, פרופ' דינה פורת, העומדת בראש מרכז קנטור, אמרה כי "המציאות בימי הקורונה הכתיבה את אופייה ואת ממדיה של האנטישמיות בשנת 2020, שנה שהייתה מתוחה וסוערת בעולם כולו. דעות קדומות, אמונות טפלות, פחדים קמאיים ותיאוריות הזויות צפו ועלו על פני השטח. ביטויי האנטישמיות, המילוליים והחזותיים, היו קשים ומקוממים. האשמת יהודים וישראלים ביצירתו ובהפצתו של וירוס הקורונה, Judeovirus, הייתה המוטיב המרכזי בביטויים האנטישמיים, והיא נובעת מפחד עמוק מפני דמות היהודי/הישראלי כמפיץ מחלות בעבר ובהווה".

ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, הוסיף: "בשנה של מגבלות חמורות וסגרים, טבעי שנראה ירידה במספר התקיפות האלימות נגד יהודים. אולם עם הגידול באנטישמיות ברשת, גל ההתקפות הבא נגד יהודים ומטרות יהודיות יכול היה להיות ממש מעבר לפינה. בתקופות של משברים חברתיים וכלכליים, היהודים תמיד היוו מטרה ושעיר לעזאזל, וראינו זאת לאורך כל מחזור מגפת הקורונה. היהודים הואשמו בכך שגרמו לנגיף וגם לחיסון, כולל השוואה של המגבלות והחיסונים עם המדיניות האנטישמית של הנאצים, מה שנועד למזער את ממדי השואה וחשיבותה ולהקטין את הרצח של שישה מיליון יהודים. אנו מקווים שמה שאנחנו עדים לו אינו השקט שלפני 'הסערה המושלמת' של שנאת היהודים בשנים הבאות".

תגיות:אלימותנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה