חדשות בארץ

לקראת הבחירות לכנסת ה- 22: האם המחנה שמימין לליכוד ירוץ בגוש אחד?

לאחר ההחלטה שקיבלה הכנסת להתפזר ולהקדים את הבחירות, הפוליטיקאים במחנה שמימין לליכוד שוקלים את האפשרויות העומדות בפניהם. האם בנט ירוץ עם פייגלין? האם שקד תקבל שיריון ברשימת הליכוד, או שתמצא את דרכה לראשות איחוד מפלגות הימין? והאם עוצמה יהודית תתמודד יחד עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי?

בנט, סמוטריץ’ ובן גביר (תמונות: פלאש 90)בנט, סמוטריץ’ ובן גביר (תמונות: פלאש 90)
אא

במערכת הפוליטית מתאוששים בהדרגה מההלם בעקבות פיזורה המוקדם של הכנסת וההליכה לבחירות חדשות – ובצד הימני של המפה הפוליטית אין רגע דל.

נפתלי בנט ואיילת שקד – שפרשו בדצמבר 2018 מהבית היהודי, הקימו את הימין החדש אך כשלו בבחירות האחרונות – לא הודיעו עדיין על כוונותיהם הפוליטיות לקראת הבחירות. השניים נפגשו ביום רביעי האחרון כדי לדון בהמשך דרכם המשותפת. בנט מעוניין לנצל את ההזדמנות השנייה שניתנה לו כדי לרוץ שוב במסגרת הימין החדש, אך כדי למנוע את הסיכון לכישלון נוסף הוא חותר לשותפות עם גורמים פוליטיים אחרים. אחת האופציות מבחינתו היא לחבור לבלוק טכני עם יו"ר זהות, משה פייגלין, שכשל אף הוא בניסיונו לעבור את אחוז החסימה.

פייגלין אישר אמש (מוצאי שבת) את הפרסום בתקשורת על פגישה שקיים עם בנט. בהודעה שהוציא טען פייגלין כי "הפגישה הייתה ארוכה וחיובית, ובהחלט נראה כי יש בסיס להמשך בדיקת האפשרות לשיתוף פעולה בבחירות הקרובות". עם זאת, פייגלין הציב תנאי לחבירה – עריכת פריימריז פתוחים בין הגורמים הפוליטיים השונים במחנה הימין, בהם יוכלו להשתתף כל האזרחים. לדבריו, "הם אשר יקבעו מי יעמוד בראש רשימת מחנה החירות – ולאחריו תתבצע חלוקה הוגנת ושקופה בין המפלגות שירוצו יחד כבלוק טכני". הצעה ברוח זו צפויה להידחות.

בנט ושקד מצדם היו מוכנים להשתלב ברשימת הליכוד לכנסת, אלא שנראה שיחסיהם המתוחים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יאפשרו זאת. בליכוד נשמעו בימים האחרונים קולות להכניס את שקד לרשימה, על רקע הפופולריות שלה בקרב ציבור בוחרי הימין. בחדשות 12 פורסם כי חברי כנסת בליכוד – כולל בצמרת המפלגה – מפעילים לחץ על נתניהו לשריין את שקד. במגעים עם שקד מעורב נתן אשל, מקורבו של ראש הממשלה, ועל פי הדיווח היא נתנה את הסכמתה העקרונית למהלך אך דרשה לקבל מקום בחמישייה הראשונה של הרשימה. אלא שעל פי הדיווח הבוקר של יובל קרני ב- ynet, נתניהו הבהיר בשיחות סגורות עם חברי מפלגתו כי אין לו כוונה לשריין את שקד. נתניהו נימק זה בקשיים משפטיים – הצורך לקצר את תקופת האכשרה של שקד, שטרם התפקדה בליכוד, ולשריין אותה ברשימה ללא פריימריז.

סמוטריץ': שקד בראשות איחוד מפלגות הימין? אין סיבה בעולם

אופציה נוספת העומדת בפני שקד היא לחזור לבית היהודי ולקבל את ראשות איחוד מפלגות הימין. בניגוד לבנט, שנחשב כ'אישיות בלתי רצויה' בקרב פעילי המפלגה הדתית-לאומית, שקד זוכה להערכה רבה, ובמפלגה יש לא מעטים הסבורים כי עליה להחליף את הרב רפי פרץ, שנבחר לפני הבחירות לעמוד בראש הבית היהודי. אלא שהמהלך צפוי לזכות גם להתנגדות, לא רק בבית היהודי אלא גם באיחוד הלאומי, אחד השותפים לאיחוד מפלגות הימין.

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ' – המחזיק בשאיפות משלו לעמוד בראש האיחוד – תקף הבוקר את בנט, שקד ופייגלין על ריצתם הנפרדת בבחירות הקודמות: "הפיצולים האלו גרמו לנו לנזקים עצומים. פוליטיקה זה לא סטארט אפ. לא לוקחים הימורים, זה חוסר אחריות להתנהל ככה במערכת פוליטית".

"השאלה היא לא איך אדם פלוני חוזר לחיים הפוליטיים אלא איך תהיה מפלגה אחת שתמקסם את הקולות מימין לנתניהו", הדגיש סמוטריץ'. "נכון לעכשיו יש מפלגה אחת כזו: איחוד מפלגות הימין. אפשר לשקול גם חיבורים נוספים, אבל אם זה לא יצליח – כל מי שכבר עשה טעות אחת שגבתה מאתנו מחיר כבד צריך לשבת בבית ולעשות חשבון נפש".

בהתייחסו לאפשרות ששקד היא שתעמוד בראש איחוד מפלגות הימין, הבהיר סמוטריץ: "נניח שהיא רוצה לחזור – בסדר. מה פתאום מספר 1? מאיפה הציפייה הזו? נטשת, ריסקת, פילגת, עשית טעות שכתוצאה ממנה לא רק מחנה הימין נכנס לסחרור, מדינת ישראל כולה נמצאת בסחרור. את רוצה לחזור? אפשר לשקול זאת חיובית, אני לא חושב שיש סיבה בעולם כמספר אחת".

ב"ישראל היום" דווח כי בבית היהודי שוקלים את האפשרות לפרק את השותפות עם מפלגת עוצמה יהודית, וזאת על רקע העובדה שהמיזוג הניב 5 מנדטים בלבד. על פי הידיעה, בבית היהודי סבורים כי הכנסתו לרשימה של נציג עוצמה יהודית, עורך הדין איתמר בן גביר, לא הוכיחה את עצמה ואולי אף הזיקה מבחינה אלקטורלית. בן גביר מצדו הגיב כי אינו מתרגש מהספין, כהגדרתו, שמגיע מ"גורמים במפד"ל הישנה". בראיון לשרון גל ב"גלי ישראל" אמר בן גביר: "ישנתי טוב הלילה. הבחירות האחרונות היו הסקר הכי טוב ומשקף. גם הרב רפי פרץ עצמו אמר בקולו שהחיבור עם עוצמה יהודית הציל את הגוש".

בן גביר, שהוצב במקום ה- 7 ברשימת האיחוד, הוסיף וטען כי מבדיקות מקצועיות שנעשו בקלפיות לאחר הבחירות עולה כי עוצמה יהודית תרמה לאיחוד יותר מ- 70 אלף קולות. לדבריו, עובדה זו מחייבת להעניק למפלגתו ייצוג הולם ברשימה לכנסת הבאה: "זה אומר שאם הבאנו 70 אלף קולות – אנחנו לא צריכים להתפלל לחוק הנורווגי. כל אחד יביא את הכוח שלו. אני בעד חיבור כמה שיותר גדול, חזית ימנית מאוחדת, קודם כל חשוב לי החיבור והוכחנו בפעם הקודמת כמה זה חשוב לנו".

ובחזרה לשקד ובנט: על אף ההערכות ששקד גמרה אומר למצוא את ביתה הפוליטי מחוץ לימין החדש, בנט לא אמר נואש מהניסיונות להשאיר אותה לצדו. אם המהלך לשילובה בליכוד או לחזרתה לבית היהודי לא יצא לבסוף אל הפועל, סביר שהיא תיענה לכך בחיוב, אלא שהפעם היא תדרוש 'להחליף מקומות' עם בנט ולקבל לידה את תפקיד יו"ר ראש המפלגה.

תגיות:איילת שקדאיתמר בן גבירבצלאל סמוטריץ'בחירות 2019איחוד מפלגות הימין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה