הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: האם חייבים לחבוש כיפה?

האם כיסוי הראש הוא חובה הלכתית, או מנהג חסידות, ולמה זוכה אדם המקפיד לכסות את ראשו? כל מה שרציתם לדעת על חבישת כיפה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתחילה הנוהג הרווח היה לחבוש את הכיפה בזמן התפילה או בזמן עיסוק בפעולות רוחניות, ורק כאלו שרצו להדר ולהתקרב לבורא עולם מעבר למינימום חבשו כיסוי ראש במשך היום כולו.

עם הזמן, הנוהג לחבוש כיפה במשך כל היום הפך לרווח בקרב כלל הציבור, עד שהדבר נקבע כמנהג מחייב, לכל הגברים היהודים מכל קצוות העולם. יש מחלוקת בין הפוסקים אם יש חיוב ללבוש כיפה או שמדובר במידת חסידות, ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל שאף על פי שהעיקר לדינא שהוא ממידת חסידות, מכל מקום בזמן הזה יש להחמיר בזה יותר, כי כיסוי הראש מעיד על שייכותו למחנה שומרי תורה ומצוות.

יש לדעת שכאשר מזכירים שם ה' (לדוגמא בשעת ברכה) חובה מעיקר הדין ללבוש כיפה או כיסוי אחר על הראש (שלחן ערוך אורח חיים סימן צא סעיף ג)

כיסוי הראש נחשב כסימן ל"יראת שמים"- ההכרה בכח עליון שהאדם כפוף לו. מטרת הכיפה היא להביא את האדם לענווה ולהבנה של מקומו בעולם. חז"ל מספרים שחבישת הכיפה זו סגולה נפלאה ליראת שמים, מעבר לעצם החיוב לחבוש כיפה. ראוי אם כן, שכל אחד יהדר בכך ויקפיד לחבוש כיפה כל שעות היממה. ובזכות קיום המצווה הזו כהלכתה, נזכה לפחד מהקדוש ברוך הוא, ולשמור את מצוותיו.

ב"שולחן ערוך" מובאת ההלכה כחובה לכל אדם ובלי הגבלה לתפילה דווקא: "ולא ילך ארבע אמות בגילוי-ראש" (אורח חיים ב' ו'). הרב ישראל מאיר מראדין בספרו "משנה ברורה" מוסיף בעקבות הלכה זו כי בוודאי אסור לברך או ללמוד דברי תורה בגילוי ראש. ואכן, כך נהגו בכל ישראל, שגם במקומות שלא חבשו כיפה ברחוב (מפחד הגויים) – בזמן תפילה, ברכה ואמירת דברי קדושה – חבשו כיפה. גם הט"ז כותב שכיום יש איסור ללכת בגילוי-ראש עקב ציווי התורה: "ובחוקותיהם לא תלכו" (ח' ה').

את הכיפה צריך לחבוש בין כשנמצאים בתוך הבית, וגם כשיוצאים החוצה. אסור ללכת ארבע אמות (שני מטרים בערך) כשהראש מגולה. מנהג יפה שנוהגים רבים הוא לחבוש כיפה גם במהלך הלילה, בזמן שנשכבים לישון.

מבין כל המצוות וסממני הדת היהודית, דווקא הכיפה נתפסת כמאפיין עיקרי שבאמצעותו מגדיר האדם את עצמו: האם אני דתי ושומר מצוות, או שמא חלילה פורק עול שאינו מרגיש חובה כלשהי לציית לקדוש ברוך הוא?

בחבישת הכיפה אנחנו מצהירים בצורה ברורה – בנים אנו לה' אלוקינו,  וחובתנו לשמור את מצוותיו ולקיים את תורתו. מי שאינו חובש כיפה, מונע מעצמו את ההצהרה הזאת.

מי שאינו חובש כיפה לראשו, אסור לו לומר ברכה, או להתפלל בראש גלוי. אי לכך בשעת ברכה ותפילה לא מספיק לכסות את הראש עם כף היד, וצריך שהראש יהיה מכוסה עם כיסוי שאינו חלק מהגוף של המברך. ניתן למתוח את השרוול שעל היד ולכסות איתו את הראש, להניח מגבת או מפית, ואפילו ממחטת נייר יכולה להועיל.

למרות שקיימים סוגים שונים ומגוונים של כיפות, החל מהכיפה השחורה הקלאסית, דרך הכיפה הסרוגה וכלה בכיפה הבוכרית הססגונית והענקית, אין הבדל של ממש בין הכיפות מההיבט ההלכתי. כלומר: אתה יכול לחבוש כיפה שחורה או סרוגה, ססגונית או לבנה, מקרטון ומבד, כל הסוגים כשרים וכל הסגנונות מותרים, ובלבד שהראש יהיה מכוסה.

הכיפה לא חייבת לכסות את כל הראש, ולמעשה אפילו כיפה קטנה מאוד נחשבת לכיסוי ראש בגברים. עם זאת, כדאי מאוד להקפיד שהכיפה תהיה מספיק גדולה כך שכל מי שמסתכל על החובש אותה, מכל צד, יראה מיד שיש כיפה לראשו, וכך בעצם אנחנו מחזקים את ההצהרה: ה' הוא המלך ואנחנו עבדיו.

החיוב לחבוש כיפה הוא על כל גבר יהודי וכל ילד מגיל חינוך (גיל 6). עם זאת, המנהג בכל תפוצות ישראל הוא לחבוש כיפה לראשי הילדים כבר מגיל 3, כשגוזרים את שערותיהם בטקס ה'חלאקה'.

הרב יצחק יוסף עונה על השאלה: האם חובה לחבוש כיפה?

מה גרם לעיתונאי אראל סג"ל להחזיר את הכיפה לראשו? לקריאה, לחצו כאן.

עופר חדד, כתב ומבזקן בערוץ 2, החליט להחזיר את הכיפה לאחר כמה שנות פרידה. לקריאת דבריו, לחצו כאן.

תגיות:כיפההמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה