חדשות בארץ

סער: "עיתוי פסילת חוק ההסדרה על ידי בג"ץ – תמוה ומוזר"

חבר הכנסת גדעון סער תקף את עיתוי פסק הדין של בג"ץ, שביטל את חוק ההסדרה: "לא ראיתי את האקטיביזם המשפטי הזה בבתי המשפט כלפי בנייה בלתי חוקית במגזרים אחרים". הוא קרא לקדם את החלת הריבונות הישראלית על ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון

סער (צילום: פלאש 90)סער (צילום: פלאש 90)
אא

חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד) מתח הבוקר (רביעי) ביקורת נוקבת על פסק הדין של בית המשפט העליון, שביטל את חוק ההסדרה. "התוצאה לא הגיונית וגם בעיתוי תמוה", אמר בריאיון לגלי צה"ל. "מה הדחיפות לתת פסק דין לגבי חוק שחוקק לפני שלוש וחצי שנים, שכב שנים בבית המשפט, דווקא שבועות ספורים לפני החלת הריבונות על היישובים?".

סער הדגיש, כי פסק הדין של בג"ץ "מחדד ומחזק" את הצורך להחיל את הריבונות הישראלית על ההתיישבות ביהודה ושומרון: "אני מאמין ששינוי המשטר המשפטי בשטח יאפשר פתרונות לצורכי ההתיישבות והמתיישבים, שקיימים בדין הישראלי. זה רק צריך לדרבן את כולנו להחיל את הריבונות ולנרמל את החיים של חצי מיליון אזרחי ישראל שחיים בהתיישבות".

"לא ראיתי את האקטיביזם המשפטי הזה בבתי המשפט כלפי בנייה בלתי חוקית במגזרים אחרים", המשיך בכיר הליכוד. "אני גם זוכר, שכאשר אלפי אזרחי ישראל גורשו מבתיהם בגוש קטיף, ולא רק זכות הקניין התאורטית שלהם נפגעה – הם פוצו, ובית המשפט הכשיר זאת". הוא ציין, כי פסיקת בג"ץ מעמיקה את המשבר ביחסים בינו ובין הכנסת: "לפני כחודש בג"ץ ביטל את חוק הפיקדון למסתננים. אין ספק שזה מחדד גם את הצורך ללכת לחקיקה של חוק יסוד חקיקה, שכולל גם סעיף התגברות".

חוק ההסדרה, שאושר על ידי הכנסת בפברואר 2017, ביקש להסדיר את מעמדם של אלפי בתים של המתיישבים ביהודה ושומרון, שנבנו על קרקע הנמצאת בבעלות פרטית של פלסטינים. על פי החוק, המדינה תפקיע את הקרקע הפרטית ותפצה את בעליה בתשלום כספי או בקרקע פרטית אחרת – לפי העדפתם. בית המשפט קבע אתמול, ברוב של שמונה שופטים מול דעת המיעוט של השופט נועם סולברג, כי החוק אינו חוקתי והורה לבטלו.

 

סמוטריץ': "אבדה הבושה"

פסק הדין עורר תגובות זועמות בימין. יוזמו העיקרי של חוק ההסדרה, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה), תקף בחריפות את בג"ץ, אך יצא גם נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אבדה הבושה. הגוף הפוליטי החזק ביותר במדינה חיכה לממשלה רופסת שלא תוכל להגיש את פסקת ההתגברות, והמשיך את הקו השמאלני הקיצוני שהנחיל אהרון ברק. שלוש שנים של המתנה עם פסק הדין, עד שנתניהו הגיש להם על מגש של כסף את העיתוי המתאים לפסול את החוק ללא חשש".

"במשך שנים בית הדין הקרוי גבוה לצדק רומס כל זכות של המתיישבים, מעקם ומעוות את חוקי הכנסת כדי להתאימם לאג'נדה פרוגרסיבית ופוסט ציונית, שמעדיפה תמיד את זכויות אזרחי האויב על זכויות אזרחי המדינה", המשיך סמוטריץ' במתקפתו. "כשהסוגיה נוגעת למסתננים ולערבים, יש סעד מירושלים עד אריתראה. אבל המתנחלים יכולים להידרס, והחוק הסופר צודק הזה נפסל כי הוא מהווה סעד לצד הלא נכון".

סמוטריץ' הבהיר כי בכוונת מפלגתו להביא לכנסת את פסקת ההתגברות, וקרא לליכוד ולמפלגות החרדיות לתמוך בכך. את דבריו סיים בפנייה לשופטי בג"ץ: "דעו לכם, שסופה של כל דיקטטורה ליפול. במוקדם או במאוחר העם יתקומם, הכנסת תחוקק, השליטה תחזור לעם, והציבור הישראלי ישתחרר מלפיתת החנק האלימה שאתם משליטים כאן בשנים האחרונות. ככל שתהיו אלימים ושקופים יותר בעיוותי הדין, הבומרנג שיווצר בתגובה לפועלכם יהיה מהיר יותר והחלטי יותר. אני מצר מאד על ההתנהלות חסרת האחריות של בודדי בודדים, ששדדו את הדמוקרטיה הישראלית".

שר הבריאות יולי אדלשטיין קרא אף הוא לחקיקת פסקת ההתגברות: "בג"ץ איבד את זה", כתב בטוויטר. "הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף. הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו, על הכנסת לשרטט את המגבלות".

יו"ר הכנסת יריב לוין אמר, כי "הכנסת לא תחריש עוד נוכח הפגיעה המתמשכת בסמכויותיה ובמעמדה. בית המשפט העליון רמס היום שוב, כמנהגו הפסול, את הדמוקרטיה הישראלית ואת זכויות האדם הבסיסיות של רבים מאזרחי ישראל". הוא הוסיף כי "הפסיקה שניתנה, על פניה בחוסר סמכות, קורעת קרע נוסף בחברה הישראלית ותפגע עוד יותר באמון הציבור בבית המשפט העליון ובשופטיו. בית המשפט העליון צועד בצעדי ענק אל עבר משבר חוקתי שלא היה כמותו בישראל".

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, הביע הבוקר – בריאיון לכאן ב' – תמיכה בחקיקת פסקת ההתגברות: "זה חוק נדרש ונצרך בעת הזו. אנסה לקדם את החוק". עם זאת, הוא הבהיר כי זכות הווטו שיש לכחול לבן על החקיקה, במסגרת הממשלה הפריטטית, תציב בפני הליכוד דילמה – האם ללכת למערכת בחירות נוספת על פסקת ההתגברות.

זוהר ציין, כי ייתכן וקיימים פתרונות אחרים לסיטואציה שנוצרה, גם ללא חקיקת פסקת ההתגברות: "לפי טענות בג"ץ, בהתאם לאינפורמציה הראשונית שקיבלנו, יש בעיה באופי החוק או בניסוחו. ייתכן מאוד שתיקון החוק יכול לפתור את הסוגיה המשפטית". התגובה הרשמית שנמסרה אמש מטעם הליכוד דיברה אף היא על תיקון החוק, ולא התייחסה לפסקת ההתגברות: "מצער שבג"ץ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש".

בכחול לבן אמרו, בתגובה לפסק הדין, כי "הבעייתיות בחוק ההסדרה היתה ידועה לממשלת ישראל כבר מהרגע הראשון, ופסילתו היתה צפויה לכל הגורמים במערכת הפוליטית. הכרעת בג"ץ הולכת יד ביד עם המצב החוקתי בישראל, וכמובן שנכבד אותה. את המעמד החוקי של רבים מהבתים בהתנחלויות ניתן להסדיר, אולם עלינו לעשות זאת בצורה מושכלת ובהסכמה רחבה".

תגיות:גדעון סערבג"ץחוק ההסדרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה