עובדות ביהדות

מורה נבוכים, ספרו הפילוסופי של הרמב"ם: כל הפרטים המרתקים

הספר "מורה נבוכים" נכתב לפני 800 שנה על ידי הרמב"ם, מגדולי הראשונים. הספר יועד לצעירים שאמונתם התערערה, והוא עוסק ברציונליזציה של היהדות

אא

מורה נבוכים הוא ספרו הפילוסופי של הרמב"ם. הרמב"ם, רבי משה בן מימון, היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מגדולי הראשונים, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, מדען, רופא, חוקר ומנהיג. הרמב"ם הוא אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות, אשר עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה" והוא הוכתר בכינוי "הנשר הגדול".

הרמב"ם הרבה להשתמש בעט הסופר אשר בידו והעניק לנו מורשת יהודית עצומה בדמות ספריו המקיפים. הרמב"ם חיבר את יצירת הענק "משנה תורה", ועוד עשרות ספרים העוסקים, בין השאר, בנושאים הבאים: ביאורים לדברי חז"ל, פסקי הלכה, פילוסופיה, רפואה, תשובות ואגרות לקהילות יהודיות שונות ועוד. הרמב"ם הוא זה שניסח את י"ג עיקרי האמונה, בהם מצווה כל יהודי להאמין.

מורה נבוכים הוא ספרו הפילוסופי של הרמב"ם. בספרו הוא מכוון ומורה את הנבוכים, שאמונתם התערערה, כיצד היהדות היא הדת הנכונה והאמתית ביותר. הרמב"ם כתב את ספרו עבור צעירים בדורו שנתקלו דברי כפירה מן הפילוסופיה היוונית על קדמות העולם וההשגחה, וביקש לתקן את דעותיהם.

הספר מורה נבוכים עוסק ברציונליזציה של היהדות, והוא עוסק במגוון נושאים. ביניהם: השגחה פרטית, בריאת העולם, נבואה, מוסריות, טעמי המצוות ועוד. הרמב"ם תומך את דבריו בהוכחות הגיוניות ורציונליות.

מלבד ההקדמה, מחולק הספר לשלושה חלקים:

החלק הראשון כולל 76 פרקים, והוא נאבק בנטייה להאנשת והגשמת הבורא.

החלק השני מכיל 48 פרקים, והוא דן בשאלה האם העולם נברא או קדמון. הספר מציג הוכחות נוקבות לקיומו של הבורא, ועוסק במושג הנבואה.

החלק השלישי מכיל 54 פרקים, והוא עוסק בנושאי השגחה פרטית, הרוע בעולם, שכר ועונש, מעשה מרכבה, וטעמי המצוות.

אנחנו אנשים טובים, אבל לא מסתדרים עם בן/ת הזוג - מה עושים? הרב זמיר כהן מביא את הוראות הרמב"ם לגבי תפקיד האשה והבעל, שמי שמקיים אותן מובטח לו שלום בית. הדרכה חשובה ומומלצת: 

 

תרגומו של הרב שמואל אבן תיבון

הספר מורה נבוכים נכתב בערבית-יהודית ספרותית, כיוון שזו היתה השפה הרווחת בקרב קהל היעד שאליו כיוון הרמב"ם את תוכן הדברים.

לאחר פרסומו, גבר הביקוש לתרגומים של הספר. בשל כך, תורגם הספר למספר שפות. עבודת התרגום היתה מלאכת אומנות מיוחדת, בעיקר בשל הצורך לתרגם ספר העוסק בתכנים פילוסופיים המתאימים לימי הביניים, וכן להבין לעומק באופן מלא את דברי הרמב"ם, שציין בהקדמה כי לכל מילה יש משקל רב והיא נבחרה בקפידה.

התרגום הראשון של הספר ענשה עוד בחייו של הרמב"ם, על ידי תלמידו ר' שמואל אבן תיבון. המתרגם התייעץ עם הרמב"ם במהלך עבודת התרגום.

 

ציטוטים מתוך הספר

"וכל הלאוין האלו בעניין אחד הן, והוא שלא יפנה אחר עבודת כוכבים, וכל הנפנה אחריה בדרך שהוא עושה בו מעשה הרי זה לוקה, ולא עבודת כוכבים בלבד הוא שאסור להפנות אחריה במחשבה - אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה - מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו, ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונמשך אחר הרהורי הלב, מפני שדעתו של אדם קצרה, ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו, ואם יימשך כל אדם אחר מחשבות לבו, נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו. כיצד? פעמים יתור אחר עבודת כוכבים, ופעמים יחשוב בייחוד הבורא שמא הוא שמא אינו, מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור, ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה, ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה, ואינו יודע המידות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו, ונמצא יוצא לידי מינות. ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה 'ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים' - כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת, כך אמרו חכמים: 'אחרי לבבכם' - זו מינות, 'ואחרי עיניכם' - זו זנות. ולאו זה אף על פי שהוא גורם לאדם לטרדו מן העולם הבא אין בו מלקות" (הלכות עבודת כוכבים, פרק ב, ג)

יש ללמוד לראות את הטוב שבחיים, כדי להודות על מתנות החינם שקיבלנו. "לעתים קרובות עולה בדמיון ההמון שהרעות בעולם מרובות מן הטובות... רוב הרעות הפוגעות בבני-אדם הן מידיהם, כוונתי מידי בני-אדם לקויים... בגלל רעות שאנו עושׂים בעצמנו ובבחירתנו אנו סובלים, ומייחסים זאת לא-ל... שלמה ביאר זאת ואמר: 'איוולת אדם תסלף דרכו, ועל ה' יזעף לבו" (משלי יט, ג)...  אבל המעולים החכמים יודעים את חוכמת המציאות הזאת ומבינים אותה... כל הקושי שבזה שאתה רואה, והצער שאנו מצטערים בגלל זה, הם בשל הרדיפה אחר מותרות לבקש את מה שאינו הכרחי; ואז אין מוצאים אפילו את ההכרחי... ראוי שתשׂים לבך אל מצבינו במציאות... שככל שדבר פחות הכרחי הוא מצוי פחות ויקר מאוד. כי מה שהכרחי לאדם, למשל, הוא אוויר, מים ומזון. אך האוויר הכרחי ביותר... והאוויר מצוי יותר ושווה לכל-נפש... והכרחיות המים גדולה יותר מהכרחיות המזון... ובכל עיר אתה מוצא מים מרובים יותר וזולים יותר ממזון. כן קורה הדבר במזונות: ההכרחיים יותר מצויים יותר וזולים יותר באותו מקום ממה שלא הכרחי. בזאת מתגלה חסד האל יתעלה וטובו כלפי המציאות שלו".(מורה נבוכים חלק שלישי, פרק יב)

מסכת חייו של הנשר הגדול - הרמב"ם:

 

לקריאת הספר "מורה נבוכים", לחצו כאן.

תגיות:הרמב"םמורה נבוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה