חינוך ילדים

גנב, יהלומים לפניך! בכל ילד יש אור

הורים, למה אתם עומדים ומביטים בייאוש בערימות הבוץ והרפש? קומו, אנחנו יוצאים לבורסת היהלומים! אתם רצים אחר הגנב? רוצים להוקיע אותו קבל עם ועדה? עצרו רגע, בואו ל"מלטשה". אפשר לתקן!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שמעתי מהמשגיח הרה"צ רבי חזקיהו מישקובסקי שליט"א סיפור מדהים על ראש ישיבת טלז, הגאון רבי מרדכי גיפטר זצוק"ל, ומעשה שהיה כך היה: פעם ביקר רבי מרדכי בלוויית אחד מבחירי תלמידיו אצל עשיר גדול, בעל מלטשת יהלומים, שהיה מקורב אליו. בפיו הייתה בקשה מוזרה למדי: "אנא, למד את תלמידי זה את רזי המקצוע".

העשיר נדהם. הוא הכיר את רבי מרדכי וידע עד כמה הוא מתנגד ליציאה לעולם המסחר, כל עוד יש אפשרות להיות באוהלה של תורה. במיוחד נדהם כשהדגיש רבי מרדכי, שאותו בחור הוא אחד מבחירי תלמידיו... רק מפני כבודו של הרב, לא סירב.

 

ברוכים הבאים למלטשה

החל העשיר לסייר עמם ברחבי המלטשה. הוא הוציא אבן שחורה סטנדרטית, הגישה לבחור ושאלו: "מה אתה רואה באבן זו?".

הבחור בחן את האבן, וענה שזו אבן רגילה למדי, ללא שום מעלה מיוחדת...

"אתה טועה", אמר העשיר, "זוהי אבן יקרה, זהו יהלום שטרם עבר עיבוד וליטוש. אבן זו תעבור ליטוש אחר ליטוש, ינסרו אותה לצורה ולגודל המושלמים, עד שיראו את יחידותה ואת יופייה!

"כעת למדת כלל בסיסי וראשוני בענף היהלומים: לעולם אל תחליט על שוויה של אבן לפי המראה החיצוני. גם אבן הנראית פשוטה וחסרת ערך, עשויה להפוך ליהלום יקר אם רק תקבל את הטיפול ואת היחס הנכון", הסביר הגביר ל"תלמידו" החדש.

העשיר המשיך בסיור, ושלף מתוך אחת המגירות אבן בוהקת יפהפייה. "ומה אתה אומר על אבן זו?", שאל את הבחור. "היא נראית אבן מושלמת ממש", ענה הבחור.

"רואים שאינך מבין ביהלומים", ענה הגביר, "בוא לכאן, הבט על אבן זו דרך הזכוכית המגדלת ותספר לי מה אתה רואה".

הבחור הביט, ונדהם לראות על האבן המושלמת כתמים וסדקים רבים.

"כעת אלמד אותך כלל נוסף: גם האבן המושלמת ביותר זקוקה עדיין לליטוש, לעיבוד נוסף. גם אם בעין בלתי מזוינת נראה שזהו המקסימום שניתן להגיע אליו, בהסתכלות דרך זכוכית מגדלת תגלה שיש עדיין מה לשפר"...

כעת החליט היהלומן לשאול את רבי מרדכי: "רבי, הרי ידוע כי מחנך אתה את תלמידיך להמית עצמם באוהלה של תורה, מה פתאום אתה מביא אלי את בחיר תלמידיך, מבקש ממני שאלמד אותו להיות יהלומן, ועוד מתלווה אליו בעצמך???".

ענהו רבי מרדכי: "אל תדאג, בחור זה הינו מיוחד בכל, הוא לא יגדל ליהלומן, הוא יהיה בעזרת ה' ראש ישיבה גדול. רציתי רק ללמד אותו מספר יסודות בחינוך, רציתי שידע שבכל תלמיד קיים פוטנציאל שלפעמים אינו נראה במבט ראשון, אך בעזרת טיפול נכון ומסור מגלים את היופי. רציתי שידע גם כי אף אצל התלמיד המושלם ביותר יש עדיין מה לשפר".

סיפור מדהים, בעל מסר פשוט ונוקב: בכל אחד קיים פוטנציאל, כל אחד מסוגל להצליח, אם רק נמצא את הדרך ואת הסבלנות ללטש ולחנך. לעומת זאת, אין מושג של שלמות, תמיד יש במה להתקדם.

 

יש כבוד לגנב

במלאכת החינוך קל מאוד להחליט שבפלוני חבל להשקיע, או כי די במה שאנו משקיעים, אבל אנו חייבים להתחיל לחשוב כיהלומנים; בכל יהודי יש חלק אלוק ממעל, יש נשמה, יש ייחודיות. אומנם לעתים העטיפה מזוהמת, אבל אם נהיה מוכנים להשקיע, נגלה בסוף את האור.

גם בתוך הבית יש להיזהר לא להחליט מיד ש"מוישי הוא לא כמו יענקי, מה כבר יצא ממנו"... או: "רבקי היא טובה, אבל חני מיוחדת יותר". זה לא נכון; ייתכן כי אצל חלק מילדינו המעלות בולטות וצועקות יותר, אבל גם באחרים יש מעלות משלהם, שאולי צריך לחדור לעומק כדי לגלות אותן, אבל הן קיימות. חשוב לזכור: ילדים מרגישים מה אנחנו חושבים ומרגישים כלפיהם, גם בלי שנבטא זאת במילים...

במיוחד חשוב לזכור כלל זה אצל ילדים שמעדו ונכשלו; יהלום נשאר יהלום גם כשהוא שקוע בטיט וברפש, כי אחרי הכל, הוא יהלום. אומנם הוא מלוכלך, הוא אינו בוהק, אינו מאיר, אבל הוא נשאר יהלום.

אנחנו רואים איך התורה מתייחסת לכל אחד, אף ליהודים שנכשלו ומעדו. התורה מאמינה בכל אחד ובכל מצב!

במנהגו של עולם, מניחים גנב מאחורי סורג ובריח שירצה את עונשו. מה התוצאה? בדרך כלל חוזר הגנב לפשע. להבדיל, בתורה הקדושה אנו מוצאים יחס שונה; אנו רואים שגנב שאין לו מה לשלם - נמכר לעבד. הוא הופך לעבד עברי, אך זוכה לתנאים משופרים. התורה מלמדת "כי טוב לו עמך": עמך במאכל, עמך במשתה. ידועים על כך דברי חז"ל, שאם יש כר אחד, זוכה בו העבד ולא האדון! התורה מראה לגנב: נכון, נפלת ונכשלת, אך זוהי מעידה, אתה עדיין אדם הראוי לכבוד.

לעומת זאת, כשעבד סיים את שש שנות העבדות, ורוצה להמשיך לחיות כעבד - רוצעים את אוזנו, לומר: אצלך אין זו מעידה, אלא דרך חיים.

גנב שגנב שה, התבייש כאשר נשא אותו על כתפו, לכן הוא ישלם פחות מגנב שרכב על השור... יש יחס של כבוד גם לגנב. כך עוזרים לאדם לעבור את המשבר ולהתגבר.

אדם המקבל מלקות על לאו, כיוון שנקלה, הרי הוא כאחיך. המטרה אינה להשפיל ולשבור, חלילה, אלא לחנך. ברגע שהתקבל המסר, הרי הוא כאחיך, כאילו לא היה כאן חטא.

המשנה באבות מלמדת את הדיין איך להתייחס לבעלי דין משקיבלו עליהם את הדין: "יהיו בעיניך כזכאים"... אין סטיגמות. יש כאן מעשה שצריך לתקן, ומהרגע שתוקן, נחשב בעל הדין לזכאי.

חשוב מאוד לזכור זאת בחינוך; גם ילד או נער שמעדו ונכשלו, חייבים לקבל יחס של אמון, יחס של כבוד. יש לטפל במשגה, חייבים לתקן את העוול, אבל מיד חייבים לחזור ולהאמין בפוטנציאל האלוקי הטמון בהם.

אנו מחויבים במצוות "והלכת בדרכיו", להידבק במידותיו של הקב"ה. התנא רבי מאיר לימד אותנו במסכת קידושין: "בנים אתם לה' אלוקיכם", "ובין כך ובין כך, אתם קרויים בנים". אצל הקב"ה, יהודי הוא בן מלך בכל מצב.

ידועה אמרתו הנוקבת של רבי משה מקוברין זי"ע: "יהודי החושב שאחרי העבירה החמורה ביותר אינו יכול להתפלל לקדוש ברוך הוא, לא דרך על מפתן היהדות" - חייבים לתקן את החטא, אך היחס נשאר כבן אצל אביו.

 

ההחלקה והתקווה

יחס זה של כבוד הוא חיוני ביותר, ואפילו קריטי, כאשר פוגשים כאלו שלצערנו "החליקו" ונפלטו מהחממה. יש שנותנים להם הרגשה כאילו די בזה שלא יחללו שבת ולא יאכלו נבלות וטרפות. דיבורים מסוג כזה, מאנשים שאותם בחורים הכירו בעבר, מקבעים בהם את מצבם. הם רואים בכך סוג של השלמה עם ההידרדרות שלהם. זו טעות ואסון!

אדרבה, עם כל יהודי, בכל מצב, צריך לדבר כאילו מחר הכל חוזר להיות כרגיל. צריך לשדר להם שלא אבדה בנו התקווה לראותם שתולים בבית ה', יש לדבר אתם בכל נושא כאילו הם בני ישיבה לכל דבר.

רבים מאותם אלו, שכבר היו על סף ייאוש, סיפרו ששיחה סתמית של מכר חיממה את לבם, והיא זאת שהחזירה אותם ונסכה בהם כוח להתגבר. כשאדם מרגיש שעדיין מאמינים בו ומתייחסים אליו בכבוד, שווה לו לפעמים לנסות שוב, להוכיח שהוא היה ראוי לאמון הזה.

 

צידה לדרך:

* בכל ילד קיים פוטנציאל להצלחה, כל ילד יכול להפוך ליהלום - אם נלטש אותו.

* גם ביהלום שנראה מלוטש, בילד שכבר הגיע להצלחה - כדאי להמשיך להשקיע, כי אין גבול לשלמות.

* יהודי, גם אחרי שחטא, עודנו כבן אצל אביו. אין מקום לייאוש, תמיד אפשר לתקן.

* ילד שנכשל, עודנו ראוי לייחס מכבד. הרי אפילו לגנב, על פי דרך התורה, מגיע יחס של כבוד...

* גם לנערים ש"החליקו" ונפלטו - יש תקווה! המשיכו לתת בהם אמון ולשדר להם שלא אבדה תקווה, תראו - הם יחזרו!

 

הרב פנחס ברייער הינו איש חינוך, מרצה ומנחה קבוצות הורים, מחבר ספר "לגדל" - פרקי הדרכה להורים ומחנכים. חלק מן החומר בכתבות נלקח ברשותו מתוך הספר. ליצירת קשר 5706567@gmail.com

תגיות:יהלומיםהרב פנחס ברייער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה