חדשות בריאות

שנה לפטירתו של הרב ישעיהו הבר זצ"ל, ואלו היו מילותיו האחרונות

איך מתמודדים עם הצרות? במה להתחזק? מדוע הקדוש ברוך הוא מטלטל את העולם? וכיצד נגיע לקרבת אלוקים שתעזור לנו להתמודד עם הכל? במלאות שנה לפטירתו הכואבת של הרב ישעיהו הבר זצ"ל, מייסד ויו"ר עמותת 'מתנת חיים', אל תפספסו את שיחתו האחרונה של הרב ישעיהו הבר זצ"ל לתלמידיו בישיבת "נתיבות חכמה"

  • ל' ניסן התשפ"א
הרב ישעיהו הבר זצ"להרב ישעיהו הבר זצ"ל
אא

היום (שני), ל' בניסן התשפ"א, חל יום השנה הראשון לפטירתו הכואבת של הרב אברהם ישעיהו הבר זצ"ל, רבבות מעם ישראל מרגישים שהתייתמו מאבא, וממאנים להתנחם על אדם יקר ואציל נפש, שהוכיח לנו עד כמה גדול כוחו של אדם בודד. לא רק מושתלי כליה ותורמים היו בניו, אלא גם מאות ואולי אלפי בחורי ישיבה שקנו ממנו תורה והיו מתייעצים עמו. הרב היה ידוע באישיותו הנלבבת, במאור פניו, בחיוך, ובהתמסרות לכל אחד שנזקק לעצה ועזרה בכל תחום שהוא.

הרב הבר הקים את ארגון "מתנת חיים" ועמד בראשו, כאשר כל אחת מ-800 השתלות הכליה שנערכו בעידוד הארגון, עברו דרכו באופן אישי. כמו אבא אוהב ליווה כל השתלה. הרב הותיר אחריו מורשת של חסד, נתינה, טוּב לב, התמסרות למען הזולת והכל במרץ, בשמחה, באמונה ובצניעות.

הרב היה אחד מרבני ישיבת 'נתיבות החכמה' (וולפסון) בבית וגן, שם היה נמצא בקביעות בסדר ג' מידי יום ביומו. 

עם הסתלקותו הטראגית והמטלטלת, אנו מביאים בפניכם שכתוב של ההקלטה האחרונה שלו, אותה מסר בקו המידע של הישיבה. במהלך דבריו ביקש סליחה מהתלמידים שלא יכל לפתוח להם את הבית בפורים בגלל הבידוד שגזר על עצמו. במתיקותו הידועה, דיבר הרב על המסרים הרוחניים שיש ללמוד עם הטלטלות שעובר העולם, והדגיש את חובת הזהירות והשמירה על ההנחיות מצילות החיים.

במהלך הדברים המצמררים, שנאמרו בד' בניסן, ציטט הרב הבר זצ"ל את מכתבו של הרב חיים פרידלנדר זצ"ל, משגיח ישיבת פוניבז', שכתב לתלמידיו לפני הסתלקותו מהמחלה הקשה, בו אומר גאון המוסר כי אין כל צורך שיעודדו אותו, כיוון שהוא, במצבו הסופני, חש קרבת אלוקים גדולה מתמיד.

"שלום וברכה בני הישיבה האהובים", אמר הרב זצ"ל בנעימותו הנפלאה. "נכנסתי לסלון בבית, ואני רואה בלגן גדול: הכל מלא חפצים פזורים, שמקומם תמיד במרפסת השירות, מכונת הכביסה, סמרטוטים, קופסאות, מקלות ספונג'ה הכל בלגן".

"למרבה הפליאה שלי, בני ביתי הסבירו לי שהבלגן הוא חלק מתהליך יצירת סדר חדש לכבוד פסח:  מנקים ומסדרים את המרפסת - אז הסלון כרגע בלגן. תבוא מחר, תראה את הסלון מסודר ואת המרפסת חדשה.

הרב הבר משתמש בדברים כמשל, וקורא בקול גדול: "העולם כולו עובר כעת סדר חדש, בורא עולם מטלטל את הבריאה, מטלטל את העולם, מרגיז ממלכות, עושה בלגן כדי ליצור סדר חדש, אנחנו עומדים נפעמים.

"אני פותח את הסידור בשחרית", ממשיך הרב ומקריא: "'אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא. וְאֵלּוּ הֵן. כִּבּוּד אָב וָאֵם. וּגְמִילוּת חֲסָדִים. וְהַשְׁכָּמַת בֵּית הַמִּדְרָשׁ. שַׁחֲרִית וְעַרְבִית. וְהַכְנָסַת אוֹרְחִים. וּבִקּוּר חוֹלִים. וְהַכְנָסַת כַּלָּה. וּלְוָיַת הַמֵּת. וְעִיּוּן תְּפִלָּה. וַהֲבָאַת שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ וּבֵין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ. וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּם'.

"מבהיל כמה אנחנו חווים כעת ירידה בכל אחד מהדברים האלו", אומר הרב שנסתלק לשמי מרומים, "אנחנו מדברים על כיבוד אב ואם - כמה אנשים מנועים מלבקר את ההורים המבוגרים שלהם, גמילות החסדים, כמה השכמת בית המדרש נמנעת, שחרית וערבית, כמה מידת הכנסת אורחים הופחתה.

"אני לא מעלה על דעתי כמה שבתות שלא היו לי אורחים בשולחן שבת או בסתם יום של חול, ביקור חולים - אסור לבקר בבתי החולים כמעט, הכנסת כלה - איך נראות חתונות היום, מצב של הלווית המת - כמה לוויות של מניין, של מעט מאוד בני אדם.

"עולה על כולנה הקושי בתלמוד תורה, הישיבות וישיבות בין הזמנים, כמה התורה נמצאת במצב של חוסר חס ושלום. מבהיל לחשוב ש-3 עמודי העולם: תורה, עבודה, גמילות חסדים - כולם רופפים. איך אפשר להתקיים כך?! ה' ישמור", קורא הרב בכאב.

איך ייתכן שאדם שהציל ממוות 800 בני אדם, נפטר בגיל צעיר? הרב אהרן לוי בשיחה שאסור להחמיץ:

 

אנחנו בצרה, אבל הקדוש ברוך הוא איתנו

"הקב"ה מטהר את האוויר בעולם, ארץ ישראל התרוקנה מרבבות גויים, גם העובד הרומני שלנו חזר, מאות אלפי יהודים ששוהים בחו"ל חזרו ארצה, כל מקומות התרבות והבילוי, ששם נעשים כל המעשים הטמאים בעולם – נסגרו.

הרב מוסיף ומשתף את תלמידיו בהודעה שקיבל יום קודם לכן מפרופסור גדול, מנהל מחלקה מהמחלקות החשובות בארץ. "אנחנו עובדים יחד, עד כה לא זכה ללכת בדרך התורה", מספר הרב ומסביר כי "בשנה שעברה בערב פסח הוא קיבל הגדה של פסח 'הגדה ופשרה' של הרב משה גרילק ושם למד יותר על עשרת המכות. אז הוא כותב לי שהוא התקשה להבין את מכת בכורות, איך יכול להיות שבערב אחד מתו בכל בית, אז כעת מגיפת הקורונה ממחישה לו את מכת בכורות וזה המכה ה -11 וזה מטלטל אותו ממש.

"את המגיפה הזו הבורא שלח כדי לגרום לאנשים להיות יותר טובים, אנשים רחוקים - המכה מטלטלת אותם".

ממשיך הרב זצ"ל ומציין כי הרב חיים פרידלנדר זצ"ל התבטא בעת חוליו האחרון שמגיעים לעודד אותו והוא לא צריך שום עידוד כי הוא חש קרבת אלוקים כפי שהוא לא חש מעולם, אז הוא לא צריך עידוד.

"בכדי להתמודד להחזיק במצב הזה - צריכים להתחזק במצב של קרבת אלוקים", מסביר הרב הבר. "אני זוכר שכשהיינו בחורים צעירים בישיבה, הגענו לביתו של הרב מיכל פיינשטיין לשמיעת שיעורים. היה זה בתקופה שהרב פיינשטיין היה בצרה גדולה, שמעתי אותו חוזר ואומר פעם אחר פעם 'עמו אנוכי בצרה', כמה פעמים חזר על זה - הרגשנו את המילים האלו, 'עמו אנוכי בצרה', הדרך לעבור תקופה כזו היא לחוש שהקב"ה נמצא איתנו בתוך הבידוד. אנחנו בבידוד, אבל הקב"ה איתנו".

"אני כבר שלושה שבועות לא יצאתי מהבית וגזרתי על עצמי בידוד וזה הזמן לבקש מהבחורים סליחה שלא הכנסתי אותם הביתה בפורים כי גזרתי על עצמי בידוד בגלל מצבי הרפואי, הבנו יותר מוקדם את החובה לשמור.

"היום קורה לנו הרבה שמתפללים ביחידות וזה הזדמנות למצוא פינה בבית להתבודד בתפילה ולכוון יותר", מייעץ הרב לתלמידיו.

"נגיף הקורונה, יותר קטן מחיידק, הוא בגודל של מאית מחיידק, והוא עוצר את כל העולם, מעצמות ומנהיגים הכל מושבת, אז אנו זוכים להכיר כמה גדלותו של בורא עולם.

"על מנת לראות את הנגיף צריכים מיקרוסקופ אלקטרוני כדי לראות נגיף במיקרוסקופ רגיל אי אפשר, אז אני, האפס הקטן, זוכה לדבר עם מלכו של עולם. צריך לחשוב על זה, צריך לצייר איך שהקב"ה שומע את שיח שפתותינו. לכמה קרבת ה' אפשר להגיע", קורה הרב ברגש.

בסיום דבריו ייעץ הרב לתלמידיו להתחזק בקדושת הדיבור. "חשוב להתחזק לשמור על קדושת הדיבור, שעל כך נאמר בגמרא שבעוון ניבול פה צרות רבות וגזירות קשות מתחדשות, ובחורי (שונאי) ישראל מתים, ויתומים ואלמנות אינם נענים. הקב"ה שוכן במקום טהור", הוסיף הרב ואמר, "אנחנו נמצאים במצב שהקב"ה עושה סדר חדש ונזכה לקבל פני משיח צדקנו. פסח כשר ושמח".

מה מביא אדם מן השורה להקים ארגון מהפכני להצלת חיים? הרב ישעיהו הבר בראיון מעורר השראה:

תגיות:נגיף הקורונההרב ישעיהו הבר זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה