היסטוריה וארכיאולוגיה

יומן רמטכ"ל מלחמת יום הכיפורים הותר לפרסום: "תהיה מלחמה"

ארכיון צה"ל פרסם את יומן המלחמה של דוד אלעזר, הרמטכ"ל התשיעי של צה"ל. היומן מתאר את השעות הדרמטיות שקדמו לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, בהן התברר כי צבאות מצרים וסוריה עומדים לפתוח במתקפה על ישראל

הרמטכ"ל לשעבר דוד אלעזר (דדו) ז"ל (צילום: דובר צה"ל)הרמטכ"ל לשעבר דוד אלעזר (דדו) ז"ל (צילום: דובר צה"ל)
אא

46 שנים לאחר מלחמת יום הכיפורים, התיר ארכיון צה"ל במשרד הביטחון לפרסם את יומנו של הרמטכ"ל בעת המלחמה, דוד אלעזר (דדו) ז"ל. הפרסום התאפשר בעקבות פנייתו של ארכיון צה"ל לוועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' יצחק אנגלרד.

היומן – ששימש כאחד המוצגים המרכזיים שהוצגו בפני ועדת אגרנט, שחקרה את אירועי המלחמה והובילה להדחתו של דדו מתפקידו – חושף את השעות הדרמטיות שקדמו לפרוץ המלחמה. בשעה 04:30 לפנות בוקר של יום הכיפורים, ה- 6 באוקטובר 1973, קיבל הרמטכ"ל עדכון מראש לשכתו – ומספר דקות לאחר מכן מראש אמ"ן דאז, האלוף אלי זעירא – כי בשעה 18:00 בערב יפתחו צבאות מצרים וסוריה במתקפה על ישראל. בתוך דקות ספורות, פנה דדו למפקד חיל האוויר דאז, האלוף בני פלד ז"ל, ואמר לו כי "הידיעה היא שתהיה מלחמה בלילה הקרוב. צריך להתייחס לידיעה במהימנות".

לאחר קבלת הידיעה, כינס הרמטכ"ל בשעה 05:30 דיון בלשכתו, בו נכחו ראשי האגפים ומפקדי הזרועות בצה"ל. ראש אמ"ן, האלוף זעירא, עדכן על המצב בשטח והסביר: "יש סימנים צבאיים, מהלכים וידיעות, שבהחלט צריך לקחת ברצינות". במהלך הדיון אישר דדו גיוס מילואים מוגבל: "מאשר לאג"ם (אגף מבצעים) לאפשר לגייס המילואים. את הנחוץ ביותר לעבודת אגפים/זרועות לצורך השלמת כוננות. בסדר גודל עד אלפי אנשים".

בישיבה נוספת, שנערכה בשעה 07:15, הרחיב זעירא על תמונת המודיעין במצרים ובסוריה: "רוב הרוסים עוזבים את מצרים וסוריה בהיקף גדול ובצורה מבוהלת. אין זה יציאה של שבירת כלים". ראש אמ"ן ציין כי במצרים "לא רואים מהומה והתרוצצות הרגילה לקראת מלחמה, ייתכן שמוסתר וזה לא כך... יש ידיעה מהלילה שההתקפה תהיה הערב... מבחינה מדינית הכל לא נראה, אך הסימנים בשטח מעידים". לאחר דבריו של זעירא, סיכם דדו כי "לאור ידיעות אלה, "הסבירות [למלחמה] עולה. לכן, יוצא מהנחה שהערב ב- 18:00 הם הולכים לפתוח".

הרמטכ"ל התייחס לבקשה שהפנה לדרג המדיני לפתוח במכה מונעת נגד מצרים וסוריה, ואשר זכתה להתנגדותו של שר הביטחון דאז, משה דיין ז"ל: "שר הביטחון, בשלב הזה, מתנגד למכה מונעת. נמשיך להכין את חיל האוויר, תלוי בהצטברות ידיעות, עד הצהריים. ייתכן שנבקש שוב בצהריים, ייתכן שלא. אם לא תאושר מכה מונעת, בצהריים נהיה בכוננות להתראה מיידית היום אחר הצהריים... אני ער למגבלה הפוליטית הגדולה מאוד של הדבר, אך כשנהיה בטוחים שהולכת מלחמה, חשוב איך לנצח הכי מהר והכי טוב".

דדו ציין כי הציע "גיוס כללי, סלקטיבי, פחות אלמנטים שוליים – כ- 250-200 אלף איש. גם לזה אין עכשיו אישור. באם לא נקבל גיוס כללי – נעשה גיוס חלקי, כ- 70 אלף איש... זו התראה הקצרה ביותר שחשבנו אי פעם, התראה של בעצם 12 שעות... נגייס מה שיאשרו, היתר נגייס באש. באם [צבאות ערב] פותחים באש הערב – שלב ראשון יהיה בלימה, ספיגה, הכי טוב שאפשר. מחר לתת לחיל האוויר להילחם. ביום ב' ג' ד' נרכז כוחות ונעבור להתקפת נגד".

בהתייחסו לסוגיית פינוי האזרחים ממוקדי העימות, הבהיר דדו: "רמת הגולן –  פינוי נשים וילדים עד הערב, טיול גדול למרכז הארץ, שאיזה גבר ילווה... פיקוד דרום – אבו רודס – להוציא נשים וילדים. לתת הובלה אווירית".

"מי שתוקף אותנו – להרוג אותו זה חשוב"

בשעה 10:00 התקיימה פגישה במוצב הפיקוד העליון (מצפ"ע). "אצלי הלילה נגמר", אמר הרמטכ"ל. "אני בצהריים אומר לפיקודים איך לנהל את המלחמה הלילית. אני רוצה להתפנות לתכנן את המלחמה של יום א', יום ב' ויום ג', ולזה אני צריך את הנתונים שלכם, כלומר מה הוא מהלך בניין הכוח.. אני רואה את הלילה כלילה של בלימה עם מה שיש לנו, פלוס פעילות אווירית מוגבלת, ואני רואה מחר יום לחיל האוויר".

בשעה 11:00 נועד אלעזר עם דיין. השניים דנו בהיערכות לקראת המתקפה הערבית הצפויה ובסוגיית גיוס המילואים. דיין, עדיין סקפטי בנוגע לדיווחים על המתקפה המתוכננת של צבאות מצרים וסוריה, שאל את הרמטכ"ל: "מבחינת גיוס המילואים, מה יהיה אם הם לא יפתחו באש, מתי ישוחררו כל המילואים?". הרמטכ"ל השיב כי "אם העניין לא ידחה ביום-יומיים, אלא יבוטל, אז נשלח את המילואים הביתה". דיין המשיך בקו שלו והעריך: "[נשיא מצרים] סאדאת יגיד שלא כדאי פעם שנייה. כי סאדאת הוא יהודי אחד, שהוא קצת בונה על הפתעה וקצת על זה שזה יום כיפור, והוא כבר אמר חמישים פעם כן וחמישים פעם לא. לכן, יכול להיות שהוא יחליט לוותר". שר הביטחון הוסיף והזכיר כי "המטרה הראשונה היא להשמיד את הכוחות שלהם, כיוון שאיננו פופולארים בעולם בעניין השטחים, אבל מי שתוקף אותנו – להרוג אותו זה חשוב".

במהלך הפגישה יידע הרמטכ"ל את שר הביטחון על התוכנית לצליחתה של תעלת סואץ. "למתקפה הגדולה של חציית התעלה אנו נצטרך ימים אחדים, כאשר מספר הימים מותנה במידה בה השתבשנו בקו ההגנה". בסיכום הפגישה אמר אלעזר: "במלחמה הזו אנו רואים את השעות הלא נעימות הלילה ומחר – תלוי מה יהיה מזג האוויר – כי אם הם יפתחו באש, הם התוקפים ואנחנו המגנים. זו סיטואציה שאנו לא רגילים לה, אבל נראה איך נעמוד בזה".

ב- 12:20 ערך הרמטכ"ל פגישת תדרוך עם מפקד פיקוד הדרום דאז, האלוף שמואל גונן (גורודיש) ז"ל. גורודיש דיווח כי בניגוד להתרעה המודיעינית שטענה כי המלחמה תפרוץ בערב, האו"ם מאשר שהמצרים עומדים לפתוח באש מיד. בשעה 14:00 נשמעו האזעקות ברחבי ישראל. המלחמה החלה.

תגיות:מלחמת יום הכיפוריםצה"למשה דייןדוד אלעזר (דדו)

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה