חדשות בעולם

התביעה האמריקנית: איסרו על ג'ול לשווק סיגריות לקטינים

חרף הבטחתה כי תמנע ממכירה לקטינים, יצרנית הסיגריה האלקטרונית ממשיכה לצפצץ על האזהרות ומפעילה צבא של לוביסטים שנאבק במחוקקים האמריקנים שמנסים להגביל את מכירת המוצר הממכר לבני נוער

בני נוער מעשנים סיגריה אלקטרונית (צילום: שאטרסטוק)בני נוער מעשנים סיגריה אלקטרונית (צילום: שאטרסטוק)
אא

תביעה ראשונה נגד ענקית הסיגריות האלקטרוניות: "ג'ול כיוונה את פרסומיה לקהל יעד צעיר, וכתוצאה מכך גרמה למגיפה בקרב בני נוער", נכתב בכתב התביעה שהגיש היום (חמישי) התובע הכללי של מדינת קרוליינה שבארצות הברית שהאשים חברת הסיגריות האלקטרוניות "ג'ול" כי היא הפרה את חוקי הסחר של המדינה. "התנהלות החברה הייתה הרסנית ולא חוקית. לא נאפשר לדור נוסף של צעירים להתמכר לניקוטין", הוסיף התובע כשהוא דורש מבית המשפט לאסור על החברה לשווק את מוצריה בקרב אוכלוסיית בני הנוער.

האתגר המשפטי שניצב אל מול החברה, שכבר מסומנת על ידי הרשויות האמריקניות, עומד במרכז הטענה כי ג'ול אונתה באופן שיטתי את קהל לקוחותיה בכל הקשור לסכנות הבריאותיות של הסיגריה האלקטרונית.

לצורך כך נזכיר כי במחקרים שמומנו על ידי החברה, נטען כי כמעט מחצית מחתך המעשנים המבוגרים הפסיקו לעשן לאחר שימוש של שלושה חודשי בסיגריה האלקטרונית. בנוסף, ג'ול גם מכחישה כי היא משווקת לבני נוער, וערכה שינויים באתר האינטרנט שלה כדי להתמקד במבוגרים. אלא, שכל ניסיון של מחוקקים אמריקנים לקדם הצעות חוק שיגבילו את פעילות החברה בקרב בני נוער, נתקלו בסיכולים ממוקדים של צבא לוביסטים.

על פי דיווח בניו יורק טיימס, בקולומביה, כמו גם בבתי מחוקקים רבים ובעיריות רבות בארה"ב, ג'ול מפעילה מערך של לוביסטים שפועל בצורה אגרסיבית לקידום מהלכים שיעשו ההיפך ממה שהבטיחה החברה. על פי הדיווח, לג'ול יותר מ-80 לוביסטים ב-50 מדינות בארה"ב, שפועלים לטרפוד כל הצעת חוק שרומזת על איסור המוצר שלהם בקרב בני הנוער, תוך שבמקביל הם גם דואגים כי גם הצעות החוק שעוברות – יהיו חסרות שיניים כשהרשויות לא יאכפו זאת. בנוסף, הלוביסטים מקדמים הצעת חוק שתאסור על רשויות לאמץ רגולציה מחמירה על מוצרי אידוי.

הלחץ בקרב בכירי החברה נובע מהנתונים שפרסמה ממשלת ארצות הברית בינואר, לפיהם בשנה החולפת נרשם זינוק במספר בני הנוער שהתמכרו לסיגריות אלקטרוניות, לעומת השנה הקודמת. לפי המחקר, שסקר 45 אלף תלמידים בגילי תיכון, אחד מכל חמישה ילדים דיווח על שימוש בסיגריה אלקטרונית. חמור מכך, במחקר עלה כי הבעיה מתחילה כבר בחטיבת הביניים כאשר אחד מכל 20 תלמידים דיווח על שימוש בסיגריה אלקטרונית.

"שמתי לב שזה יוצא משליטה", אמרה אמו של לוקאס, נער שנכנס למעגל המכורים ולקה בהתקף בעקבות עישון מופרז. "הוא הפך מתלמיד מצטיין לתלמיד שנכשל", הוסיפה אמו שנאלצה לשלוח את בנה לתוכנית טיפול בהתמכרות שנמשכה 40 ימים. "אנחנו אסירי תודה על כך שהוא חזר, היה לנו ספק שזה אי פעם יקרה", אמרה האם.

במסגרת המאבק המנהלי בשימוש מוגבר במוצר בקרב בני הנוער, בנובמבר אשתקד פשטו פקחים של מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית (FDA) על מטה ג'ול בסן פרנסיסקו והחרימו יותר מ-1,000 עמודים של מסמכים.

בתגובה לתביעה היום, מחברת "ג'ול" נמסר כי "מדובר בתביעה שהוגשה בארה"ב ואף ש-JUUL עדיין לא קיבלה אותה – אנחנו פועלים ומאמינים שבני נוער לא צריכים להשתמש במוצר שלנו. אין עוד חברה שמשקיעה כל כך הרבה משאבים ומאמצים כמו JUUL כדי למנוע גישת צעירים למוצר שלה. מיום השקת המוצר בישראל אנו נוקטים בשורה של אמצעים וולונטריים למניעת גישה של בני נוער למוצר, בין היתר: הצבת אזהרות בולטות על גבי המוצרים ובנקודות המכירה; ניהול פעילות לקוח סמוי סדירה והחתמת הקמעונאים על איסור מכירה לקטינים; ומכירה מפוקחת באתר JUUL הכוללת תהליך אימות גיל קפדני.

"בשנת 2019 לבדה הפסקנו את ההתקשרות עם עשרות חנויות שחרגו מהתחייבותן לאמת את גילם של הקונים", מסרה החברה ."מתוך למעלה מאלפי חנויות שנבדקו. בנוסף, מעולם לא קיימנו פעילות ברשתות החברתיות בישראל ואנו אף מנטרים ומוחקים פרסומים, שנוצרו על ידי משתמשים ומציגים את מוצרי JUUL באופן שעלול לקרוץ לבני נוער. נמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם מקבלי ההחלטות כדי לייצר עולם נטול סיגריות וכדי למנוע גישה של בני נוער למוצרינו".

מוקדם יותר השנה שלל ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן, את הטענה כי הסיגריות האלקטרוניות הינם פחות מסוכנים מסיגריות רגילות. "הטענה לפיה ישנה הפחתת נזק משוללת אחיזה מדעית, מכיוון ש-95% פחות חומרים מזיקים, אינם מעידים על הפחתת נזק באותו שיעור".

לדבריו של ד"ר ביטון "היינו מהראשונים להזהיר שאין ביסוס מדעי לטענה. כולל בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ אלי אלאלוף בנובמבר 2018, שם אמרנו כי יש להטיל ספק בחוות הדעת של ה-PHE המשמשת כעלה תאנה עבור יצרני הסיגריות האלקטרוניות אשר חוזרים על המסר המטעה".

"כעת ראוי לומר בבירור כי לא ניתן לטעון להפחתת נזק של 95%, או לחשוב שסיגריות אלקטרוניות יכולות להציל מדי שנה את חייהם של 7,600 מעשנים בישראל מתוך 8,000 איש המתים מדי שנה מעישון", הוסיף ביטון. "מדובר בטענה שנועדה לפתות מעשני סיגריות רגילות לעבור לסיגריות אלקטרוניות, במקרים רבים על חשבון גמילה מוחלטת, והחמור מכל להכניס צעירים ונוער למעגל העישון, לכן נראה שמדובר בהחלפת נזק יותר מאשר הפחתת נזק. צריך לדייק ולהיצמד לאמת המדעית. לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן".

תגיות:ג'ולסיגריה אלקטרונית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה