חדשות בארץ

לקראת חג הפסח: עלייה בביקוש לדגים, בשר וביצים

מהם הדגים המועדפים על הצרכן הישראלי? כמה ביצים כל אחד מאיתנו צורך בממוצע לשנה? ובכמה גדל הביקוש לעופות לקראת חג הפסח? כל התשובות – בכתבה

(צילום: שרה שומן, פלאש 90)(צילום: שרה שומן, פלאש 90)
אא

לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה, פרסם משרד החקלאות נתונים על הצריכה בישראל של בשר, דגים וביצים. לא תופתעו לגלות כי לפני פסח הביקוש למוצרים אלו עולה בצורה ניכרת.

בענף הדגים, הקרפיון כבר מזמן אינו ברשימת הדגים המועדפים על הצרכן הישראלי. את המקום הראשון ברשימה מוביל דג האמנון. במקום השני נמצא הסלמון, ואת המקום השלישי תופסים נסיכת הנילוס והדניס. דג הטונה נמצא במקום הרביעי, ואילו הקרפיון ממוקם במקום החמישי – לפני דג הסול.

תושבי ישראל צורכים כ- 1.4 ק"ג של דגים בממוצע לחודש, כחמישית מתוכם דגים טריים. במהלך ההכנות לחג, הצריכה לאדם של דגי קרפיון טריים מטפסת בחדות ומגיעה לכמעט פי 6 לעומת שאר חודשי השנה. במהלך השבועות הקרובים צפויים להימכר כ- 2,800 טון דגים טריים מגידול מקומי, מתוכם: כ- 600 טון קרפיונים, כ- 800 טון אמנונים וכ- 300 טון בורי טריים ומקומיים. בשווקים ניתן להשיג סוגים נוספים של דגים, ביניהם: מוסר, כסיף, באס, אמור ואדמונית. בנוסף, ישווקו למעוניינים גם כ- 50 טון של פילה טרי של דגי הבורי, האמנון, האדמונית, הפורל, המוסר והקרפיון. השנה חל גידול בביקוש לדג הברמונדי, ש"עשה עלייה" היישר מאוסטרליה, וכיום – לאחר חבלי לידה ארוכים – מהווה חלק מסוגי הדגים המגודלים בבריכות ובמתקני הגידול השונים בארץ.

יצוין כי במסגרת ההכנות לקראת החג, מכוני התערובת ומגדלי הדגים החלו כבר להזין את הדגים במזון הכשר לפסח.

וכמה זה יעלה לנו? על פי נתוני משרד החקלאות, בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית במחירו של האמנון הקפוא, ונכון להיום מחירו הממוצע של הדג המבוקש עומד על 29 שקלים לקילו.

בהשוואה למקומות אחרים לעולם, הצריכה הממוצעת של דגים לנפש בישראל עומדת על כ- 18 ק"ג בשנה, זאת לעומת מדינות צפון הים התיכון, בהן נצרכים בין 60-30 ק"ג לנפש. האיים המלדיביים מובילים את צריכת הדגים בעולם – עם למעלה מ- 160 ק"ג לנפש.

לפני חג הפסח: עלייה של כ- 150% בביקוש לעוף

בענף הבשר, במהלך השנה צורכים הישראלים כ- 140 אלף טון בשר. רובו של הבשר מגיע מחו"ל, וכ- 40% בלבד מהכמות הינם משחיטה מקומית. ממוצע הצריכה של בשר בקר – טרי וקפוא – עומד על כ- 16 ק"ג לנפש בשנה. גם בענף זה נצפית לקראת חג הפסח עלייה משמעותית בביקוש בסך של 45%, זאת בהשוואה לכמות הבשר הממוצעת הנמכרת ברשתות השיווק בשאר ימות השנה.

בענף העוף, הצריכה המקומית הינה מהגבוהות בעולם ועומדת על כ- 58 ק"ג בשנה לנפש. לקראת חג הפסח, נרשמת עלייה של כ- 150% בביקוש לעוף ברשתות השיווק לעומת המספרים הנרשמים ב"ימים רגילים". צריכת העוף במדינות ה-OECD נאמדת בכ-31 ק"ג בשנה, בארצות הברית כ- 50 ק"ג, ובמדינות האיחוד האירופי כ- 25 ק"ג. הממוצע העולמי של צריכת העוף לנפש נאמד ב- 14 ק"ג בלבד.

ומה באשר לענף הביצים? בישראל מיוצרות מדי שנה כ- 2 מיליארד ביצים ב- 2,000 לולים. מרבית המגדלים מתגוררים באזור הצפון – כ- 65% מהיקף הביצים מגיע מאזור הגליל. על פי הנתונים, הישראלים מעדיפים לצרוך ביצים "רגילות". 10% בלבד מהצריכה היא של ביצים "מיוחדות" (ביצי חופש, ביצי אומגה 3 וביצים אורגניות). שלא במפתיע, גם בענף זה נרשמת לקראת חג הפסח עלייה בביקוש – בסך של כ-7%.

הישראלי הממוצע תופס מקום גבוה בצריכת הביצים ביחס למדינות אחרות בעולם. מנתוני משרד החקלאות ומועצת הלול עולה, כי תושבי ישראל צורכים מדי שנה כ- 240 ביצים לנפש בממוצע – כ- 20 ביצים לחודש. שיאנית צריכת הביצים היא מקסיקו – כ- 352 ביצים בשנה לנפש. במקום ה- 2 – יפן, עם 329 ביצים לנפש. במקום ה- 3 בפער גדול – סין, עם 255 ביצים לנפש, ואחריה ארצות הברית עם ממוצע של 253 ביצים לנפש בשנה.

תגיות:בשר ודגיםמשרד החקלאותביצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה