חדשות בריאות

אדלשטיין: "ההחלטה על התפילות בחגי תשרי תתקבל קרוב יותר לחגים"

בדיון בוועדת החוקה, אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי צריך להתאים בין הקריטריונים לקביעת ההגבלות על תחומים וענפים שונים במשק ובחברה. בנוגע לתפילות בבתי הכנסת בחגי תשרי: "בנתוני התחלואה הנוכחיים, אינטראקציה של מאות אנשים במרחב סגור מדאיגה אותנו"

אדלשטיין ואשר, היום (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)אדלשטיין ואשר, היום (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
אא

ועדת החוקה של הכנסת התכנסה היום (רביעי) לדיון בהגבלות שהוטלו על בתי הכנסת בצל מגפת הקורונה. שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בישיבה, כי "לאורך כל הדרך עולה השאלה על השוני בהנחיות בין מקומות שונים. אנחנו מנסים להגיע לקריטריון אחיד עד כמה שניתן. הקריטריון שמנחה אותנו הוא שבפנים הרבה יותר מסוכן מבחוץ, ולכן כל אפשרות לפעילות בחוץ עדיפה – בין אם זו תפילה או מסעדה".

אדלשטיין הדגיש, כי "הציבור החרדי אינו מקשה אחת, אבל ודאי אחרי המציאות הקשה של מרץ-אפריל הוא מקפיד ברובו. זה גם לא סוד, שכ-50% מהתחלואה היא בקרב הציבור החרדי והציבור הערבי. זה לא משפט מתנשא או גזעני, זה משפט שמשקף דגל אדום למדינה – כי התנאים הסוציו-אקונומיים הם כאלו שהמשפחות חיות בצפיפות בהרבה מקרים. מספר הנפשות למטר מרובע לא מאפיין הרבה ציבורים נוספים, ולכן גם רואים את זה בנתונים. נדבק בחור אחד – כל המשפחה חולה".

השר ציין, כי "עשר הרשויות האדומות בישראל שייכות לציבור החרדי או לציבור הערבי. כשמסתכלים על הנתונים צריך לחשוב, דווקא בדגש על חגי תשרי המתקרבים, איך אנחנו לא גורמים לתופעות שליליות בעקבות הדברים הכי חשובים והכי משמחים בלוח השנה".

בהתייחסו לטענות בנוגע לשוני בהנחיות בין תחומים וענפים שונים במשק ובחברה, אמר אדלשטיין: "אלו לא היו הוראות המשרד, אלא החלטות טלאי על טלאי שחלקן התקבלו בוועדות הכנסת. עמדת המשרד הוצגה בדרך כלל לממשלה בצורה הרבה יותר מסודרת, ובקורלציה בין ענפים שונים וציבורים שונים. ברור לנו שצריך לשנות ולהתאים בין הקריטריונים השונים".

בהתייחסו לתפילות בבתי הכנסת בחגי תשרי, הדגיש אדלשטיין כי "ברור שבמרחב הסגור הרבה יותר מסוכן מאשר במרחב הפתוח. אמרתי לרבנים שאמרו לי ש'יש מקום ענק': בואו נדמיין מציאות של ראש השנה – במקום של 500 איש נאפשר שליש מהתפוסה, כפי שחלק מציעים. שש שעות ביחד, כניסה ויציאה אחת. יש דברים שאי אפשר להתעלם מהם. יש כאן אינטראקציה בין 200-150 איש במרחב סגור, דבר שבנתוני התחלואה הנוכחיים מדאיג אותנו. כשיש כמעט 2,000 נדבקים ביום – סביר שיהיה חולה קורונה בציבור של מאות אנשים. כשנהיה במצב של 50 חולים ביום – הסבירות להדבקה יורדת מאוד. לכן נצטרך לקבל החלטה הרבה יותר קרוב לחגים".

שר הבריאות הביע בדבריו התנגדות ליציאה המונית של עשרות אלפי מתפללים לציון קברו של רבי נחמן מברסלב באומן: "אם נראה את אומן בממדים ובמתכונת כפי שקורה בשנים אחרות – זה יהיה אסון".

יו"ר הוועדה, יעקב אשר (יהדות התורה), אמר בדיון כי "קדושת החיים בציבור החרדי היא אחד מציוויי התורה החשובים ביותר, לכן אף אחד לא מחפש הנחות בעניין זה. צריך להפעיל היגיון ושוויון איך אנחנו צריכים לשמור על עצמנו. לציבור הדתי החרדי יש שני דברים חשובים מאוד, נשמת אפה של היהדות – התפילות בבתי הכנסת ועולם התורה והישיבות. בתי הכנסת הם המסעדות הרוחניות שלנו, חדרי הכושר של הציבור החרדי והדתי זה עולם התורה".

"חייבים למצוא פתרון לבתי הכנסת", המשיך אשר. "צריך להיכנס לתוכנית ברורה והגיונית, הפרופורציות והכמויות ודאי צריכות לעלות ממה שהיום. יש לייצר תקן פרטני ומותאם לכל בית כנסת, ומקומות שלא יעמדו בתקן ייקנסו. אי אפשר להפיל הכל בגלל 5% או 10% שיפרו את הכללים".

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, שהשתתף בדיון באמצעות שיחת וידיאו, קרא לבטל את המגבלה האחידה על השתתפות של יותר מ-10 מתפללים במניין בתוך בית הכנסת: "אני ממש מבקש את שימת הלב לנקודה. אינו דומה בית כנסת שיש בו 20 מקומות ישיבה – שם ההגבלה של עשרה היא הגבלה הגיונית וחשובה – לעומת בית כנסת שיש בו 300 מקומות ישיבה, שם אין שום היגיון לקביעה שכזו. שלא לדבר על בית הכנסת הגדול בירושלים, עם 3,000 מקומות ישיבה, שם דבר זה ודאי לא הגיוני".

''אני לא יודע להגיד אם יש מקום בארץ, שיש בו שמירה על ההנחיות, כמו רוב מוחלט של בתי הכנסת בארץ", הצהיר הרב הראשי. הוא סיפר, כי באחד מבתי הכנסת בהם הוא מתפלל "יש מחיצה שקופה מפלסטיק בגובה וברוחב של שני מטרים. מי שקורא בתורה עומד עם ספר התורה על השולחן, העולה עומד מהעבר השני של המחיצה. יש ביניהם הפרדה מוחלטת".

"בראש השנה ויום הכיפורים באים אנשים רבים, שאינם ממתפללי בית הכנסת. חובה עלינו לעשות הכל כדי שיוכלו להמשיך לבוא. צריכים לחשוב גם על המרחב הפתוח – אין להגבילו ל-20 אנשים".

"צריך לאכוף בצורה רצינית. תשלחו אוכפים שיוודאו שאנשים עומדים בתנאים שייקבעו, אבל בבקשה – קבעו בבקשה את התנאים ותבצעו אותם. בסופו של דבר, עוד 45 יום נעמוד בראש השנה, אז אנו מתפללים למגפה אחרת – מגפה של אהבת חינם וידידות בין אנשים, כי זו תהיה התחלה חדשה של שנה חדשה, שבעזרת השם תתחדש עלינו עם ברכותיה. עד אז, מצאו בבקשה את הדרך לתת את המענה הנכון, כדי שיכולים יהיו בני ישראל להתפלל בבתי הכנסת", חתם הרב לאו את דבריו.

תגיות:יעקב אשריולי אדלשטייןנגיף הקורונהועדת החוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה