שידוכים וחיפוש זוגיות

להצליח בנישואים שניים – מאמר שני בסדרה: הכנה אישית

הנישואים הם דבר שכדאי להשקיע בו. לכן הכנה אישית לפני שנכנסים למציאות של נישואים שניים, היא דבר חשוב ואחראי מאד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את ירון (שם בדוי) הכרתי שנים רבות כצעיר נשוי ואב לילדים, נעים הליכות, עובד כאדריכל. כששמעתי שהתגרש, הצטערתי. עבר זמן, ולאחר שביררתי היטב עמו ועם הוריו שאין רצון ואפשרות לאחד את המשפחה שהתפרקה ולרפא את השבר, פניתי אליו עם הצעת שידוך. "לא, תודה. עדיין לא. אני צריך לחשוב קצת על מה שקורה איתי... להבין מה עבר עלי... ולהיות עם הילדים שלי". 

 

על מי עומד הבית

אל ירון נחזור בהמשך, אבל לפני כן נשאל: מה העיקר בנישואים?

כמובן, בני הזוג – התנהגותם, יכולותיהם ורצונותיהם. הנישואים הם בשבילם. הם אלה שישקיעו ויתמודדו, והם ייהנו מהפירות הטובים של נישואים שעלו יפה. הם הנפשות הפועלות בזוגיות העתידית; הם יסוד הבניין של המשפחה החדשה.

התכונות האישיות הטובות הן היסוד של חיי האדם והצלחתו. שיפור תכונות האופי הינו עבודה אישית שמתמשכת לכל אורך החיים. גדולי המוסר והחסידות המליצו לעשות אותה באופן תמידי.

בנישואים שניים, בגלל המורכבות והאתגרים המיוחדים שבהם, חשוב שבני הזוג יהיו בעלי תכונות אישיות טובות ויכולת רגשית טובה ומפותחת, מה שנקרא היום "אינטליגנציה רגשית טובה". לגלות הרבה הבנה, גמישות, סבלנות, נתינה וכדומה. חשוב גם להכיר את מה שכבר נמצא בפנימיות שלנו, כי בעולם של היום, המלא בגירויים חיצוניים והיסח הדעת, האדם עלול לשכוח מי הוא באמת, מה הוא צריך ומה הוא יכול להעניק. ולחיות ליד אדם כזה – לא קל.

 

האם אני מוכן לנישואים שניים?

לכן, כדי להצליח בנישואים שניים, כדאי ששני הצדדים יעשו קודם הנישואים הכנה אישית ויתייחסו מקרוב לעולם הפנימי שלהם. הכנה זו, מטרתה העיקרית היא לענות על השאלה: "עד כמה אני מוכן לנישואים הבאים?".

נבדוק ונענה לעצמנו:

  • במה אני חזק וטוב, ובמה לא?
  • מה חשוב לי באמת, ומה טפל?
  • איך הייתי בנישואים הקודמים; ומה צפוי לי בנישואים הבאים, ככל שהדבר תלוי בי? 
  • עם איזה סוג של בן אדם אני יכול לבנות נישואים טובים?

את ההכנה הזו – שמיד נראה כיצד לעשותה - כל אחד יעשה עם עצמו, בלי קשר לשני.

 

תוכנית עסקית?!

יש אנשים שההכנה שאתאר להלן תיראה להם ארוכה ומעמיקה מדי, או חיטוט מוגזם ב"עצמי" שלי, כלומר אֲנוכִיות.

בכל זאת, מומלץ לעשות אותה, כי היא חשובה מאוד. אדם שרוצה לפתוח אפילו עסק קטן, מייעצים לו להכין תכנית עסקית, שעיקרה הוא אומדן של ההכנסות וההוצאות, ותשובה לשאלה: "האם העסק יהיה רווחי?".

המסקנות מתוכנית כזו שוות זהב, כי אם מתברר שהעסק לא יהיה רווחי (מה שקורה פעמים רבות), הרי שחוסכים מראש את העמל, ההוצאות הגדולות ומפח הנפש. ומצד שני, לפעמים הבדיקה מעלה שדי בכמה שינויים כדי שהעסק יצליח.

 

להשקיע בנישואים שלנו

קל וחומר שכדאי לתכנן ולהתכונן מראש כשמדובר בנישואים שלנו, שהם גורם משפיע מאוד על בריאותנו, אושרנו והצלחתנו. בפרט בנישואים שניים, שהם פרויקט לא-פשוט.

זו אינה פעולה אֲנוכִית, אלא פעולה אחראית והכרחית להצלחת הנישואים הבאים, שלנו ושל בן זוגנו העתידי. הקב"ה רוצה שנקיים תורה ומצוות ונחיה את חיינו בשמחה, בבריאות ובסיפוק עצמי. זוגיות טובה היא אחד הדברים החשובים ביותר לכך. לכן כל פעולה והשתדלות שאנו עושים כדי ליצור לעצמנו חיים יהודיים מאושרים, היא רצוייה ביותר והיא עצמה מצווה. 

הכנה זו תשמש אותנו גם לחפש ולמצוא בן זוג מתאים, ושאנו מתאימים לו; תעזור ליצור נישואים טובים לשני הצדדים, ובאמצעותה אנו בעצם עושים חסד וטובה לבן הזוג העתידי (ולעצמנו). היא תחסוך לנו הרבה זמן ובעיות, ולחלק מן האנשים – גם הוצאות על יועצים רגשיים ונפשיים. הכרתי אנשים שהוציאו אלפי ש"ח על שיחות עם יועצים ומטפלים כאלה. אין לזלזל בחשיבות הייעוץ כשהוא נדרש, אבל גם מי שפונה לייעוץ – כדאי שיבוא מוכן, אחרי שעשה שיעורי בית.

לכן תגובתו של ירון, הגרוש שהחליט לקחת פסק זמן ולחשוב על חייו לפני שהוא ממשיך לנישואים חדשים, היא תגובה נכונה, שקולה ואחראית.

 

ההכנה למעשה

את ההכנה שלנו נתחיל בבירור אישי, פנימי. פשוט לשבת ולהתבונן פנימה, אל תוך עצמך, ולבדוק את הנקודות הבאות:

א. מי אני?

1. מה עושה אותי מאושר?

2. מה אני צריך באמת?

3. מה איני צריך באמת? על מה אני יכול להתפשר?

4. מה איני רוצה?

5. מה איני יכול לסבול?

6. במה אני חזק?

7. במה אני אולי חלש ופגיע?

8. האם קיימת אצלי רגישות גבוהה למשהו, מעין ילד פנימי פצוע?

9. עם איזה מטען פנימי שצברתי אגיע לנישואים הבאים?

10. מה בתוכי עלול לחבל בנישואים הבאים? האם יש לי התנסויות מהעבר, מנהגים ואמונות שעלולים להפריע?

 

ב. מהן מטרותי?

1. מה חשוב לי בחיים? (ערכים, רגשות, פעילויות, מצבים עיקריים, קשרים אישיים וכדומה.)

רצוי לסכם במילים קצרות, שורה אחר שורה, כדי שהתמונה תהיה ברורה לנו.

2. לפי מה שחשוב לי, כפי שהגדרתי לעיל, מה צריכות להיות המטרות שלי בחיים בפועל? מה אני רוצה להשיג? לפרט את מטרותי בכל התחומים: רוחניות, סיפוק רגשי, זוגיות, חיי משפחה, פרנסה וכדומה.

את המטרות הללו כדאי לסדר ברשימה ממוספרת, לפי סדר החשיבות ולפי הדחיפות: קודם את מה שאני צריך בהקדם, ולאחר מכן את מה שפחות דחוף.

 

ג. מה הוא יחסי לבן זוג ולנישואים?

1. האם לקחתי אחריות על חלקי (אם היה) בכישלון הנישואים הקודמים? האם הפקתי לקחים, כדי שחלילה לא אחזור על השגיאות?

2. האם עלי לשנות את יחסי לבן הזוג הבא, ואולי גם לשאר הסובבים אותי?

3. האם יש לי כעת כוחות הנפש הגדולים הדרושים לנישואים שניים? (גם אם יתברר שאין לך, אפשר לפתח את הכוחות הללו בהמשך.)

4. האם אני פנוי, פיזית ורגשית, להשקעה הגדולה הנדרשת?

5. במה אני יכול לתרום לבן הזוג ולמשפחה החדשה?

את תשובותינו לכל השאלות הללו מומלץ ביותר להעלות על הכתב, כי כשהמחשבות שלנו כתובות לפנינו, הרבה יותר קל לנו להתייחס אליהן במדוייק. כדאי מאוד גם למספר את הנקודות והנושאים לפי מידת חשיבותם עבורנו, ואז לסדר אותם ברשימה בסדר יורד, כשהחשוב ביותר למעלה.

כדי שנפיק תועלת מהבירור, הוא צריך להיות כנה ומפוכח. אין אדם מושלם, וחז"ל אמרו שהקב"ה "אינו בא בטרוניה עם בריותיו". לכן, גם מי שחושש לגלות שהתמונה אצלו לא ורודה לגמרי, כדאי שיעשה בדיקה עצמית זו, באומץ וללא רגשי אשם או נחיתות. מלאכים לא מתחתנים, ומי שציווה עלינו בתורתו להשתדל להתחתן כבר לקח בחשבון שאיננו כאלה.  

 

תועלת רבה

בגלל שרשימות אלה תגלנה לנו הרבה על עצמנו, הן יקרות-ערך גם לשאר תחומי החיים. אני כתבתי אותן בכובד ראש מספר פעמים בצמתים חשובים בחיי. הן היו לי, לבת זוגי ולמשפחתי, לעזר רב.

הרשימות שיצרנו מקרבות אותנו למציאת האדם שמתאים לנו כבן זוג, כי כשאנו מכירים את עצמנו טוב יותר, ומבררים מה באמת חשוב לנו, קל לנו יותר לזהות את האדם עימו יהיה לנו טוב לחיות. לאדם כזה יהיה גם טוב לחיות עמנו, וכששני הצדדים מרגישים שיש להם נישואים ערכיים וטובים, הם מקבלים כוחות להגשים ביחד את מה שחשוב להם. על כך נרחיב במאמרים הבאים.

חז"ל אמרו: "מזווגים לאדם לפי מעשיו". יש בכך הרבה חשבונות שמיים שאיננו יודעים, אבל אחד הפירושים הוא, שלפי מצבו הרוחני יקבל האדם את מה שראוי לו.

מצב רוחני ניתן לשנות, והכנה לנישואים היא הזדמנות מבורכת לאדם להגיע להתבוננות מעמיקה ובדיקה פנימית, ולפתח בקרבו דברים שיביאו לו ולסביבתו תועלת רבה.

לפניות למחלקת שלום בית ליעוץ והכוונה ולהזמנת סדנאות חייגו 073-2221310.

תגיות:שלום ביתנישואים שנייםזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה