הלכה

איפה אסור לדבר בדברי תורה? 10 הלכות שאולי לא ידענו

מדוע אסור להתאפק? מה הדין לגבי מאכלים ומשקאות שהיו בחדר השירותים? והאם מותר לדבר בהיותו בשירותים? 10 הלכות חשובות, מתוך ספר ההלכה "ילקוט יוסף"

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

1. מדוע אסור לאדם להשהות צרכיו?

נאמר בתורה (ויקרא יא מג): "אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם". ומכאן דרשו חז"ל, שאסור לאדם להשהות את צרכיו בין גדולים ובין קטנים. והמשהה צרכיו בקטנים, מכניס את עצמו לחשש עקרות, חס ושלום.

המשהה נקביו מחמת שמחפש מקום צנוע להתפנות בו, אין בזה איסור 'בל תשקצו', כי גדול כבוד הבריות, ואפילו לצרכיו הקטנים רשאי להשהות עצמו עד שימצא מקום צנוע, רק שלא ישהה עצמו יותר מדי.

2. במה זוכה אדם שמזדרז ללכת לשירותים בשעת הצורך?

כתב הרמב"ם (הלכות דעות פרק ד הלכה א): הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי ה' הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך האדם להרחיק את עצמו מדברים המאבדים את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברים והמחלימים... ולא ישהה נקביו אפילו רגע אחד, אלא כל זמן שצריך לבית הכסא, יעמוד מיד. וכתב עוד (הלכות מאכלות אסורות פרק יז הלכה לא לב): "המשהה צרכיו ולא הולך לבית הכסא, הרי זה משקץ את נפשו, לבד מחולאים רעים שיביא על עצמו ויתחייב בנפשו. וכל הנזהר בזה, מביא קדושה וטהרה יתירה לנפשו, וממרק את נפשו לשם הקב"ה, שנאמר: "וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אָנִי".

3. האם מותר לאכול דבר מאכל או לשתות משקה שנכנס איתו לשירותים?

לכתחילה לא יכנס עם מאכלים ומשקים לבית הכסא, אלא אם כן יעטפם בכיסוי אחד. ואם נכנס עמהם בלי כיסוי, טוב שישטפם שלוש פעמים.

4. מה יעשה אדם הנצרך ללכת לשירותים באמצע הלילה?

הישן בלילה ומרגיש צורך להתפנות לצרכיו, לא יתעצל לקום ממיטתו, ובסיימו ישטוף ידיו בלי כלי ויברך אשר יצר, ולא יברך על נטילת ידיים, שהרי דעתו לחזור ולהמשיך לישון. ואם קשה לו לשטוף ידיו מחמת הקור, ישפשף ידיו בבגד ויברך אשר יצר.

5. האם מותר לענות אמן אחרי אדם שאינו נקי כהלכה?

אדם שאינו מנקה גופו כהוגן, אין לענות אחריו 'אמן'. וזאת משום הברכה אינה יוצאת מגוף טהור, וזה גרוע יותר מברכה לבטלה שאסור לענות אמן אחריה.

והעושה צרכיו גדולים יקפיד לקנח גם במים, כי זהו עיקר הניקיון. ואם אין לו מים, יקנח במגבונים. ואם אין לו מגבונים, יקנח בניירות לחים. ואם אין שום אפשרות כזו, יקנח בנייר יבש ויקפיד לנקות היטב היטב.

קטנים שעדיין לא חונכו על קינוח בבית הכסא כהוגן, אין לענות אחריהם 'אמן'.

6. האם מותר לילד שאינו נקי לברך?

יש לחנך את הילדים כבר מגיל שש לנקות עצמם כהלכה. ילד שאינו נקי כהוגן, מותר לו לברך וללמוד, וכן מותר ללמוד ולברך על ידו, אבל לא לענות אחריו אמן.

אולם קטנים שעדיין לא חונכו על קינוח בבית הכסא כהוגן, אין לענות אחריהם 'אמן'.

7. כאשר נמצא באמצע לימוד  האם מותר להשהות צרכיו?

העוסק בתורה והוצרך לצאת לצרכיו - אם מרגיש שיכול להתאפק לפחות 72 דקות, ואפילו הוא מסופק אם יכול להתאפק, רשאי לסיים את הלימוד ואחר כך לצאת. אך אם אינו יכול להתאפק כל כך, יפסיק ויצא לבית הכסא.

אולם אם יש חשש שיגרם לו ביטול תורה, כגון שיקשה עליו לחזור לעניין, או שהוא מלמד לאחרים וכשיצא הם יתבטלו, רשאי לסיים את הלימוד ואחר כך לצאת.

8. במה זוכה אדם השומר על צניעות בהיותו בשירותים?

יתנהג בצניעות ולא יגלה מגופו אלא רק מה שהוא מוכרח, שלא יטנפו בגדיו.

אמרו חז"ל: "הצנוע בבית הכסא ניצול מרוחות רעות ומזיקים. וכשהוא ישן, אין מבהילים אותו בחלומותיו, ומאריכים לו ימיו ושנותיו".

9. האם מותר לדבר בשירותים?

אין לדבר בבית הכסא. ואם צלצל הפלאפון בשהותו שם - לא יענה. אולם אם יש חשש של הפסד ממון או חולי וכיוצא בזה, רשאי לענות אך יקצר בדבריו. ואם הוצרך לדבר בעניין הקשור לבית הכסא כגון לבקש נייר לקנח, מותר לדבר.

הנכנס לבית הכסא שלא לעשיית צרכיו, אלא לקחת חפץ וכיוצא, רשאי יותר להקל בדיבור שם, וכל שכן אם בית הכסא משמש לאחסון חפצים וכיוצא. ועל כן, אמא המקלחת את ילדיה הקטנים באמבטיה שיש בה בית הכסא, מותר לה לדבר איתם בדברים הנצרכים.

10. האם מותר להרהר בדברי תורה בשירותים?

אסור להרהר בדברי תורה בבית הכסא וכן במקוה. ואם בא לו הרהור של תורה, יסיח דעתו מיד להרהר בעסקיו והוצאותיו.

מותר לחשב חשבונות של מצוה בבית הכסא, כגון לחשב כמה צריך להוציא מכספו לצדקה או להוצאות שבת וכדומה.

תגיות:דיבורשירותיםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה