מצוות

ברכות השחר ונטילת ידיים: 7 הלכות שאולי לא ידעתם

מדוע חשוב ליטול ידיים כשקמים משנת הלילה? מהו אופן הנטילה? האם מותר לברך ברכות השחר תוך כדי הליכה? מתוך ספר ההלכה "בהלכה ובאגדה", על פי פסקיו של מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מדוע חשוב ליטול ידיים כשקמים משנת הלילה?

כשהאדם ישן בלילה, שורה על ידיו רוח רעה, וכדי להעבירה, עליו ליטול ידיו 3 פעמים. על כן ישים לב, שכל עוד שלא נטל ידיו, לא יגע בפה, אף, אוזניים ועיניים, מפני שיכול להינזק מהרוח רעה. אפילו מבחוץ לא יגע בהם, ואם הוצרך לחכך בהם, יחכך באמצעות בגד וכיוצ"ב.

לא יגע במאכל קודם הנטילה. ואם נגע בו, ישטפהו במים שלוש פעמים. ואם אי אפשר לשוטפו, כגון שנגע בלחם או משקה, רשאי לאוכלו או לשתותו.

2. מהו אופן הנטילה?

נוטל ידיו בכלי 3 פעמים לסירוגין: לוקח את הכלי [המחזיק לפחות רביעית מים 81 גרם] ביד ימין וימלאהו מים, ימסרהו ליד שמאל וישפוך על יד ימין, יחזיר את הכלי ליד ימין וישפוך על יד שמאל, ושוב ישפוך על יד ימין ואחר כך על יד שמאל, ויחזור כן פעם שלישית, ויברך: "ברוך אתה ה', אלוקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו, וציוונו על נטילת ידיים", וינגב.

ישתדל שיגיעו המים עד סוף הפרק של היד, ויסובב ידו כך שיבואו המים על כף היד וגבה ובין האצבעות.

3. האם מותר ליטול ידיים בחדר אמבטיה?

אין ליטול ידיים בבית הכיסא [שירותים] או בחדר אמבטיה שיש בו בית הכיסא. ומכל מקום בשעת הדחק שאין אפשרות אחרת, וכגון שנמצא במטוס או ברכבת, יש להקל ליטול שם, אך יברך בחוץ. חדר אמבטיה שאין בו בית הכיסא, מותר ליטול שם ידיים, אך יברך בחוץ. וטוב שינגב ידיו בחוץ.

הנוטל ידיו בכיור שבמטבח ויש שם כלי אכילה, ישטפם היטב קודם שמשתמש בהם, מפני רוח רעה השורה עליהם.

4. האם גם ילדים קטנים יטלו ידיים בברכה?

מצוה לחנך את הקטנים שיטלו ידיהם בברכה. וכן יש ליטול את ידי התינוקות להוסיף להם טהרה. וכתב רבנו יוסף חיים בספרו הבן איש חי: "יזהר כל אדם לבקש מאשתו שתעשה כל יום נטילת ידיים לילדים הקטנים, מפני שלפעמים פושטים ידם ונוגעים במאכלים ויטמאום". וגם מנהג זה הוא סגולה טובה לקטנים שיגדלו בטהרה ויהיו גידולי הקדש.

5. מהן ברכות השחר?

טוב ונכון שלא ידבר דברים בטלים בהקיצו משנתו, ותחילת דיבורו יהיה לברך ליוצר נשמתו ולהתפלל את סדר התפילה.

ברכות השחר נתקנו על מנהגו של עולם, שבני האדם בקומם משינתם פותחים עיניהם, ועומדים על רגליהם, ומתלבשים, והולכים ברגליהם, ונועלים נעליהם וכו'. על כן, גם אדם חולה שנשאר שוכב ביום זה במיטתו, ואינו לובש בגדיו, ולא נועל נעליו, יברך 'מלביש ערומים', 'המכין מצעדי גבר', ו"שעשה לי כל צרכי" [שנתקנה בעיקר על המנעלים כדלהלן].

כשמברך ברכת 'אלוקי, נשמה', יפסיק מעט בין תיבת 'אלוקי', לתיבת 'נשמה', כדי שלא ישמע שהנשמה היא אלוקיו, חס ושלום.

6. האם מותר לברך ברכות השחר תוך כדי הליכה?

רשאי לברך ברכות השחר בין כשהוא עומד, יושב או מהלך. ואולם לא ראוי לברכן כשמהלך בדרך, מאחר והברכות צריכות להיאמר בכוונת המילים ושם השם, לא תמיד מצליח לכוון בדרך, כי אינו מרוכז כל כך. וזאת לבד ממה שפעמים הוא מתבלבל בסדר הברכות, ומדלג אחת או שתים מהם.

7. ממתי יכול לברך ברכות השחר?

לכתחילה מברך ברכות השחר בבוקר בקומו משנתו. ואולם היודע בעצמו שבקומו משנתו בבוקר, אינו מכוון יפה באמירת הברכות ואומרן בחטף, רשאי מן הדין לברך ברכות השחר [מאלוקי נשמה עד 'שאינו בן ברית', ללא ברכות התורה] מחצות הלילה קודם שילך לישון. ובקומו בבוקר, יטול ידיו ולא יברך על נטילת ידיים.

מה מיוחד כל כך במצות נטילת ידיים, ומה המטרה שלה? מתי נוטלים לסירוגין ומתי לא? עודד הרוש בפינה קצרה "יש לי מושג", והפעם - כל הפרטים שחשוב לדעת על נטילת ידיים כהלכתה:

 

תגיות:נטילת ידייםברכת השחרמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה